Нова корабостроителница е открита във Варна

Нова корабостроителница е открита във Варна


"Булярд корабостроителна индустрия" (бившата Варненска корабостроителница) е единственото място у нас, където могат да се строят големи плавателни съдове. Новият район 2 на "МТГ Делфин" е четвъртият корабостроителен завод в България
"Булярд корабостроителна индустрия" (бившата Варненска корабостроителница) е единственото място у нас, където могат да се строят големи плавателни съдове. Новият район 2 на "МТГ Делфин" е четвъртият корабостроителен завод в България
Компанията "МТГ Делфин" АД откри официално в сряда новия район 2 на завода си на брега на Варненското езеро. Той заема терен от 47 дка в промишлената зона на с. Езерово и ще работи като корабостроителница, каза изпълнителният директор Светлин Стоянов. Инвестицията е за над 15 млн. лв., като в сумата влиза и стойността на купения през април втори плаващ док на компанията. Част от средствата са собствени, но по-голямата част са осигурени с кредит от Банка ДСК.
Район 2 е разположен до изградения през 1998 г. кораборемонтен завод на дружеството, където се намира и най-голямото плаващо съоръжение в България - плаващ док с товароподемност от 18 хил. т. Инвестицията включва още вътрешнозаводски пътища, производствени и битови сгради за около 300 работници и 170-метрова кейова стена. Пристанът, който е първият построен у нас след 1990 г., е от естакаден тип и е изграден по технология, която се прилага за първи път в България. Заради нестабилната пясъчна основа той е разположен върху 80 пилота с диаметър 1.2 м, които стигат на дълбочина 28 метра, и осем постоянни котви. Технологията е по-евтина от класическата, при която се използват кесони и шлицове, и гарантира по-високо качество на изпълнението.
В район 2 ще се изработват и сглобяват секциите от корпусите и настройките на корабите, които дружеството ще строи. Там вече бяха сглобени секциите на двата научно-изследователски кораба, които компанията строи по поръчка на латвийската фирма SJ Marine. Te са с ширина 9 м, дължина 50 м и газене 2.40 м. Екипажът на плавателните съдове ще бъде 11-членен, но на борда е предвидено място и за 12-членен научно-изследователски екип. На кораба има място за хеликоптерна площадка и водолазно оборудване. Корабите са предназначени за работа край бреговете на Западна Африка. Първият от двата съда ще бъде издаден на SJ Marine през февруари 2007 г., а вторият - през май.
По думите на Стоянов строителството на специализирани кораби е нишата, в която ще работи "МТГ Делфин". За варненската компания корабостроенето е сравнително нова дейност. До момента компанията, която е създадена през 1995 г., се занимаваше основно с кораборемонт. Преди месец "МТГ Делфин" подписа втори договор за строителството на специализирани кораби. Контрактът е с холандската фирма VeKa Group и е за построяването на два корпуса с частично насищане - те ще бъдат окончателно довършени в Холандия, и на други три кораба, които ще бъдат изцяло строени във Варна. Всички кораби са тип речни танкери и ще бъдат предназначени за превоз на течни товари по реките Рейн, Майн и Дунав. Дължината им е 110 м, ширината - 11.45 м, а газенето - 3.40 м. Товароносимостта на всеки от корабите е 3800 куб.м. Плавателните съдове ще бъдат двукорпусни - с двойни дъна и бордове, и ще отговарят на всички световни изисквания. Началото на рязането на стоманата за първия корпус ще започне през февруари. В края на юни ще бъде заложен килът, а през октомври той ще бъде издаден на VeKa. През март 2008 г. ще бъде готов и вторият корпус. Двата корпуса ще бъдат издадени с частично монтирани системи, навигационна настройка, монтирана рубка и двигатели, коментира Стоянов. Цената на подобен плавателен съд на международния пазар се движи между 4 и 8 млн. евро. Тя се определя от това дали танкерът ще превозва само един вид течен товар, или ще бъде продуктовоз. Стойността на кораба зависи също така и от вида на настройката, съоръженията на борда и дори вида на двигателя. Последният може да покачи стойността на един плавателен съд с повече от 0.5 млн. евро.
На практика район 2 на "МТГ Делфин" е четвъртият корабостроителен завод у нас след тези в Русе, Бургас и "Булярд корабостроителна индустрия" (бившата Варненска корабостроителница), където единствено могат да се правят големи кораби.