Моловете във Варна се надпреварват за първенство

През следващата година във Варна трябва да бъдат пуснати в експлоатация три големи търговски центъра. Два от тях трябва да бъдат завършени през ноември следващата година. Това са "Мол Варна" на инвеститора "Интерсервиз Узунови" АД и "Пфое мол", проект на акционерното дружество със специална инвестиционна цел (АДСИЦ) "Люк", в което акционер е "Мото Пфое". "Дорелов" е третият търговски и офис център, който трябва да отвори врати до юни догодина. По специфика обаче той се различава от първите два, където се очаква сериозна конкуренция.
Проучване на агенция O3 PR Consulting, извършено по поръчка на "Мол Варна", показва, че е изключително важно кой ще открие пръв обекта си. Данните сочат, че в момента на отварянето си търговският център, който пръв бъде анонсиран като мол, ще се свързва с това понятие в 98% от случаите. При откриването на втори подобен обект асоциираността между двата ще се разпредели в съотношение 75:25. Според проучването всеки един новооткрит мол ще регистрира най-големия брой посещения през първия месец. Те са пряко свързани с прогнозата на интереса през следващите 10-12 месеца. Това се обяснява с нагласата на потребители и създаването на навици за пазаруване през първите месеци. Ако в близките три месеца бъде открит втори подобен търговски център, очакването е той да разводни горепосочените ефекти. Местоположението и възможността за достъп също имат голямо значение за привличането на клиенти към мола. В повечето случаи разположението на големи търговски обекти в централната градска част създава затруднения заради трафика. Най-оптималният вариант е търговският център да е ситуиран в близост до центъра с достъп до една или две главни пътни артерии. В това отношение "силите" на "Мол Варна" и "Пфое мол" са почти изравнени.
Единият се намира на ъгъла на булевардите "Владислав Варненчик" и "Христо Смирненски". Другият ще бъде на кръстовището на бул. "Сливница" и ул. "Вяра", в непосредствена близост до "Пикадили" - "Младост", Мr. Bricolage и балнеокозметичния център "Младост". Изследването на O3 PR Consulting е отчело, че ако клиентите губят за придвижване до мола до 15 минути, около 13% от тях биха се отказали да го посетят. Двадесет процента по- малко посетители ще има обектът, ако придвижването с автомобил до него отнема между 18 и 22 минути.
Везната на предпочитанието може сериозно да бъде наклонена към търговския обект, който предлага повече паркоместа. Анкетата сред варненци показва, че най-голяма част от тях се интересуват от магазини, предлагащи дрехи. Над 41% от тях купуват подобни луксозни стоки поне веднъж месечно. Голяма част от хората пък пазаруват обикновено със семейството си. Поради тази причина колкото по-концентрирано е разнообразието от магазини, толкова повече хора биха посещавали търговските центрове. Проучването показва, че за съвременния потребител във Варна е много важно и удобно, ако има възможност да съчетае пазаруването с развлечения. На това мнение са 67% от анкетираните. Изследването показва, че ако един търговски обект (с площ 100 кв.м) се посещава от 192 души на ден, то събрани на едно място 53 магазина привличат 272-ма клиенти. Заради увеличения поток на купувачи изчисленията показват, че търговците могат да се надяват до 60% увеличение на оборота. Наемите за магазини в бъдещите молове ще вървят между 60 и 100 евро за квадратен метър. Самите площи ще бъдат от 100 до 350 кв.м. По-ниски са наемите за големите помещения. Все още обаче остава неясно дали към търговските центрове ще има достатъчен интерес. Инвеститорите пазят ревниво броя на заетите до момента обекти и имената на фирмите, които ще бъдат представени.