Проектът Fair Trade навлиза и в България

Проектът Fair Trade навлиза и в България

Дребните "непревилегировани" производители да постигнат по-голяма сигурност и икономическа независимост, а търговците да увеличат продажбите си. Това е една от целите на проекта Fair Trade. В буквален превод това означава справедлива търговия, а в действителност представлява договаряне между организация на дребните производители и на търговците. Моделът на системата е разпространен в Европа, а сега започва и представянето му у нас чрез фондация "KЕЪР интернешънъл - България" и сдружение ИНТЕГРА БДС, които изпълняват проекта "Fair Trade за социално включване".
Целта е създаване на национална Fair Trade мрежа, съобщиха от "КЕЪР интернешънъл - България". Промоцията на идеята във Варна ще стартира на 10 май, когато ще бъде организирана първата среща-семинар съвместно с търговци и производители от региона. Да бъдат включени в проекта вече заявиха желание от веригата супермаркети "Пикадили", каза Десислава Чалъмова от ИНТЕГРА БДС.
Основната цел на Fair Trade е формиране на справедлива цена, договорена чрез диалог и взаимно съгласие. Тя трябва да покрива не само производствените разходи, но и да е социално справедлива и съобразена с конкретната производствена среда, както и да носи известна печалба, обясни Чалъмова. Преките ползи за производителите, включени в мрежата, са авансовите плащания, които могат да се договорят при определени приемливи и за двете страни условия, добави тя.
Това спестява тегленето на кредити за закупуване на суровини, заявяват от сдружението. Членовете на мрежата може да получат също съвет за дизайна или информация за пазара. Производителите с малко опит в износа може да получат помощ, за да разберат как функционира международната търговия и да започнат експорт. Всичко това може да се окаже по-важно от цената, смятат от ИНТЕГРА БДС.
За някои от по-търсените стоки като кафе и какао цените на световния пазар се управляват главно от големите компании и спекуланти. В тези случаи международното движение за справедлива търговия е развило система за определянето на справедлива цена за всяка една от стоките. Това включва гарантирането на минимална цена без значение колко биха спаднали световните цени, както и изплащането на бонус, ако цените се повишат.
Допълнителните приходи от справедлива търговия при тази система отиват в отделна банкова сметка на организацията на производителите. Техни представители участват във вземането на решения как да се похарчат допълнителните пари. Средствата могат да бъдат разпределени между производителите под формата на годишно плащане. Резултатът, който се получава при този подход обаче, е сравнително минимална сума на човек. Събирайки приходите от справедлива търговия, производителите могат да постигнат нещо значително, заявяват от ръководството на проекта. Това би могло да бъде разширяване на капацитета на тяхната организация или реализация на социален проект, който носи ползи за цялата общност.
Първата Fair Trade кампания е от края на 60-те години, когато в Холандия започват да продават захарна тръстика на "справедливи" цени, за да дадат на производителите от третия свят "място под слънцето на благополучието", както гласи лозунг от онова време. Днес системата на справедлива търговия обхваща повече от 1 милион работници в 50 страни.Стоките, включени във Fair Trade мрежата, се познават по етикета. Движението има високи изисквания и сложна система за сертификация. На етикета на продукта често е описана историята на общността, която го е произвела, и за какво биха могли да бъдат използвани приходите от търговията.Във Fair Trade у нас засега са се включили супермаркетите "Елемаг" и фирменият магазин на компанията магазина на "Тен Сенсис" в София.