"Фреш ъп" мести базата си в Тополи
Козметичната компания "Фреш ъп козметикс" (Fresh UP cosmetics) изнася производствената си база в с. Тополи. Това съобщи президентът на дружеството Тони Икономов. Причината е новият мол "Галерия Варна", който ще бъде построен на терена на досегашното предприятие в район "Младост". "В момента ремонтираме сградата от 6 хил. кв.м, целият терен е 16 дка, каза Икономов.
На първо време сключваме договор за наем с опция да изкупим земята, на която сега ще се настаним, и съседния парцел." До момента предприятието разполагаше със закрити производствени помещения с площ 3200 кв.м и складове на 4000 кв.м. Офисите в административната сграда бяха 1500 кв.м. Всичко това ще изчезне до края на септември, за да отстъпи място за новия проект.
Теренът в Тополи е снабден с всички комуникации и статутът му е за промишлени цели, добави Икономов. "Там правим сравнително голяма инвестиция - от порядъка на 3 млн. евро, защото искаме да съхраним "Фреш ап" и специалистите, които тя е създала в последните 10 години." Досегашното дружество разполагаше с бивше машиностроително предприятие, навремето просто приспособено за козметично производство. Новата база е проектирана според производствените нужди. Тя ще е на един етаж, без асансьори, без ескалатори и това ще позволи да се оптимизира производството.
По думите на Икономов "Фреш ап" е създадена, за да поддържа макар и в малки обеми традиционния износ на страната към пазарите на бившата ОНД. Фирмата постепенно разширява географията си. В момента варненската компания изнася своя продукция в 35 държави в почти цял свят. Нейни продукти не стигат само до Латинска Америка и Австралия. Сега делът на пазарите в Русия и Украйна е под 10 процента от общия оборот.
"Както повечето български производители, ние също позакъсняхме за руските пазари, допуснахме имиджа на нашата козметика да попадне в евтиния ценови сегмент, отчита Икономов. Вече трудно можем да променим това." Според него там вече са навлезли мощни световни козметични вериги, с които за местен производител е непосилно да се конкурира. "Ние нямаме сериозен бренд, който да влияе върху пазара. Разполагаме с диверсифициран портфейл собствени марки и прайвит лейбъл по поръчка на чужди производители или собственици на търговски марки."
В момента иновационният отдел на дружеството разработва две нови серии бои за коса и една дамска козметична серия. Предварителните планове предвиждат те да бъдат представени на пазара около Нова година. Според Икономов в ценова гледна точка най-добре е позиционирана серията мъжка козметика "Аспис". От количествена гледна точка това, което запълва производствените разходи, все още са пастите за зъби.
Макар по думите му да се наблюдава известно изравняване намалява делът на небрендираните пасти за зъби, постепенно расте производството на мъжката козметика. Плановете са да бъде променено фирменото портфолио и да се придвижат козметичните продукти в по-високите ценови сегменти. "Искаме по-осезателно да навлезем в сектора на боите за коса и въобще грижите за коса - мусове, гелове, и освен това да се представим с дамска бяла козметика", казва Икономов.
Мениджърският екип е разработил програма, която да промени из основи философията за развитие на фирмата. "Ние в момента произвеждаме над 250 продукта. Предпочитаме да намалим бройките и да увеличим серийността. Тогава ще сме в състояние да инвестираме в ново оборудване", казва Икономов. И с още един пример илюстрира динамиката на развитие. Преди години "Фреш ап" е произвеждала до 5 млн. бройки паста за зъби на месец, сега тези нива са до 1 млн. на месец.
"Ако тази тенденция се запази, ще съсредоточим вниманието си върху боята за коса, която в момента е 300 хил. бр. на месец, за да стигнем до 1 милион. Когато това стане, ще имаме нужда от техника, за да усъвършенстваме продукта", обобщава президентът на компанията. С подобни намерения свързва и намеренията за покупка на разфасовъчни и опаковъчни машини.
Предприятието е едно от първите, защитило още през 1999 г. сертификат по ISO 2001. Компанията е внедрила оперативна система за управление на бизнеса, в която през последните 2 години е инвестирала над 150 хил. евро.