В БМФ не стигат помощник-капитани и механици
Кризата с квалифицираните кадри през този сезон във Варна засегна и "Параходство Български морски флот". За това съобщи по време на форум за бъдещето на морския транспорт изпълнителният директор на дружеството кап. Христо Донев. По думите му в момента кораб "Мусала" не може да отплава заради липса на главен и втори механик. Имаме липса на трима помощник–капитани и четирима механици – по 10-ина бройки, каза кап. Донев.
За да се справи със ситуацията, компанията е организирала курсове за придобиване на офицерска правоспособност от мотористи и рулеви. Съветът на директорите на дружеството обсъжда и варианти за договори за обучение на морски специалисти в учебните заведения във Варна. Последното драстично увеличение на командировъчните, както и големият пакет социални придобивки за работещите в БМФ се оказаха недостатъчни, смята изпълнителният директор на параходството. Затова той е поискал ново повишение на командировъчните – до 20%.
Процентът ще бъде диференциран за различните длъжности, като най-голям ще бъде за кадрите, които не ни достигат, посочи кап. Донев. Все още обаче ръстът на заплащането не може да бъде реализиран заради процедури, които се уточняват с Министерството на финансите, посочи Донев.
През последните 2-3 години има отлив от морската професия у нас, заяви Румен Несторов от Българската морска камара. Около 160-200 командни кадри излизат годишно от учебните ни заведения, докато за Хърватия например числото е 2100, каза Несторов. През септември Министерството на транспорта съвместно с образователното ведомство ще подготви анализ за необходимостите от кадри в бранша.Той ще стане основа на програма с мерки, с които да мотивират младите да се насочат към морски професии, посочи Мутафчиев.
От Българската асоциация на корабопритежателите (БАК) поискаха правителството да въведе максималния обхват от държавни помощи за корабоплаването, които съществуват в Европейския съюз. В редица европейски страни социалните осигуровки на морските специалисти се плащат от държавата, а не от корабособственика, заяви главният секретар на БАК кап. Марин Петров. Няма начин как да бъде нарушена социалната система, като определен тип професия не плаща социални осигуровки, отговори министър Мутафчиев.
Според него в България подобно облекчение е невъзможно предвид ниските доходи на пенсионерите. Като преференция за морския бранш Мутафчиев посочи въвеждането на плоския данък от 10%, който по думите му ще повлияе добре върху заплатите над 500 лв.
Три фирми искат параходството
Конкурсна документация за приватизацията на "Параходството Български морски флот" са закупили до момента три фирми, съобщи изпълнителният директор на Агенцията за приватизация (АП) Тодор Николов. Повечето от компаниите са чужди, уточни Николов, но отказа да назове имената им, докато не бъдат сертифицирани за регистрация и закупуване на информационен меморандум. Това трябва да стане на 28 септември. Предварителните оферти за приватизацията на 70% от капитала на БМФ се подават до 18 октомври, а определянето на победителя ще стане до края на годината, каза Николов.
Балансовата стойност на неоперативните активи, които няма да бъдат обект на приватизация, е около 10-15 млн. лв. В тях влизат ветроходът "Калиакра", Морският квалификационен център и доста недвижими имоти, съобщи Николов.