"Корабно машиностроене" строи баржи за БРП
Близо 30 млн. лв. ще бъдат вложени в строителството на несамоходни, нетласкаеми и безекипажни баржи, които ще бъдат построени в "Корабно машиностроене" АД (КМ). Това съобщи изпълнителният директор на компанията Иван Даскалов. Поръчител на строителството е Параходство "Българско речно плаване" - Русе (БРП). Мажоритарен собственик на речното параходство е "Българска корабна компания" - част от структурата на "Химимпорт". Тя притежава 76 на сто от капитала в БРП и едновременно с това държи и 51 процента от "Корабно машиностроене".
Средствата ще бъдат за 30 съда, като всеки от тях струва около 1 млн. лв. Сделката ще бъде изпълнявана в следващите 5 години. До края на юни ще бъдат издадени първите два кораба. Те ще бъдат със строителни номера 101 и 102, уточни Даскалов.
Строителството на шлеповете ще се извършва на стапелите, на които преди години КМ изработваше стоманобетонни корпуси. Заради спецификата им баржите ще бъдат строени две по две. Съоръженията са изцяло модернизирани с около 1 млн. евро. Купена е и линия за плазмено рязане на ламарината за 150 хил.евро.
До края на годината "Корабно машиностроене" ще трябва да построи още четири идентични съда, уточни за "Дневник" техническият директор на БРП Георги Ганчев. Целта на инвестицията е обновяване на корабния парк на речното параходство. В момента той разполага със 120 речни шлепа и други 40 самоходни кораба. Средната им възраст е около 25 години, каза Ганчев.
Баржите, които ще бъдат строени във Варна, ще бъдат закрити с водоизместимост от 2 хил.т и ще бъдат предназначени за генерални товари - руда, метали, зърно, палети и др. Те ще бъдат с ниско газене до 2.6 м и дължина до 90 м. Причината е, че заради множеството прагове и плитчини по р. Дунав, повечето от които се появяват изненадващо, плавателната практика налага "навързването" на баржи в конвои. Обикновено за целта се използват между 6 и 8 шлепа, каза директор експлоатация в БРП Иван Иванов.
Амбицията на БРП е след приключване на строителството на 30 съда и извеждането на старите кораби от експлоатация общият тонаж на параходството да бъде увеличен с около 15 процента. Основанието за това е засиленото търсене на корабен тонаж по реката за превоз на товари. Средногодишно сега БРП превозва по около 1.6 млн. т товари. Очакванията са след 5 години обемът им да стигне между 2.5 и 3 млн. т товари, посочи още Георги Ганчев. Затова не е изключено в близко бъдеще КМ да започне строителството и на самоходни кораби за нуждите на БРП. В плановете на компанията влиза и удължаването на контейнерната линия Констанца - Белград, която БРП експлоатира вече три години. По нея в момента се превозват около 3000 TEU на година.
Доскоро "Корабно машиностроене" беше известно основно с производството на оборудване, предимно за скандинавски компании. Сега основен клиент е "Булярд корабостроителна индустрия", за която КМ произвежда предимно люкови закрития и множество енергийни компании.
Шансовете пред "Корабно машиностроене" с новата преориентация в предмета на дейност са огромни, смята още Иван Даскалов. По думите му това е обусловено от засиленото търсене на корабен тонаж и възхода в корабостроенето през последните няколко години в света. В момента с корабостроене у нас се занимават едва четири предприятия. Две от тях са базирани във Варна. Това са "Булярд корабостроителна индустрия" (БКИ) - бившата варненска корабостроителница, и "МТГ Делфин", за която корабостроенето стана продължение на кораборемонта. На практика КМ вече е третата корабостроителница в града. Малко вероятно е обаче тя да се размине с основния проблем в бранша - недостига на квалифицирана работна ръка.