И "Калиакра" ще разхожда туристи по крайбрежието

И "Калиакра" ще разхожда туристи по крайбрежието

Догодина освен добре познатия учебен ветроход „Калиакра" на Морска гара "Варна" ще акостира и още една българска баркентина
Догодина освен добре познатия учебен ветроход „Калиакра" на Морска гара "Варна" ще акостира и още една българска баркентина
"Български морски квалификационен център" (БМКЦ) ЕООД ще учреди отделно дружество, което да управлява прехвърлените в активите на центъра учебен ветроход "Калиакра" и бившето правителствено корабче "Атанас Димитров". Това каза за "Дневник" управителят Георги Петров. Плавателните съдове, както и фериботите "Героите на Одеса" и "Героите на Севастопол" бяха част от активите на Параходство БМФ до началото на месец март. Приватизацията на търговския флот обаче наложи тяхното изваждане от БМФ.
По думите на Петров новото дружество ще се занимава с каботажно плаване и ще преотдава корабите на туристически фирми. Вече са водени предварителни разговори с част от тях. Целта е решаването на проблема с издръжката на "Калиакра" и "Атанас Димитров".
На практика БМКЦ ще бъде сред малкото структури, които се концентрират върху развитието на каботажните превози след оттеглянето на силистренската фирма "Орикс". В продължение на четири години тя беше единствената, която се занимаваше с каботаж и извършваше плавания между Варна, Балчик, Несебър и Созопол. През февруари "Орикс" продаде кораба си "Шипка" в Италия и в момента пренаема "Атанас Димитров", за да изпълни договорите с туроператорите, каза Петров.
В момента единственият плавателен съд, който извършва някакви редовни превози, е катамаранът "Кримска стрела". Негов оператор е смесеното британско-украинско дружество "Лондон скай травел", а агент - варненската "Инфлот 1". Вече няколко години "Кримска стрела" пътува от юни до септември между Варна и Одеса, като при хубаво време плаването трае около 9 часа. От началото на месец юни "Кримска стрела" ще пътува и между Варна и Констанца. Пътят ще трае около 3 часа и половина, а цената на билета е 30 евро за еднопосочен и 50 евро за двупосочен. До Одеса плаването е 145 евро в двете посоки и 80 в едната.
БМКЦ ще вложи поне 50 хил. лв. за ново оборудване на баркентината "Калиакра", каза още Петров. Според плановете единственият за момента наш ветроход ще участва в морски празници във френското пристанище "Руан" в началото на юли. След това програмата на кораба предвижда участие в две регати във Великобритания. Първата ще започне в Ливърпул през август, а втората в малкото пристанище Фалмът. Тя ще бъде във връзка с 500 г. от присъединяването на о. Мадейра към Португалия. Извън това обаче "Калиакра" също ще бъде отдавана под наем на туристически фирми. Дейност, с която баркентината се занимаваше и докато беше част от БМФ.
От началото на годината БМКЦ вече разполага и с три лодки с пускови устройства за спасяване по море, производство на норвежката компания Stromme. Стойността им е 160 хил. евро. На първо време лодките са базирани на борда на учебния кораб "Петър Берон". Целта е те да бъдат използвани за обучение на моряци на учебно-тренировъчния полигон, които предстои да бъде изграден. Той ще се намира върху терен от 1479 кв.м в южната промишлена зона на Варна.
Основният вид курсове, които трябва да се извършват на подобен полигон, са свързани с противопожарната охрана и безопасността на кораба и оцеляването по море. Съгласно международните изисквания полигонът задължително трябва да разполага с няколко вида спасителни лодки, два вида спасителни плотове и пряк излаз на море.
БМКЦ е основан през 1974 г. и е единственият, който провежда всички видове курсове за компетентност на морските лица в България. Годишно в него се обучават между 7 и 8 хил. души в над 100 краткосрочни курса. Центърът е сертифициран по ISO и е член на Международната асоциация за обучение по безопасност и оцеляване на море и на Асоциацията на морските учебни заведения на Великобритания.
Нов ветроход ще бъде построен
Варненската фирма "Топсейл" ООД е поръчител на строителството на нов ветроход в "МТГ Делфин", каза управителят Иво Лазаров. Допреди няколко години той беше помощник, а след това и капитан на "Калиакра". Проектът и финансирането са български, но Лазаров отказа да посочи детайли. Новият ветроход също ще бъде тримачтова баркентина, но ще бъде предназначен за туристически пътувания. Затова ще разполага с няколко класа каюти, включително единични, двойни, четворни и няколко свръхлуксозни. Всяка от тях ще бъде със самостоятелен санитарен възел.
Ветроходът ще бъде факт до една година. Той ще бъде с дължина около 60 м и ширина над 10 м. За сравнение, характеристиките на "Калиакра" са 52 м дължина и 8 м ширина. Корпусът ще бъде железен с тикова палуба, а ветрилата с право стъкмяване. Оборудването ще бъде на шведската компания Volvo Penta. Ветроходът ще има няколко класи кабини, включително и няколко изключително луксозни. Всички каюти ще бъдат със собствени санитарни възли.