Потенциалът на фериботните превози не се усвоява

Капацитетът на фериботната линия Варна - Иличовск - Поти остава неоползотворен напълно, каза за "Дневник" генералният директор на Параходство БМФ Христо Донев. Очакваме увеличение на товаропотока през следващите месеци, но до момента превозените товари са по-малко спрямо същия период на миналата година. Въпреки че няколко месеца фериботното плаване вече не е част от активите на националния морски превозвач, БМФ е ангажиран с търговската експлоатация на корабите "Героите на Севастопол" и "Героите на Одеса". Имаме тайм чартър с новия им собственик "Български морски квалификационен център" (БМКЦ), уточни Донев.
Корабите бяха прехвърлени към БМКЦ заради приватизацията на параходството.
Перспективите пред линията са огромни, защото във Варна могат да се сменят колелата на вагоните между европейския и руския стандарт, каза директорът на БМКЦ Георги Петров. В момента по нея вървят четири ферибота - два български и два украински. Годишно те превозват близо 1 млн. т товари. Заради загубените пазарни позиции на българските производители обаче обемът на стоките е поне 10 пъти по-малък, отколкото преди години.
В момента всички компании в ЕС се интересуват как да стъпят в средноазиатските държави и именно това е конкурентното българско предимство, каза Петров. Въпреки това трафикът между Украйна и Грузия е в пъти по-голям, отколкото към България.
Очакваме раздвижване във връзка със започващото строителство на обекти за олимпиадата в Сочи, както и покрай изграждането на транспортната инфраструктура в азиатската част на Русия и средноазиатските републики, които планират увеличаване на товаропотоците към Европа, посочи Петров.
Според оценки на международните организации, които се занимават с анализиране на товарните превози, през следващите 20 години стокообменът между ЕС и страните от Азия ще се увеличи повече от два пъти. На практика България е едно от основните направления, по които могат да преминават товарите от Азия към Европа и обратно.
За да обслужва увеличаващия се стокообмен между България и Русия, както и средноазиатските републики, в началото на годината беше подписано споразумение за директна фериботна връзка между Варна и руския порт Кавказ. Идеята беше линията да бъде експлоатирана на изпитания принцип на Варна - Иличовск - Поти. До момента няма яснота кога тази линия ще започне да действа. Още повече че пред реализацията на проекта продължават да стоят няколко основни пречки. Порт Кавказ е частен, плитък - с дълбочина от едва 6 м, и е неакцизен. Другите препятствия пред проекта са транзитните такси и липсата на достатъчно празни вагони в депото в Украйна.