Кризата преосмисли портовите концесии

Държавата в лицето на Министерството на транспорта търси нови варианти за концесионирането на пристанище Варна-запад, съобщи министър Петър Мутафчиев. По думите му до края на ноември едноименният клъстър "Варна-запад" трябва да оповести позицията си относно концесията на общия терминал на порта. В индустриалното обединение влизат девненските заводи "Солвей - Соди", "Агрополихим", "Девня цимент", "Каолин" и "Кумерио" (бившият "Юмикор" - Пирдоп). Предприятията са основни товародатели на пристанището и осигуряват над 80 на сто от оборота, който минава през него. Преди четири години те поискаха концесията на терминала "по право", защото техни естакади и съоръжения са разположени на територията на порта. Аргументът на фирмите беше, че ако друга фирма спечели концесията, това може да се отрази негативно на претоварните такси. Правителството обаче не отговори на искането им и така идеята за концесия беше отложена.
До поредното забавяне на замисъла сега може да се стигне заради глобалната финансова криза. Някои от колегите ни имат известни опасения, защото е трудно да се предвиди как точно ще им се отрази рецесията. Повечето компании имат кредити, има покачване на лихвите, а в случая става въпрос за големи инвестиции, посочи единият от изпълнителните директори на "Солвей - Соди", Иван Бочуков.
Ако от клъстъра препотвърдят интереса си към концесията, Министерство на транспорта ще пристъпи към незабавно изготвяне на правен и икономически анализ.
В противен случай ще се премине към друг вариант за публично-частно партньорство. Той предвижда девненските заводи да платят изграждането на силози за фосфорит и сода, като в замяна след пускането на съоръженията в експлоатация им средствата им се приспаднат от претоварните такси, посочи директорът на пристанището Данаил Папазов.
Стойността на всеки от силозите е около 6 млн. евро. Реализацията на първия от тях ще намали замърсяването на околната среда и ще спре загубите на фосфорит, който е в насипно прахообразно състояние. Съоръжението ще бъде с капацитет от 30 хил. т, защото партидите, които се внасят, са с капацитет между 5 и 25 хил. т. То ще позволява фосфоритът, който е основна суровина за "Агрополихим", да се "лови" още от кораба и по тръби да се отвежда до завода. Не е изключено обаче сумата за инвестицията да претърпи корекция след началото на строителните работи, тъй като само толкова е стойността на оборудването. Идентична по стойност и вид инвестиция трябва да бъде направена и на кея, където се обработват товарите на "Солвей - Соди", посочи още Папазов.
Ако този вариант бъде предпочетен от девненските заводи, изграждането на новите съоръжения ще започне още в началото на следващата година.
Третата алтернатива предвижда инвестициите да бъдат направени от страна на държавата посредством Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", което е собственик на земята на пристанището. До подобна стъпка обаче ще се стигне, ако от заводите не предпочетат нито една от двете възможности за публично-частно партньорство.
Ръст в контейнерния трафик
Трикратно увеличение в обработката на контейнери ще постигне пристанището след влизането в експлоатация на новия мобилен кран. Инвестицията е 2.930 млн. евро, като част от средствата за покупката са собствени. Остатъкът е осигурен чрез кредит от SG Експресбанк. Кранът прави по 34 движения на час. Този показател е решаващ в 70 на сто от случаите при привличането на товари. В момента на Варна-запад се правят по 800 движения на денонощие и все по-често акостират големи контейнеровози с по около 2500 TEU.
За да улесни обработката на контейнери, дружеството реорганизира голяма част от дейността. Нова система за достъп на Варна-запад позволява контейнерните автоплатформи да влизат през отделен вход. Вече работи и нов компютърен център, който позволява непрекъснато online да се следи движението на контейнерите от всяка точка на света. Реорганизация включва още и обособяването на депа за контейнеризация и деконтейнеризация. Общата инвестиция е 11.3 млн. лв.
До момента през порта са преминали над 130 хил. TEU (единица за малък 20-футов контейнер), а прогнозите са, че до края на годината броят им ще мине 160 хил. TEU.