Песимистични прогнози за продажбата на БМФ
Само три от общо 23 от фирми, закупили документация за приватизацията на 70% от "Параходство Български морски флот" ЕАД, останаха в надпреварата за продажбата на компанията. Консорциум KG Maritime Shipping SA, индийската Essar Shipping&Logistics Limited и Chartworld Shipping Corporation от Гърция са подали документи за съответствие с предварителните квалификационни изисквания. Това съобщиха от Агенцията за приватизация (АП) през седмицата.
KG Maritime Shipping е консорциум със стратегически инвеститор, в който чартьор е Маrtrade Shipping Transport GmbH Хамбург, Германия, уточняват от АП. Според предварителните квалификационни изисквания стратегическият инвеститор трябва да бъде обединение между чартьор и корабен мениджър, като чартьорът трябва да упражнява контрол. KG Maritime Shipping SA е регистрирана с решение на Софийския градски съд от 13 септември т.г. с предмет на дейност морски и крайбрежен транспорт. Като собственик на 99% от компанията е записан Светлин Стойнев. Индийската Essar Shipping&Logistics Limited е сред водещите компании за морска логистика, като обслужва най-вече енергийната индустрия. От 20 години е на пазара на за пренос на стоки и суров петрол. Разполага с флот от 30 морски съда на обща стойност 415 млн. долара. Гръцката Chartworld Shipping Corporation е специализирана в управлението на морски съдове на трети лица. Дружеството управлява около 25 товарни морски съда за химически вещества, петрол, хладилни и общи товари. Персоналът й е около 600 души.
И трите компании са известни в морските среди. Единствено германската Маrtrade Shipping Transport обаче има реално опит в дейността, която извършва до момента БМФ, коментира председателят на Българската асоциация на корабните брокери и агенти (БАКБА) кап. Никола Христов. Другите две са с повече опит в танкерното плаване. "И трите фирми не са малки, но както се очакваше, прекалено голям сериозен инвеститор не се появи", допълни кап. Христов. Като основна причина за това той изтъкна предлагането само на 70% от капитала на параходството. "Много трудно се управлява толкова голяма фирма, когато има вмешателство от страна на държавата. Необходимо е да се защитават едновременно и държавни, и синдикални интереси, което неминуемо води до конфликт с бъдещия инвеститор", смята председателят на БАКБА. "Сериозен инвеститор, отговорен за своя бизнес и бъдещето на БМФ, не би намерил смисъл да инвестира в дружеството при подобни условия", заяви по-рано и Бисер Димитров, представител на първата отказала се от участие фирма - "Нейви консулт". Прекалено високите изисквания, поставени в стратегията за приватизация, лишиха българските корабособственици и оператори от възможността да участват в приватизацията, смятат хората от бранша. Според условията кандидатите трябва да имат наети кораби за насипни и/или генерални товари по договори тайм чартър с общ DWT (бруторегистъртон) не по-малък от 1.3 млн. тона за всяка от последните три години, както и писмо за ангажимент за финансиране от банка с кредитен рейтинг най-малко А3 по скалата на Moodys, отпуснала кредити за кораби за не по-малко от 3 млрд. евро. Подобни изисквания не може да покрие нито един български оператор или мениджър, смята кап. Никола Христов. Според него предварително е предначертано голяма българска фирма като БМФ да бъде обречена на чужди интереси. "Българското правителство няма интерес от изграждането на частен флот, на прага сме да приключим историята си в корабоплаването", коментира председателят на БАКБА.
До 19 октомври АП трябва да определи кои от кандидатите допуска по-нататък в процедурата и да им връчи сертификат за регистрация. Предварителните оферти ще се приемат до 8 ноември.