Неофициален траур заради моряците от "Ванеса"

Николай Димитров, единственият оцелял моряк от кораба "Ванеса", се прибра в сряда в Бургас. Той летя до Истанбул със самолет и продължи пътя си до дома с автомобил, придружен от съпругата си Венета Димитрова и управителя на фирмата - оператор на кораб "Ванеса" - "Борд Марин" Дойчин Дойчев. "Благодаря на всички, които ме очаквате, и на всички, които се радвате, че съм се върнал", каза Димитров.
Той увери, че ще разкаже пред медиите за трагедията в следващите дни, като в същото време не пропусна да подчертае, че се моли и останалите му колеги да намерят пътя към брега. Корабът "Ванеса" потъна на 3 януари сутринта в Керченския пролив. От екипажа му от 10 българи и един украинец беше спасен единствено Николай Димитров. Двама моряци са открити мъртви, останалите осем до днес са в неизвестност. Украинските власти продължават да търсят следи от бургаските моряци. По неофициална информация те са си поставили краен срок да приключат разследването на инцидента до 25 януари.
Трима експерти от българското Министерство на транспорта се присъединиха към екипите, които водят дейностите по издирване на екипажа и разследването на инцидента. Сред въпросите, на които те търсят отговор, е какви са били последните сведения и действията на екипажа преди потъването на кораба, получаваните разпореждания от брега, качеството и оборудването на спасителните средства. Ще се търси още и причината "Ванеса" да отплава въпреки предупреждението за засилваща се буря.
Не е изключено от Националната следствена служба да поискат и подводен оглед на кораба, който да хвърли повече яснота върху обстоятелствата около инцидента.
Разследването се води от заинтересувани лица от Морската администрация и това е повод близките на моряците да допускат, че то няма да е обективно. Ето защо те смятат, че със случая трябва да се заеме независим Морски арбитражен съд. В града се твърди още, че повечето екипажи наистина са опитни, но никой капитан не би се противопоставил на разпорежданията на корабособственика и не би изоставил плавателния съд без неговото разрешение. Такъв специалист много трудно би си намерил работа след това, коментират моряците. Ако капитанът обяви, че екипажът ще напусне кораба и товарът потъне, в този случай корабопритежателят губи застраховката върху плавателното средство и върху товара. Освен това при изоставяне на кораба, който го намери пръв в морето и го изтегли на брега за собствена сметка, получава правата върху него и товара му.
Морски специалисти са единодушни и в становището си, че изпращането на хеликоптер веднага след подаване на сигнала за бедствие от борда на "Ванеса" би могло да спаси екипажа. От Украйна обаче настояват, че по време на бедствието българският кораб на два пъти е отказал помощ.
Управителят на мениджиращата фирма "Борд Марин" Дойчин Дойчинов отрече подобно твърдение. Предстои записите на бреговите служби в Украйна да изяснят въпроса отказвал ли е капитанът на кораба помощ от украинските брегови власти или не. Според морските експерти изваждането на черната кутия на "Ванеса" ще даде отговор на много от догадките.