Скъпите горива удрят и по туризма

Скъпите горива удрят и по туризма

"Подкрепяме протеста на превозвачите, защото галопиращите цени на горивата са смъртоносни за българския туризъм, от следващата година такъв отрасъл в България просто няма да има", заяви за "Морски Дневник" представителят на немския туроператор "Томас Кук" за България и съсобственик на "Елит тур" Христо Колев. По думите му туроператорите са подписали договорите с транспортните фирми преди година, без да е предвиден скокът на бензина и дизела. Това според Колев сега не би било проблем, ако държавата се намеси в защита на туристическия отрасъл. В такива случаи Турция компенсира дори товарните превози и дава по 10 тона керосин на всеки авиопревозвач, който доведе самолет с летовници. Докато у нас държавата облага с 20% ДДС транспортните услуги в туризма. "Новото увеличение на цените в автомобилния транспорт с 15% удря директно по 5 милиона туристи, които на следващата година ще обърнат гръб на една от основните досега туристически дестинации в Европа, каквато беше България", категоричен е Колев. Очаква се Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) да излезе с обща декларация от името на бранша в подкрепа на стачката на превозвачите.
Хотелиерите скачат и срещу планираното завишаване на цените на тока до 20% от 1 юли. Освен това в момента поне 50 стотинки от цената на литър нафта са ДДС. Туроператори и хотелиери смятат, че държавата в неподходящ момент е увеличила акциза върху горивата, вместо да намери вътрешни механизми да регулира цените - като се справи със сивия сектор например.
"Правителството не реагира срещу нелегалните бензиностанции, не реагира и срещу изравняването на цените в тях. Това означава, че те са резултат от предварителна договорка между представители на бранша и управляващите и може да се определи само като антипазарно поведение", коментира в Бургас депутатът от ССД Румен Ангелов. Според него проблемът у нас е, че в момента фирма с монополно положение на пазара в България внася петрол от Русия, а Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не се интересува от ценообразуването. Монополът, който е установен на пазара от "Лукойл-България", не позволява наличието на конкуренция. Така цената на горивата не се определя единствено от принципа на търсенето и предлагането, който сам по-себе си е най-неизгоден на потребителите. Доказателство за това е формирането на стойността на литър нафта, чието производство е значително по-евтино от това на бензина. "Резултатът от непазарния подход, без да е взета под внимание производствената цена, без наличието на конкуренция, е спекулативното равнище на цената - при условие че 1 литър нафта сега се продава в Русия за около 1 лв. Дори и само заради това КЗК трябва да се намеси", смята още народният представител.