Обещания и оправдания

На живо
Протестът на "Правосъдие за всеки" в София

Обещания и оправдания

Преди четири години във Варна бяха реализирани идеите за отдаването на концесия и създаването на смесени дружества с общинско участие с цел изграждането, реновирането и управлението на вече съществуващи спортни, и не само, обекти. Днес малцина са тези, които си спомнят как точно звучаха обещанията на инвеститорите.
През пролетта на 2005 г. пръв беше проектът "Спортен комплекс Варна" АД. Делът на варненската община в дружеството е 35%. Той представлява апортна вноска - най-големият градски стадион "Юрий Гагарин" и прилежащите му терени. Партньор на администрацията е "Химимпорт" АД (част от структурата ТИМ), което държи останалите 65% от дяловете в компанията. Замисълът предвиждаше емблематичният за Варна стадион, на който преди 25 години се игра мачът "Спартак" (Варна) - "Манчестър юнайтед", да бъде съборен, на негово място да бъде изграден нов съобразно всички изисквания на УЕФА.
Поетапно през годините от "Спортен комплекс Варна" обясняваха, че реализацията на проекта среща огромни трудности заради липсата на кадастрална скица, подходи, инфраструктура, неясна собственост на част от парцелите и искания за продажба от собствениците им на "нереално високи" цени, изместване на подземни и надземни комуникационни трасета и др.
Няколко месеца след създаването на "Спортен комплекс Варна" АД по същата схема кметът на Варна Кирил Йорданов апортира в друго публично-частно дружество и втори градски стадион - "Спартак". Там общината също притежава 35% от капитала, а неин съдружник е фирмата "Барет ауто". Зашеметяващият проект в този случай предвиждаше "Спортен комплекс Спартак" да се превърне в "стадион като на германския "Волфсбург", а инвестицията в него трябваше да е от порядъка на 12 млн. евро.
До декември м.г., когато собственик на "Барет ауто" стана Иван Динев, за неизпълнението на проекта не бе направено дори усилие за оправдание. Едва тази седмица, потърсен от "Морски Дневник", Динев каза: "Работим по проекта. Няма да градим нов стадион, а ще ремонтираме основно сегашния. Целта е през следващата година (2010) на него да могат да се играят и мачове от купата на УЕФА. След месец ще се сме наясно каква сума ще бъде нужна. Освен ремонта предвиждаме и изграждането на 11-етажна бизнес сграда с разгъната площ 8700 кв.м на мястото на паркинга."
Опитът на "Морски Дневник" да разбере дали от общинския съвет във Варна имат представа докъде е стигнала реализацията на амбициозните спортни идеи и какво се случва с общинската собственост, с която не друг, а съветниците са оторизирани да се разпореждат, удари на камък. Неофициалният коментар на председателският съвет гласеше, че компетентна е само общинската администрация, защото предложенията за създаването на смесените дружества са били нейни. Общинската администрация обаче и до момента е пас и с няколко неясни изречения върнаха топката в полето на съветниците.
Повече от година и половина липсва всякакъв напредък по реализацията на проекта "Търговски дом", който трябваше да запълни прословутата Дупка в центъра на Варна. Там делът на общината също е под формата на апортиран терен. Съдружникът й бизнесменът Георги Гергов така и не стигна по-далеч от устни описания на бъдещата сграда, която по думите му трябваше "да повтаря софийския ЦУМ". Последното оправдание за забавянето на този проект датира от декември 2007 г. Иначе той трябваше да бъде изпълнен поне три пъти досега.
И до този момент обаче общината във Варна не е потърсила сметка за гръмко афишираните и за момента мъртвородени идеи. Вероятно защото сама участва в тях.