За яхтения туризъм в бъдеще време
Бумът на яхтения туризъм в Европа е вече история и сега както броят на любителите, така и приходите на компаниите, които предлагат този вид туризъм, се движат в стабилна и устремена нагоре права. Ако не слагаме в сметката еднократната инвестиция за купуване на плавателен съд, една лятна авантюра с яхта излиза няколко пъти по-евтино, отколкото досадното, банално и изтощаващо лежане по пренаселените плажове. Таксата за 24-часов престой на което и да било яхтено пристанище в Европа се движи между 7 и 30 евро. Срещу тази сума портът осигурява вода, електрозахранване, баня и телевизионен сигнал по кабел. За същите екстри на едно от българските пристанища като Созопол цената е 10 лв. Това е няколко пъти по-малко от стойността на хотелски уют в разгара на сезона. При заплащане на абонамент за едноседмичен престой в повечето яхтени пристанища по Черноморието таксата е 4 евро за всеки линеен метър на лодката до 15 метра и 7 за всеки метър над тази дължина. За снабдяване ел. енергия се заплаща стойността на електричество за киловатчас, завишена с около 10% за обслужване. На кейовите места без електромери плавателните съдове, ползващи ел. Енергия, заплащат по 1 евро на ден.
Северното Черноморие
В момента най-сериозни възможности за яхтинг по българското Черноморие предлагат курортите "Русалка", яхтклубовете в Тюленово и Златни пясъци и портовете в Балчик, Варна, Несебър и Бургас. Пристанището за яхти в Балчик вече е включено в маршрута на големите международни регати. От там може да се наеме яхта за неколкодневно пътуване, за разходка, за риболов или морски пикник, съчетан с плаване до нос Калиакра. Последното приключение трае около два часа.
Около 10 места за гостуващи яхти предлага яхтклуб "Кап. Георги Георгиев" порт Варна. Нови възможности за пътуващите по море до България дава и новото яхтено пристанище "Понтос". То е разположено в свободната транзитна зона край града. Пирсът на пристанището разполага с пет места, захранване с електричество, вода, интернет и всички останали стандартни услуги.
До края на тази година трябва да бъде обявен международен търг за разработването на технически проект за изграждането на пасажерски терминал и яхтено пристанище във Варна. Проектът има за цел освен новата Морска гара и модерната марина да се обособи и атракционно-рекреационна територия, която да бъде свързана с града по подобие на крайбрежните алеи в повечето средиземноморски градове.
Безспорно най-голямото и добре оборудвано яхтено пристанище в района на Северното Черноморие е марината в курорта Златни пясъци. Тя разполага с три оборудвани пирса с повече от 100 места за швартовка на яхти. И там включване на водопровод и електрозахранване са стандартни екстри. От пристанището в Златни пясъци може се чартира яхта или да се наеме професионален екипаж. Пристанището разполага и с едни от най-добрите ветроходни яхти по българското Черноморие - "НАТАЛИ" е тип "СТАКСЕЛНА ШХУНА" и е оборудвана с най-съвременното навигационно и спасително оборудване. Втората яхта - "МЕСАЛИНА", разполага със 7 кабини, всяка със санитарен възел, централен климатик, самостоятелна оборудвана кухня и салон с телевизор и музикална уредба. "МЕСАЛИНА" може да извършва яхтени чартъри с туристи по черноморското крайбрежие до Истанбул. Моторно-ветроходна яхта "ГАЛАТЕЯ" е тип "БЕРМУДСКИ КЕЧ". Плаващите на борда й имат на разположение 3 самостоятелни кабини, луксозна каюткомпания, кухня, 2 санитарни възела с бани, топла вода, просторна слънчева палуба и барбекю.
Над 3.5 млн евро инвестира преди години фирма "Балкантурист" на "MG корпорация" в проект за яхтено пристанище в курорта Св. Константин край Варна. Сумата е вложена в строителни работи по хидротехнически и брегоукрепителни конструкции в морето, но в момента проектът е замразен. Според плановете на съоръжението марината в Св. Константин трябваше да е първото яхтено пристанище у нас с подобни характеристики. След завършването му яхтклубът трябва да обслужва едновременно повече от 100 яхти от различни категории.
По проект за изграждане на яхтено пристанище работи и общинската администрация в Бяла.
Южното крайбрежие
Едно от най-новите и перспективни яхтени пристанища в България се намира в курорта Св. Влас. Едноименната марина се експлоатира от фирмата "Венид яхт", която е собственик и на 6 от най-добрите плавателни съдове. Те могат да бъдат наети за пътувания в Черно море или до по-далечни дестинации. Сред тях е и моторно-ветроходният катамаран "Патриот 3" един от най-модерните плавателни съдове за туристически нужди по Черноморието.
Преди две години общинският съвет в Бургас прие декларация, в която настоява за по-бърза реализация на проекта за изграждане на яхтено пристанище в града.
Проблемите пред ветроходния туризъм в България продължават да се движат в обречения кръг на тромавото законодателство и сравнително ниското качество на предлаганите услуги, макар и на по-ниски цени. В същото време според статистиката на една от най-големите лодкостроителни компании в света френската "Дюфур", притежателите на този вид плавателни съдове са задължително хора с над средни доходи и възраст между 50 и 55 години. Така този туристически сегмент се очертава като един от най-атрактивните за всички курорти по света. Независимо от това обаче заради тромавото законодателство, липсата на ясна стратегия за развитие на бизнеса и мудната реализация на инфраструктурните проекти печалбите от този престижен туристически продукт продължава да заобикаля българските пристанища.