Скокът на цените на бензина хвана неподготвени американските производители

Драстичният скок на цените на петрола на световните пазари, последвалото поскъпване на горивата и преориентирането на потребителите в САЩ към по-икономични модели хвана неподготвени американските производители. В резултат "Дженерал мотърс", "Форд" и "Крайслер" отчетоха драстичен спад в продажбите и близки до рекордните си загуби.
През второто тримесечие на годината GM отчита спад на продажбите в САЩ с 20% и загуби от 15.5 млрд. долара за периода април - юни, трети най-лош показател в историята на компанията. За сравнение, в периода януари - март GM имаше недостиг от 3.25 млн. долара.
При "Форд" загубите за периода април - юни бяха по-скромни - 8.7 млрд. долара, но това е рекордно разминаване между приходите и разходите за тримесечие в 105-годишната история на компанията. Иначе и двете американски компании отчитат най-слабите си реализации от 15 години насам, като не е по-различна и ситуацията при "Крайслер".
В крайна сметка, след като през юли миналата година трите американски компании за първи път в историята държаха по-малко от половината пазар, в САЩ вече се задоволяват от пазарно присъствие от малко под 44%. Почти толкова реализират и азиатските марки, но и те изпитват проблеми. На европейските компании се падат около 7.4 на сто от сделките.
През юли спадът в глобалните продажби на нови автомобили в САЩ продължи, като сделките бяха с 20% по-малко от миналата година. На практика покупките са по-малко във всички сектори, но рекордно е намаляло търсенето на пикапи и всъдеходи (SUV) - 37.1%. Изследвайки тенденциите към момента, американските анализатори от Autodata предвиждат до края на годината да бъдат продадени 12.55 милиона нови коли, което би било най-ниският показател от шестнадесет години насам.
За лош късмет на тримата големи сред автомобилните производители в САЩ повечето им нови модели са точно в сегмента с най-голям спад на търсенето. Липсват обаче нови предложения при компактните и икономични автомобили, като изходът е спешна преработка на популярни в Европа модели, като "Форд Фиеста" например, и пускането им на местния пазар.
За целта "Форд" ще инвестира 75 милиона долара в преоборудване на завода си за пикапи в Мичиган. След реформирането от него ще излизат няколкостотин хиляди малки коли годишно. Наскоро намиращият се в близост завод в Уейн започна производството на "Форд Фокус", модел, който доскоро също се считаше за твърде малък за американските стандарти.
БМВ е сред отличниците в намаляване на вредните емисии В Европа компаниите реагираха доста по-рано на задаващата се драма с цените на горивата и стремежа към намаляване на вредните емисии. Изключително подходящ пример е премиум брандът БМВ, за който в американския доклад за защита на околната среда наскоро беше отбелязано, че е постигнал най-значителен напредък в ограничаването на консумацията на гориво и отделяния в атмосферата въглероден диоксид. Заслугата е на технологията EfficientDynamics, която е внедрена в над 1 млн. автомобила. Благодарение на нея от БМВ очакват до края на годината техните коли да се нуждаят от 25% общо по-малко гориво в сравнение с моделната гама от 1995 г. Внедрените в новите модели на баварците системи за намаляване на разхода ще доведат до спестяване на 150 тона горива през тази година в сравнение с 2006 г. Емисиите на въглероден двуокис от автомобилите БМВ пък ще бъдат намалени с 373 000 тона. В момента гамата на БМВ включва 22 модела, които отделят до 140 г въглероден диоксид на километър, еконорма, която ще е задължителна за новите коли чак през 2011 г. |