С попътна криза в платната
След две години на бурен ръст, който достигаше между 200 и 1000% при различните вносители заради ниската стартова база, пазарът на яхти в България през тази година ще се забави заради финансовата криза. Предварителните оценки преди началото на активния сезон на продажбите показват, че купувачите са станали по-предпазливи и колебливи от обикновено. Друга промяна, която прогнозират вносители, е да се засили интересът към наемите и по-малките лодки. Въпреки че е рано да се правят прогнози в цифри, очакванията са през това лято да стане ясно колко устойчив е всъщност българският пазар на яхти.
"През първите месеци на годината спадът в сектора наистина е много голям", коментира управителят на LZ Yahting Лъчезар Братоев. Според него обаче е трудно в момента да се направи оценка дали това се дължи на кризата или на зимния сезон, който по принцип е слаб. Подобни са наблюденията и на друг голям вносител - Момчил Николов от "Яхтинг бг". "В момента в бизнеса се наблюдава едно изчакване спрямо миналата година", коментира Николов. По негово наблюдение сега клиентите са станали малко по-нерешителни. "Има доста запитвания, но все още се изчаква", каза и Братоев.
И според управителя на "Венид яхт" Георги Михов няма как кризата да не повлияе на пазара. Неговите наблюдения сочат, че интересът ще се запази, но ще се пренасочи към по-малки яхти или ще се увеличи бизнесът с наемането на луксозни лодки. "Хората, които обичат плаването, със сигурност няма да се откажат от него независимо от ситуацията в момента", смята Михов.
На това разчитат и другите вносители. Допълнителен жокер за българския бизнес е все още големият процент на потенциалните купувачи, които имат интерес да се сдобият с първата си яхта. "Пазарът на яхтите е по-добре от автомобилния например, защото разчита на значително по-малко клиенти", коментира Момчил Николов.