Плаване с неизвестни

Плаване с неизвестни

Ако се вярва на министерството на транспорта, до края на месеца, от който остават едва 6 дни, стратегията за приватизация на Параходство БМФ трябва да бъде одобрена от Министерския съвет. След това документът трябва да бъде внесен в парламента, обсъден и одобрен от народните представители. Въпреки че това трябва да стане още в първите дни на септември - за да може този факт да бъде отразен в последния доклад на Еврокомисията за напредъка на България, индикации, че и едното, и другото ще се случат, няма. Липсват и сигнали, че забележките на бранша, които съвсем не са малко, ще бъдат отчетени по какъвто и да било начин.
Само преди ден председателят на парламентарната комисия по транспорт Йордан Мирчев обяви, че "профилът на бъдещия инвеститор" в БМФ - естествено, ако се намери такъв, няма да бъде променян. На практика това постави морския бранш и Варна в ситуация, в която "кучетата лаят, а керванът върви". Този факт обаче обяснява защо при т.нар. публично обсъждане на документа във Варна преди три седмици транспортното ведомство си постави изключително "оптимистични" срокове за одобрението му. Той обяснява и защо мнението на бизнеса не беше потърсено преди изготвянето на стратегията - когато според пазарната логика институциите много по-лесно вземат верните решения, а едва след това. Очевидно никой в министерството не е и смятал да се съобрази със забележките на работещите в областта на шипинга. Какво от това, че за разлика от чиновниците във ведомството те са наясно с нюансите на термини като "чартьор", "корабопритежател", "фрахтов пазар"... или, че са представители на реално работещи на световния пазар корабни гиганти.
Според бившия транспортен министър Николай Василев, чийто вариант за раздържавяване на националния ни морски превозвач преди две години също се размина с пазарната логика на бизнеса, за първи път в българската приватизация се забранява на фирми от морския бранш да кандидатстват за закупуването на дружеството, което е най-вече корабособственик.
Въпреки че БМФ е в процедура по приватизация от 1999 г., до есента на 2004 г. - когато реално беше вдигнато "банковото вето" върху приватизацията на флота, темата за раздържавяването на компанията беше основно упражнение по реторика на прохождащи и действащи политици. В последните месеци процедурата по раздържавяването на БМФ странно се ускори, а държавата започна да демонстрира удивително непазарно мислене по отношение на единствената българска компания, работеща само в пазарни условия, и то от момента на създаването си. Подход, който дава нагледна илюстрация защо профилът на бъдещия инвеститор така очевидно се различава от пазарните разбирания в която и да било точка на света. Съгласно програмата максимум на транспортното министерство, кастингът за чартьорите кандидат-купувачи на БМФ, които единствени ще имат възможност да премерят силите си в надпреварата, ще започне най-късно в началото на 2007 г. На варненци остава само да се надяват, че опитът за раздържавяване на морското параходство няма да повтори съдбата на бившата корабостроителница, която също като БМФ представляваше цял сектор от икономиката на България.