Опасен бизнес

Опасен бизнес

"Всяка година между 200 и 600 мореходни кораби с дедуейт над 2 хил.т биват разглобявани за скрап в различни точки на света. Пик в тази дейност се очаква през 2010 г., когато около 800 еднокорпусни танкера ще излязат от употреба. Приблизително 100 военни кораба и други съдове, плаващи под флагове на държави - членки на EС, ще излязат от употреба през следващите 10 години. Морските плавателни съдове, построени между шейсетте и началото на осемдесетте години, съдържат относително високи количества азбест и други вредни вещества... Затова разрушаването на кораби е дейност, която крие рисковe. Според доклад, публикуван неотдавна, всеки шести работник в "Аланг" - най-големия индийски завод за разглобяване на кораби за скрап, боледува от азбестоза..." Всичко това е записано в Зелената книга за подобряване на разглобяването на кораби за скрап, представена на Европейската комисия на 22 май 2007 г.
Идеята
Разглобяването на кораби за скрап е важен източник на суровини в Южна Азия. Тази дейност обаче е съпътствана от сериозни рискове за екологичното равновесие в районите, където се извършва тази дейност.
По информация на седмичника "Капитал" Министерството на отбраната обмисля да сключи договор за демонтаж на кораби за скрап в района на КРЗ "Флотски арсенал" край Варна с британската корабна корпорация "Немо груп". Компанията е и един от кандидатите за приватизация на дялове от "Флотски арсенал", който е част от военното обединение "Терем". Идеята на военното министерство предвижда на първо време в завода да бъдат нарязани два излезли от употреба военни кораба. Ако начинанието се увенчае с успех, Варна ще стане крайна спирка в плаването на готови за нарязване за скрап военни плавателни съдове от ЕС, Русия и Украйна. Едно от основанията за ориентирането на "Немо груп" към България е наличието на евтина работна ръка.
"При рязането на плавателни съдове няма риск за околната среда и работниците, ако се спазват предписанията в българското и международното законодателство", смятат Ивайло Иванов от Българското дружество за защита на птиците и Людмил Икономов, който е управител на консултантския център по устойчиво развитие "Геопонт - Интерком" ООД. Той е и консултант по опазване на околната среда на Асоциацията на българските черноморски общини.
Реакциите
"Подобен бизнес план ще срине реномето ни като туристическа дестинация", смята Венцеслав Танчев. Той е представител на германския туроператор "Алтурс", който годишно води у нас на морски почивки над 100 хил. немски туристи. "И в момента имаме затруднения заради не особено добрия екологичен статут на Черно море", смята още Танчев. "За вътрешен водоем, какъвто е Варненското езеро, подобна идея може да се превърне в истински кошмар", посочва и председателят на Българската морска камара Андриян Евтимов. Всички опити на "Морски Дневник" обаче да получи отговор на въпросите си от "Немо груп" и по-подробна информация относно проекта за рязане на старите кораби във Варна удариха на камък.
Мълчанието
"Нищо не знам и нищо не съм чул по въпроса", отговори кметът на Варна Кирил Йорданов в отговор на въпроса дали като стопанин на града знае нещо за плановете на "Немо груп". От военното министерство, което е принципал на заводите "Терем", също запазиха обичайното си мълчание.
"Не изключвам заради натиска, който се оказва от страна на британците, да се стигне до подписване на договор, а ние да се окажем пред свършен факт", посочва лидерът на КТ "Подкрепа" в КРЗ "Флотски арсенал" Слав Желев. По неофициална информация ръководството на завода също е против идеята за превръщането му в режище за кораби. Колко са сериозни сегашните тайни намерения на военното министерство тепърва предстои да видим.