Изискването е задължително...
Антонио Гутиерес, представител на ГД "Рибарство и морски въпроси" в ЕК
Компенсации, ако намалите флота
Собствениците на риболовни кораби могат да получат до 60 процента субсидия за модернизация и оборудване на плавателните си съдове. Това обаче ще бъде възможно, ако страната съкрати с 30 процента риболовния си флот.
Регламентът е задължителен за всички страни от Европейската общност. Няма да има санкции, ако страната не го изпълни, но целта е да бъдат компенсирани хората в бранша, които пострадаха от поскъпването на горивата в началото на лятото. От тази възможност вече се възползваха Гърция и Румъния. Регламентът позволява модернизация на оборудване на кораби и дори унищожаване на стари и покупка на нови. Новите плавателни съдове обаче задължително трябва да са с по-малка мощност. Това е в контекста на общите действия на Европейския съюз за риболовните усилия - намаляване на замърсяването и увеличаване на рибните запаси. Големи компенсации се предвиждат за тези, които окончателно се откажат от риболова и се заемат с друга дейност - туризъм например.
Димитър Николов, кмет на Бургас
Ще използваме опита на Риека
В партньорство с министерство на земеделието ще изградим рибарски пристан и кей в местността Ченгене скеле, където е разположено селището на бургаските рибари.
Със съдействието на областната управа сме изпратили писмо до Националното управление по горите с предложение земите в района на Ченгене скеле да бъдат продадени, заменени или отдадени на община Бургас. Когато земите станат собственост на общината, ще може да се пристъпи към изграждане на пристана с рибна борса към него.
Средствата за проектиране и изграждане на пристана и рибната борса ще бъдат гласувани в бюджета за 2009 г. Целта е да се възстанови рибарството като поминък на бургазлии, а и по-голяма част от улова е по Южното Черноморие. Министерствата обаче трябва да побързат с изчистване на собствеността, за да можем да регистрираме пристанища и да кандидатстваме за средства. Община Риека в Хърватия ще предостави на Бургас цялостната логистика по изграждането на рибна борса. Тя е една от атракциите и забележителностите в морския град. Реализирана е чрез публично-частно партньорство, като 25% от нея е собственост на общината. В Риека скоро ще се реализират и 4 проекта за рибни пристанища, които също ще бъдат предоставени на Бургас.
Бейхан Хасанов, началник на ИАРА - Варна
Тепърва ще се преценява
Ситуацията не е толкова страшна. Регламентът на Европейската комисия засяга корабите с дължина над 12 м, които не са толкова много. Основната част от риболовния ни флот всъщност се състои от малки лодки с дължина от 4 до 6 м и те няма да бъдат обхванати. Във Варна има регистрирани само 57 кораба, а общо за страната големите кораби са около 100. Затова може да се дискутира дори по-малък процент за съкращаване на флота, като 20 на сто. Тепърва ще се преценяват конкретните мерки. Прилагането на изискването е задължително, но санкции няма предвидени засега. Не е ясно дали няма да има такива впоследствие. От друга страна, самите рибари заявяват, че въвеждането на по-икономични двигатели (с по-малко мощност) заради особеностите на Черно море означават по-трудно прибиране към брега.
Рибните запаси също са в добро състояние според последните изследвания и трални снимки, направени от учените в Института по океанология. Дори калканът, чийто улов се квотира, е достатъчен като запас и може би догодина квотата ще бъде увеличена.