...но не е оправдано!

...но не е оправдано!

Зорница Русинова, "Атлантик" АД, Бургас
Системата пречи
Необходимо да се промени системата на приемане на проекти - да се съкратят част от процедурите при приемането на проектите, като за сметка на това се засили контролът по изпълнението им и по разходването на средствата. Освен това за развитието на сектора аквакултури е добре да се намери баланс между екоекспертите и бизнеса. Тоест да не се стига до крайности в ограничителните режими в екозоните.
Още едно улеснение би помогнало на страната ни да усвои повече средства по програмите на Евросъюза. Това е финансиране на проектите след всяка фаза. Някои от тях минават през 3 или 4 такива. Ако малкият и средният бизнес получава пари по проектите си след всяка фаза, то това ще е облекчение и възможност за развитие на много хора и фирми. Подходът не е нов и вече е приложен в Румъния по отношение на програмите по САПАРД.
Йордан Господинов, БГ ФИШ, Бургас
ЕС дава пари за аквакултури и на сушата
Заради скока на горивата и стачките на рибарите в Европа Европейската комисия по рибарство написа нов регламент. Той дава допълнителен бонус на европейските рибари и ги компенсира за разходите на гориво.
Институциите в България действат за усвояване на средствата от ЕС, като първо се промениха текстове в закона. Доколкото знам, има договорка с Брюксел за отсрочка във връзка с регистрацията на пристанищата, защото това се бави на този етап. Но България трябва да направи всичко възможно да усвои тези средства, които се отпускат. Ще бъде странно държава с 360 км морска ивица да не може да я развие. На 11 ноември официално ще бъде даден старт на Програмата за рибарство и аквакултури, а след това ще започне приемането на проекти.
И да не забравяме, че най-много средства от цялата оперативна програма са заделени за отглеждане на риба и аквакултури - в речни корита, други водоеми, в морето и на сушата. Тук става въпрос и за миди, скариди и всякакъв вид риба. И сега има такива ферми, но трябва да се увеличат до 2013 г.
Недялко Динев, рибар от Созопол:
Чакаме от 10 години
Защо са се захванали само с рибарите?! Ние ли сме най-големите замърсители, че да намаляваме мощностите си?! Не замърсяват ли самолетите и автомобилите повече от риболовните кораби? Щели да се изчерпят рибните запаси, ако работим, но кой може да каже, че има статистика на запасите или на улова в България?!
От 10 години рибарите слушаме едно и също - че някой ще ни дава пари, и тези пари все ги няма. Сега ни карат да си нарежем корабите, за да ни дадат парите. Или да ги модернизираме, като сменим двигателите с по-малка мощност. Аз, като го сменя двигателя с такъв с по-малка мощност, ще харча повече гориво. А в същото време директивата цели да се намали ползването на гориво. Къде е логиката?
Йордан Харасимов, собственик на "Север-Експорт", Варна
Корабите ни са много по-малко
Подобна стъпка е крайно неуместна. Ние и сега нямаме нито толкова многоброен флот, нито се състои от големи кораби. Не е оправдано да се закрие 30 процента от корабния тонаж. На практика това означава, че страната ни почти ще остане без риболовен флот. При условие че вече дори се обсъждат мерки за разрешаване на дънното тралене в определени зони, с какви кораби ще го правим? Има риск да стигнем до ситуацията отпреди години, когато министър-председател беше Станко Тодоров и когато България имаше договор с Турция и плащаше на техни гемии, за да тралят дъното.