"Мис Ретро"
При тях възрастта е от съществено значение. Често дори от любов към съперничеството "се окичват" с допълнителни години. Когато застанат на "подиума", винаги печели най-старата. А ако за късмет е и добре поддържана и със запазена красота, овациите й са гарантирани.
Рано сутринта десетки от тях вече са се наредили в целия си блясък пред Пантеона в Морската градина на Бургас. В следващите няколко часа още "изтупани" конкурентки от цялата страна прииждат и със самочувствие заемат местата си сред останалите.
Бентлита, ролс-ройсове, мерцедеси, ягуари, чайки - съперничещи си по форма, дизайн и естествено... по възраст. Всъщност всички присъстващи заслужават поздравления, дори за това, че са успели да стигнат дотук.
"Уау, ела да видиш какво докараха!", е най-често чуваната реплика наоколо, придружаваща пристигането на някоя рядко срещана красавица. След което тълпа от любопитни я наобикаля и с интерес изследва и най-малките подробности. Под благосклонния поглед на собствениците по-напористите пробват шофьорското място и гордо позират за снимка. До следващата новопоявила се забележителност.
Играчки за пораснали момчета
Гордите им притежатели до един признават, че с годините просто са заменили играчките с по-големи. И понеже си падат малко романтици или луди глави, се изкушават не по последни модели, а по възможно най-старите им съществуващи варианти. Иначе съревнованието с колекциите си остава същото...
Помориецът Тодор Деляков събира погледите с две от най-старите коли на изложението - "Джаует" от 1925 г. и "Триумф" от 1949 г. И с двете се е сдобил на търг по интернет в Англия.
Освен, че е най-старият автомобил, който може да се види у нас, "Джаует"-ът има и интересна история - близо половин век е бил сред експонатите в английски музей на ретро автомобилите. "Триумф"-ът пък е печелил десетки конкурси за елегантност в Англия.
Тодор има в колекцията си още четири ретро автомобила, сред които "Ролс-Ройс Силвър Шадоу" от 1969 г., също внос от Англия, който в момента реставрира.
"Английските коли са по-атрактивни, а и рядко се срещат у нас", обяснява вкуса си строителният предприемач. Иначе признава, че вече му се ще да спре да инвестира в стари коли, но попадне ли на уникат, не успява да устои на желанието да го включи в колекцията си.
Не по-малко впечатляваща е и тази на испанския бизнесмен Давид Парра, който се представя с цели четири от двайсет и двете си ретро возила. Парра живее от няколко години в Поморие и вече е познат с вкуса си към старите и луксозни автомобили. Неговата реплика на "Аубърн" от 1973 г. с двигател на "Форд" привлича познавачите, които я изследват до милиметър. С подобни возила са се возили холивудските величия Хъмфри Богард и Марлене Дитрих, но оригиналът струва над един милион евро.
Испанецът е докарал и "Бентли" от 1954 г., с което се е сдобил директно от семейството на президента на "Туенти сенчъри фокс".
А спорният му "Ягуар J220", макар да не е ретро, е суператрактивен - изработен е в цивилна версия, от която са произведени едва 220 бройки в цял свят. Мощното возило развива скорост от 355 км/ч и е вписано в Книгата с рекордите на Гинес като една от десетте най-добри произведени в света коли.
Допреди три години е бил и най-бързият автомобил по земното кълбо. Забележителен е и с това, че всичките му части са уникати и не могат да се видят другаде. Предното табло например продължава по част от лявата врата.
Испанецът избира колите си според настроенията си. "Най-много обичам да карам "Аубърн"-а, защото има класа. При "Бентли"-то усещането е разтоварващо - все едно седиш в салона на хола си. Когато ме гони спортен хъс, се качвам на ягуара, който е единствената състезателна кола в света, проектирана да се движи и по пътищата."
Собствен почерк
"Уникална е колата на Киро, защото е само една. Ако произведе друга, тя ще бъде номер две." Тази реплика е достатъчна да предизвика любопитството ми.
Киро се оказва председателят на хасковския автомото ретро клуб Кирил Николаев и единственият в България, който "произвежда" ефектни коли с ретро визия, но с параметри на съвременни автомобили. Техниката е по-известна като "хот-род" и се състои в запазване на характерната ретро "физиономия" на возилото, което отвътре е изцяло реставрирано и подменено с мощен мотор.
Излъсканият до блясък червен "Мерцедес" 220 S на Киро прилича на излязъл от холивудска продукция от средата на миналия век. С тази разлика, че развива много по-висока от събратята си скорост, а и е по-надежден. Отнело му пет години да го реставрира, но си заслужава, твърди колекционерът със златни ръце. Слухът за уменията му се разпространил и вече го търсят с поръчки за "хот-род" от цялата страна.
"Ретро колата се кара със страх, че нещо може да се счупи, а тази - с кеф. Хем изглежда ефектно, хем е мощна и надеждна", на шега обобщава "Магьосникът на ламарината", както е известен Кирил след приятелите си.
Ретро идеологията
"Не е толкова важна марката, а как е реставриран и поддържан конкретният автомобил", вещо ми обяснява доайенът на ретро колекционерите и собственик на над сто от тях Дончо Дончев. От него разбирам, че за да е ретро една кола, трябва да са минали 25 години от спиране на модела й от производство.
"Коли ще продължават да се произвеждат още хиляди години, но класиката си остава в уникалността на старите модели", категоричен е Дончев. Себе си и съмишлениците си той описва като "хора с дълбока душевност, които гледат на автомобилите като на паметник на техническата култура на човечеството".
"Старата кола е едновременно като красива жена и отлежало вино, не можеш да останеш безразличен", допълва ретро идеологията председателят на бургаския автомото клуб "Ретро" и "моторът" на парада Димо Джамбазов. Той самият има седем ретро возила в колекцията си, а последната му придобивка е английски парен валяк от 1912 г. - просто, защото е уникален.
Парадът
В първия по рода си в Бургас парад на ретро и класическите превозни средства се включиха над 60 уникални стари коли и мотоциклета от цялата страна. Атракцията привлече стотици любопитни.
И докато по-възрастните се умиляваха при вида на легендарните соцвозила - чайките, а ретро заставите и волгите изтръгваха въздишки, придружени с "А, като колата на дядо ти!", по-младите се тълпяха пред "екзотичните" рена, ролс-ройсове и мерцедеси на по 70-80 години.
Сред най-екстравагантните представители на Запада бе "Рено Мона Стела" от 1930 г. с изключително луксозно купе, огледало и тоалетка на задната врата и с първите за времето си хромирани фарове. А също "Мерцедес" от 1936 г., "Астън" от 1955 г., както и атрактивните "Фолксваген" костенурка.
Достойно в парада се представиха и колекционерите на ретро мотори. Сред десетина изложени уникални мотоциклета се открояваха "Харлей Дейвидсън" от 1927 г. и атрактивна "Ява" от 1956 г.
И тъй като всяка от присъстващите антики си има своите качества, те бяха оценяни индивидуално от журито. Така носителят на голямата награда на община Бургас бе избран лично от зам.-кмета по образование и култура Йорданка Ананиева, която си хареса "Джаует"-а за призьор. Актьорът Асен Блатечки, който е член на бургаския ретро клуб, връчи останалите купи, сред които за най-стара кола, най-добър реставратор, уникален спортен автомобил, най-възрастен и най-млад участник, най-добър хот-род.
След награждаването излъсканите красавици на преклонна възраст потеглиха на почетна обиколка из града.