Най-студеното плаване

Най-студеното плаване

Най-студеното плаване
Дневник
Варненецът Румен Грозев е първият българин, доплавал до Антарктида на борда на ветроходна яхта. Експедицията е осъществена от международен екипаж и е посветена на 110-годишнината от покоряването на Белия континент от първия белгийски мореплавател барон Адриен де Гарлаж. Финансира се от четвъртата в света компанията за превоз на суров петрол EURO NAV. Спонсорите са в сътрудничество с четири морски училища в Белгия, Франция, Гърция, България. От тези академии тя набира офицерски кадри.
Кастингът
Презентацията на предстоящата експедиция привлича вниманието на 8 варненски кадети. Общо 33-ма са кандидатите да преминат по стъпките на белгийския барон. Само 10 обаче остават след първото сито. В крайна сметка след серия изпити Румен и още двама членове на утвърдения екипаж вдигат котва от Антверпен на 15 септември. След това екипажът прекосява Северния и Южния Атлантик, Тихия океан. С много екзотика и малко проблеми, които екипажът на "Юронав Белджика" преодолява успешно, достигат до най-южния пристанищен град на американския континент Ушуая в Аржентина.
По време на прехода Румен сваля 10 кг. В Ушуая се присъединяват още четирима, между които и авторът на идеята да се повтори това паметно за белгийците плаване Дикси Дансиклер, който оглавява експедицията. В екипажа са подбрани още белгийците Питър Ян Кемпинг, който е координатор, и Ален Юбер, както и професионалният американски фотограф Лорант Дик, който е нает да документира цялата експедиция. За шкипер на яхтата EURO NAV Belgica е избран швейцарецът, живеещ в Аляска, Мишел Турдоа.
За пътешествениците от Белгия България САЩ и Швейцария започва истинското приключение с едномачтова яхта. Първо към нос Хорн и оттам към белия континент. "На 31 декември пуснахме котва в залива Хансен. Различно, няма нищо общо с нито една друга точка на планетата." Той не пести думите си, когато разказва за дивната природа на Южна Америка. Но не крие опиянението си от суровия пейзаж от скали и лед на Антарктида. И от белите нощи, които на свой ред също променят рутинния ритъм на живот и сънят е възможен само след нечовешката умора.
Препятствията
"Как изглежда лятото ли - ами като зимата", казва Румен. Най-ниската температура, която са отчели термометрите по време на експедицията, е била минус 7 градуса. Най-високата - 10 градуса." Въпреки това студът е най-осезаемият проблем, тъй като яхтата е малка и не дава възможност за много енергични движения. Румен признава, че никога няма да забрави леденият капан, в който попада за 36 часа.
Бордът на лодката му се оказва скован от непреодолима ледена стена. "Не е съществувала реална опасност за повреда, тъй като стоманеният корпус е скосен. При по-силен натиск би могла да изплава нагоре, но не и да се огъне, казва полярникът. Но не крие, че се обмисляли спасителни варианти да зарежат кораба и да пътуват пеш до най-близката полярна станция, която се намира на около 60 мили. Но шансът не ги напуснал и колкото парадоксално да звучи, времето се развалило, излязъл вятър и ледените блокове отпуснали жестоката си прегръдка.
Общуването
При добро време без вятър и при ярко слънце изкачването на айсберги са част от разходките в открито море. Екипажът прави 20-те слизания на брега по стъпките на "Белжика". "Бяхме добре екипирани и от айсберга дори скочих във водата. Спусках се по вълните. Лодката обаче започна да дрейфа и до нея трябваше да стигна с плуване. Така ро- навигационните уреди се оказа, че съм преминал полярния кръг - не на борда, а плувайки в океана, заобиколен от тюлени."
Според Румен местните обитатели са изключително любознателни, не се боят от приближаващи плавателни съдове, нито от екипажите им. Дружелюбието им се оказва неочаквано и за самите пътешественици. Пингвини и тюлени се оказват добра компания и във водата и по скалистия бряг. Признава, че не е бил подготвен за подобна близост, но когато е забавно и за двете страни, няма причини да не се възползваш.
При завръщането в Ушуая, където е и финалът на експедицията, яхтата е посрещната на 28 януари от ледоразбивача "Пола стар", който проправя пътя на пасажерските кораби до Ледения континент. От него на "Белжика" се качват, за да поздравят екипажа, един от внуците на барон Гарлаж, спонсорът на експедицията и Филип де Рок от кралското семейство, придружени от фоторепортери на Ройтерс, "Нешънъл джиографик" и много други американски и световни агенции и издания.
Уроците
"Най-сложното е възможността да се сработиш с екип от съвсем непознати до момента хора и този екип да функционира ефективно в екстремни условия", казва Румен. По думите му той и колегите са се убедили, че преодоляването на географските разстояния далеч не е най-трудната задача. И на борда, и в живота най-големите дистанции се изминават в пътуването ни един към друг. "Вътрешното преодоляване също е изпитание за всеки един от нас."
Така Румен събира в две изречения уроците от паметното си пътуване. Другите ги е учил от баща си. Румен е потомствен моряк, Гроздю Гроздев е капитан първи ранг от резерва, също възпитаник на Военноморското училище, а от 1989 г. и преподавател в школата. Румен е завършил математическа гимназия, а след това постъпва като студент във ВВМУ "Н. Й. Вапцаров". През 2007 г. се дипломира по специалност корабоводене.
Още като студент активно се занимава с ветроходство, участва в отбора на училището и във всички негови изяви, натрупва богат опит на море с плаванията си в Черно море и Тихия океан, участва в регатата "Къти сарк" в състава на екипажа на ветрохода "Калиакра". Притежава сертификат за радио оператор (GMDSS-GOC), а също така и за леководолаз. Познава Северния тих океан, Атлантика, Средиземноморието. Предстои му магистратура в Лондон по морски транспорт и мениджмънт. Не смята за необичайно авантюрист като него да учи мениджмънт.
Предшествениците
Екзотичното пътуване има своята предистория. Гарлаж тръгва на експедицията на 15 септември преди 110 години с дървения тримачтов норвежки кораб "Белжика" и международен екипаж. Интересното е, че Амундсен е негов първи помощник, а друг известен откривател Фридрих Кук също е на борда. Изследователите слизат 20 пъти на Ледения континент, където правят изследвания и вземат проби. Корабът им е заклещен от прегръдката на ледовете.
Налага се екипажът да престои там повече от 13 месеца, като през това време се храни с тюлени и пингвини. Двама загиват. Изследователите от "Белжика" стават първите покорители на Антарктида, живели на Ледения континент повече от година. Факт, който е ярко събитие в историята на Белгия и повод за националната им гордост. Гинка Христова