Фотогалерия: По Дунав под неговите 119 моста

Юлия Лазарова

Фотогалерия: По Дунав под неговите 119 моста

  • Днес във Видин ще бъде открит вторият мост на Дунав между България и Румъния. Той ще е 119-тият по течението на цялата река, пресметна Дунавската комисия.
    Днес във Видин ще бъде открит вторият мост на Дунав между България и Румъния. Той ще е 119-тият по течението на цялата река, пресметна Дунавската комисия.
  • Първият мост на Дунав - "Максимилиансбрюке" се намира чак на 2414-ия километър и дори още 25 м по-нагоре. Просто, защото дължината на реките се измерва от устието към извора, тоест нулевият километър са пада в Румъния.  

    На снимката: Горен Дунав край Нойбург ан дер Донау,
    Първият мост на Дунав - "Максимилиансбрюке" се намира чак на 2414-ия километър и дори още 25 м по-нагоре. Просто, защото дължината на реките се измерва от устието към извора, тоест нулевият километър са пада в Румъния.  <br />
<br />
На снимката: Горен Дунав край Нойбург ан дер Донау,<br />
  • Първият по време мост, прехвърлен през реката, е каменниятТраянов мост. Това се е случило около 103-та година, тоест има - няма, преди 19 века. Съоръжението е било издигнато на изток от ждрелото Железни врата (на снимката) - в най-широката и пълноводна част на реката и е било дълго над километър

    Снимката се разпространява под лиценза на Creative Commons
    Първият по време мост, прехвърлен през реката, е каменниятТраянов мост. Това се е случило около 103-та година, тоест има - няма, преди 19 века. Съоръжението е било издигнато на изток от ждрелото Железни врата (на снимката) - в най-широката и пълноводна част на реката и е било дълго над километър<br />
<br />
Снимката се разпространява под лиценза на Creative Commons<br />
  • За помнещите "Ние врабчетата" от Йордан Радичков, не буди съмнение, че река Дунав води началото си от своите извори.

    На снимката: Нойбург ан дер Донау.
    За помнещите "Ние врабчетата" от Йордан Радичков, не буди съмнение, че река Дунав води началото си от своите извори.<br />
<br />
На снимката: Нойбург ан дер Донау.<br />
  • Тези извори, според авторитетното мнение на Дунавската комисия, са двата планински потока - Бреге и Бригах в Шварцвалд, Германия, които се сливат в град Донаушинген. Точно на показаното на снимката място.

    Тези извори, според авторитетното мнение на Дунавската комисия, са двата планински потока - Бреге и Бригах в Шварцвалд, Германия, които се сливат в град Донаушинген. Точно на показаното на снимката място.<br />
<br />
  • "Друго си е да знаеш откъде извира река Дунав. Може в момента да не ти трябва, но някой ден ще се случи да ти потрябва и тогава, ако не знаеш, какво ще правиш? Ще се свиваш, ще се червиш и нищо не можеш да направиш. Затова човек трябва да знае откъде извира река Дунав". (Йордан Радичков, "Ние, врабчетата")

    На снимката: Регенсбург
    <em>"Друго си е да знаеш откъде извира река Дунав. Може в момента да не ти трябва, но някой ден ще се случи да ти потрябва и тогава, ако не знаеш, какво ще правиш? Ще се свиваш, ще се червиш и нищо не можеш да направиш. Затова човек трябва да знае откъде извира река Дунав". (Йордан Радичков, "Ние, врабчетата")<br />
</em><br />
На снимката: Регенсбург<br />
  • Според изчисленията на Дунавската комисия общата дължина на реката е 2783.4 км, от които плавателни са 2414 км..

    На снимката: Регенсбург
    Според изчисленията на Дунавската комисия общата дължина на реката е 2783.4 км, от които плавателни са 2414 км..<br />
<br />
На снимката: Регенсбург<br />
  • Още по-точно: между румънския порт Сулина до Галац разстоянието се измерва в мили - общо 80, а оттам нагоре по реката до Донаушинген  - в километри. По права линия разстоянието между двете крайни точки е 1630 км.

    На снимката: Дунав при Пасау.
    Още по-точно: между румънския порт Сулина до Галац разстоянието се измерва в мили - общо 80, а оттам нагоре по реката до Донаушинген  - в километри. По права линия разстоянието между двете крайни точки е 1630 км.<br />
<br />
На снимката: Дунав при Пасау.<br />
  • Реката свързва 10 европейски държави и общо 63 пристанища, девет от които са в България.

    На снимката: Временен пешеходен мост във Виена.

    Реката свързва 10 европейски държави и общо 63 пристанища, девет от които са в България.<br />
<br />
На снимката: Временен пешеходен мост във Виена.<br />
<br />
  • На Дунав лежат и четири европейски столици - Виена (на снимката), Братислава, Будапеща и Белград. На снимката: Един от мостовете във Виена.
    На Дунав лежат и четири европейски столици - Виена (на снимката), Братислава, Будапеща и Белград. На снимката: Един от мостовете във Виена.
  • Будапеща е градът, който претендира да има най-много мостове през Дунав - цели осем. Крайните са железопътни, а най-известните са верижният  "Сечени", открит през 1849 г. (на снимката на преден план), "Ержбет", "Маргит" и Мостът на свободата. 
    Будапеща е градът, който претендира да има най-много мостове през Дунав - цели осем. Крайните са железопътни, а най-известните са верижният  "Сечени", открит през 1849 г. (на снимката на преден план), "Ержбет", "Маргит" и Мостът на свободата. <br />
  • Мост край Панчево, Сърбия.
    Мост край Панчево, Сърбия. <br />
  • Първият българо-румънски мост на Дунав при Русе, наричан някога помпозно "Мост на дружбата" е открит на 20 юни 1954 г., тоест догодина по това време ще отбележим 60-годишнината от това събитие. Според Wikipedia дължината му е 2.80 км, височината - 30 метра над водата. Проектът е на арх. Георги Овчаров, а автор на порталите от двете страни е укринският скулптор Михайло Парашчук.
    Първият българо-румънски мост на Дунав при Русе, наричан някога помпозно "Мост на дружбата" е открит на 20 юни 1954 г., тоест догодина по това време ще отбележим 60-годишнината от това събитие. Според <a href="http://bg.wikipedia.org/wiki/Дунав_мост" target="_blank">Wikipedia</a> дължината му е 2.80 км, височината - 30 метра над водата. Проектът е на арх. Георги Овчаров, а автор на порталите от двете страни е укринският скулптор Михайло Парашчук.<br />
  • В архивите на Associated Press се пази тази снимка на още по-стар, явно военен мост, прехвърлен между двата бряга по време на Втората световна война. Снимката е от 7 март 1941 г.
    В архивите на Associated Press се пази тази снимка на още по-стар, явно военен мост, прехвърлен между двата бряга по време на Втората световна война. Снимката е от 7 март 1941 г.<br />
  • Днес е официалното откриване на моста при Видин - Калафат. Първата идея да се строи второ съоръжение е още от 1974 г. - преди 40 години. Тя остава нереализирана, но се подновява в края на 90-те, когато заради югоембаргото мостът при Русе остава единствената транспортна връзка на България с Европа. Днес обаче вече се говори за необходимостта от трети мост.
    Днес е официалното откриване на моста при Видин - Калафат. Първата идея да се строи второ съоръжение е още от 1974 г. - преди 40 години. Тя остава нереализирана, но се подновява в края на 90-те, когато заради югоембаргото мостът при Русе остава единствената транспортна връзка на България с Европа. Днес обаче вече се говори за необходимостта от трети мост.<br />