На път: Нискобюджетно от София през Женева до Трансилвания

От вчера за запалените пътешественици, пък и за работещите зад граница, възможностите да се придвижат нискобюджетно при това със самолет се увеличиха с пет след като с толкова нараснаха дестинациите, по които ще изпълнява полети "Уиз ер" от есента.
Често тези полети, които в общия случай са до по-малки, "странично" разположени летища, се ползват само за отправна точка към пътешествие из други градове в съответната страна, а също и като възможност да се разгледа съответния град, след което да се стигне и до друга точка на крилете на същата авиокомпания или на друга.
По този начин на практика от есента ще може да се пътува не само до тези пет нови дестинации - Бари, Женева, Неапол, Кьолн и Мюнхен, но и до още точки, до които в момента няма директни и едновременно нискобюджетни полети от София. Това разширява достъпът по въздух до още 12 града, някои от които в съседни на България страни. Ето кои са те.
През Кьолн за Гданск
От емблематичния швейцарски град Женева с "Уиз ер" може да се лети до съседна Румъния - Букурещ и Клуж-Напока - историческата столица на Трансилвания. Подобно пътешествие дава възможност на пътниците да си купуват само еднопосочни билети и в крайна сметка от съседна страна да ползват алтернативен транспорт.
Другата нова точка, до която ще може да се лети от средата на септември, е Неапол. Той може да бъде отправна точка отново до Букурещ, а също до Будапеща, Прага, до южния полски град Катовице, който не е точно известен с туризма си. От тук може да се лети и до украинските градове Киев и Лвов, също не особено популярни като туристически дестинации напоследък.
До Киев може да се стигне и от Мюнхен, докъдето от есента ще лети авиокомпанията. От тук също има възможност да се пътува до две румънски дестинации - Тимишоара, в която има множество сгради с архитектура от времето на австрийската империя. Градът е домакин и на няколко музикални и други фестивали. Другата възможна посока е Търгу Муреш, в Северна Румъния. Той е домакин на най-големия в Румъния музикален фестивал "Пенинсула". Той е оформен на различни сцени, тъй като се изпълняват различни музикални стилове. Много от бандите, които участва в него, са от нашата част на Европа. От Мюнхен има и полети до Тузла в Босна и Херцеговина, който също не може да се нарече туристически град.
Германският град с една от най-впечатляващите катедрали - Кьолн чрез "Уиз ер" може да стане отпарвна точка за посещение на румънския Клуж-Напока и полските Гданск и Катовице. За посетилите Гданск той е един от най-красивите градове с история от 1000 години. Той е бил ту полски, ту германски. Ренесансът и барокът са архитектурният стил на множество сгради в историческата част на града, който е на Балтийско море. Полети от тази точка има и до Киев и столицата на съседна Македония.
Италианският пристанищен град Бари, откъдето тръгват няколко фериботни връзки, по въздух е отправна точка с нискобюджетния превозвач за Будапеща, Клуж-Напока, Прага и Тимишоара.
Ключово за полетите с нискобюджетни авиокомпании е да се купуват доста по-рано билетите, да се използват не особено туристически месеци, да се взима малко багаж, така че да отговаря на изискванията да е в кабината, да се чекира човек онлайн и да си принтира бордната карта. Убягването на тези детайли може доста да натовари цената.
На други криле
Освен "Уиз ер" от България оперират още и нискобюджетните "Райънер" и "Изи джет" (easyJet).
"Райънер" изпълнява полети от летище "Пловдив" два пъти седмично до Германия, където каца на "Франкфурт Хан" и до лондонското "Станстед" (в петък и понеделник).
Другият такъв превозвач - "Изи джет" лети от София до Лондон - "Гетуик" и "Станстед", до Манчестър и до Берлин.
Наскоро обаче настъпиха някои промени в полетните разписания. Според тях полетите до Берлин ще се изпълняват само до края на март. Така easyJet ще пътува от София само до Великобритания като полетите до летище "Станстед" също се спират като ще бъдат възстановени като ски дестинация в зимното разписание за 2015 г. Без промяна остават полетите до "Гетуик" и до Манчестър.
Най-авантюристично настроените пътешественици, които не поставят на първо място лукса и твърде многото удобства често ползват различни нискобюджетни превозвачи за отделните точки, до които искат да достигнат. Голям плюс при такива пътешествия е фактът, че тези компании продават еднопосочни билети и това е осезаемо от гледна точка на цената за разлика от ситуацията при традиционните превозвачи. Друг е въпросът, че в някои посоки полетите вече изобщо не са нискобюджетни дори и да се търсят билети пет месеца по-рано. Основната причина за това е липсата на истинска конкуренция.