Добре дошли в Музея на провала

Днес - 7 юни, в шведския град Хелзинборг отваря врати един по-различен от всички останали музеи по света. Самюел Уест е събрал 51 уникални предмета в Музея на провала. Не се подвеждайте по името обаче. Музеят няма за цел да се подиграва, а да покаже как креативните отдели на някои от най-големите компании в света, докато търсят пазарни ниши, са виждали развитието на продуктите им.
"Всички допускат грешки, дори и най-големите акули в световния бизнес. Въпросът е да създадете организационна култура, която да направи така, че провалът да си остане малък и да не достига гигантски размери", заяви пред "Бизнес Инсайдър" Самюел Уест.
По думите му най-голямата трудност, с която се е сблъскал при попълването на колекцията, била намирането на някои от предметите. Той знаел за съществуването им, но самото им откриване се оказало изключително трудно. Освен в интернет, Уест упорито търсил набелязаните от него предмети при разпродажби на покъщнина, дори и по битаци.
Ето малка част от експонатите в Музея на провала:

Nokia N-Gage – опитът за конзола на "Нокия"
Това устройство на "Нокия" е било на пазара между 2003 и 2005 г. С него финландската компания се е опитала да се състезава с класиката Nintendo Game Boy, която се е произвеждала от 1989 г. до 2003 г.
Критиките към "Нокия" обаче били големи. Странният дизайн и начинът на разпределение на бутоните по самото устройство не се харесали на хората. От компанията се опитали да развият проекта през 2014 г. с Nokia N-Gage QD. След като продали само няколко милиона устройства, решили да изтеглят продукта от пазара.

Apple Newton – вдъхновителят на Стив Джобс
Между 1993 и 1998 г. на пазара се появява т. нар. дигитален асистент Apple Newton. Тогава цената му е била 699 долара, което се равнява на 1178 сегашни долара, изчисляват икономисти. Лошият му софтуер за ръкопис и високите разходи по поддръжка допринесоха за неизбежния край на Apple Newton.
Първоначално електронният бележник се е използвал в болници, но в крайна сметка не успява да се наложи. Все пак има нещо положително в създаването му – по-късно Стив Джобс успява да даде друга насока на подхода на "Епъл" към персоналните компютри, благодарение на което създава iPhone и iPad.

CueCat – баркод четец за влизане в сайтове
CueCat е баркод четец, използван през 2000 г., но не намерил почти никакво разпространение. Идеята била чрез сканиране на списание, например, да се влезе директно в сайта му, вместо саморъчно да се въвежда URL адреса. Оказало се, че потребителите не намерили конкретни ползи от устройството.

TwitterPeek – устройство само за "Туитър"
Още през 2009 г., когато "Туитър" беше все още сравнително млада социална мрежа, компанията "Пийк" пусна на пазара TwitterPeek. Устройството с цена 200 долара имаше достъп единствено до "Туитър".
Малко хора обаче решиха, че това е достатъчно важно, за да си го купят и през 2012 г. компанията се отказа от производството му.

Kodak DC40 – един от първите цифрови фотоапарати
Цифровият фотоапарат DC40 на "Кодак" е сред първите по рода си. Той е бил пуснат на пазара през 1995 г. Провалът му идва през 2012 г. заради банкрута на компанията. В онзи момент "Кодак" не успява да предвиди колко много може да спечели от голямото онлайн споделяне на снимки, настъпило през следващите години.

Sony Betamax – да произвеждаш видео касети до 2016 г.
През 70-те години на миналия век Betamax на Sony е определян като най-добрият избор за видеорекордери. С бързината си и предлаганата по-ясна картина устройството печели много почитатели.
С годините обаче JVC става лидер в производството на видеорекордери и Betamx остава на заден план. Въпреки това "Сони" спря производството му чак през 2002 г., а едва през 2016 г. компанията престана да прави и видео касети.

Coke II – новата кока-кола
Компаниите за напитки са известни с творческите си, на моменти озадачаващи, иновации. Нещо подобно е Coke II – първата кока-кола, която заменя класическата такава от рафтовете на магазините през 1984 г.
Тя обаче не среща одобрението на пиещите популярната газирана напитка, които настояват компанията да започне да продава отново стария си продукт. И това става много бързо. Въпреки провала, Coke II просъществува до 2012 г. и все пак успява да донесе позитив за производителите си. Продажбите на класическата кока-кола се увеличават в пъти и така се спира възходът на "Пепси" от средата на 80-те години.

Colgate frozen dinners – яж замразена храна преди да си измиеш зъбите
През 80-те години на миналия век компанията за производство на паста за зъби "Колгейт" започва да развива своя линия замразени храни. Чрез нея тя се опитала да насърчи хората да ядат вечеря "Колгейт" преди да измият зъбите си с паста за зъби от същата марка. Опитът им е описан от Самюел Уест като "провалът на разширяващата се марка".

Harley-Davidson Hot Road – парфюм с тютюневи нюанси
И още един пример за неуспешен опит с разширяването на дадена марка. През 1996 г. един от световните лидери в производството на мотори "Харлей Дейвидсън" започна да развива и своя марка парфюми. Мирисът на Hot Road (Горещият път) съчетава дървесни нотки с тютюневи нюанси.

Rejuvenique facial mask – електрошок за изпънато лице
Но може би най-странният предмет в експозицията на Музея на провала е Rejuvenique facial mask (бел. ред. името на маската представлява игра на думи, като в нея са съчетани части от думите "младеж" и "уникален"). В маската има поставени електрически датчици, които пускат слаб ток с цел да стимулират работата на мускулите по лицето.
"Електрически лифтинг", обобщава Уест.

Coke Blak – кафе в сода или сода в кафе
Coke Blak започва да се произвежда през 2006 г., но само две години по-късно остава в небитието. Напитката е смесица между кафе и сода, но вкусът ѝ не допада почти на никого.