Фотогалерия: Българското албанско село

Елена Геловска

Фотогалерия: Българското албанско село

Ивайловграското село с вкусното име Мандрица има забележителна история.

  • Ивайловграското село с вкусното име Мандрица има забележителна история.
    Ивайловграското село с вкусното име Мандрица има забележителна история.
  • Това е единственото албанско село в България. Основано е през 1636 г. от албанци - християни и мандраджии, пристигнали от село Виткучи (Vithkuqi), Северен Епир.
    Това е единственото албанско село в България. Основано е през 1636 г. от албанци - християни и мандраджии, пристигнали от село Виткучи (Vithkuqi), Северен Епир.
  • Те организирали снабдяването на турската армия с мляко и месо, а в знак на благодарност беят им дал и земя колкото могат да обиколят от изгрев до залез. Издействал им и ферман, според който бъдещото село било освободено от данъци, а на това място турци да не се заселват, разказва сайтът на Сдружението за възраждане на Мандрица.
    Те организирали снабдяването на турската армия с мляко и месо, а в знак на благодарност беят им дал и земя колкото могат да обиколят от изгрев до залез. Издействал им и ферман, според който бъдещото село било освободено от данъци, а на това място турци да не се заселват, разказва сайтът на Сдружението за възраждане на Мандрица.
  • И до днес в селото се говори архаичен албански език. Тук ще ви посрещнат с "Мисен иертъ" за добре дошли и с "Ме шиндет" за "наздраве".
    И до днес в селото се говори архаичен албански език. Тук ще ви посрещнат с "Мисен иертъ" за добре дошли и с "Ме шиндет" за "наздраве".
  • Традицията пази в името си и единственият хотел в селото "Букор щепи", което в превод означава "Хубава къща".
    Традицията пази в името си и единственият хотел в селото "Букор щепи", което в превод означава "Хубава къща".
  • Основен поминък на населението е бубарството и отглеждането на тютюн и затова местните къщи са пригодени за този занаят.
    Основен поминък на населението е бубарството и отглеждането на тютюн и затова местните къщи са пригодени за този занаят.
  • Те са 3-етажни кирпичени къщи. Първият етаж е бил за добитъка, на втория са отглеждани бубите, а хората са живеели на третия етаж.
    Те са 3-етажни кирпичени къщи. Първият етаж е бил за добитъка, на втория са отглеждани бубите, а хората са живеели на третия етаж.
  • Първата частна ферма за отглеждане на буби "Буболинка", създадена през 1991 г., продължава да съществува.
    Първата частна ферма за отглеждане на буби "Буболинка", създадена през 1991 г., продължава да съществува.
  • "Къщата на Атанас Пейкидис" е един от запазените белези на някогашното процъфтяване на Мандрица. На първия етаж някога е имало голям салон, а на приземния етаж - гинекологична клиника.
    "Къщата на Атанас Пейкидис" е един от запазените белези на някогашното процъфтяване на Мандрица. На първия етаж някога е имало голям салон, а на приземния етаж - гинекологична клиника.
  • Някои следи от социалистическата действителност. В онези години селото е било напълно изолирано, защото заради близостта на държавната граница достъпът до него е бил възможен само с т. нар открит лист - специално разрешение от МВР.
    Някои следи от социалистическата действителност. В онези години селото е било напълно изолирано, защото заради близостта на държавната граница достъпът до него е бил възможен само с т. нар открит лист - специално разрешение от МВР.
  • Селската църква "Свети Димитър", строена в 1835, е трикорабна псевдобазилика от зидан камък с дървен покрив.
    Селската църква "Свети Димитър", строена в 1835, е трикорабна псевдобазилика от зидан камък с дървен покрив.
  • Около 1860 година встрани, отделно от черквата е издигната интересна червена кула - камбанария с височина 15 метра.
    Около 1860 година встрани, отделно от черквата е издигната интересна червена кула - камбанария с височина 15 метра.
  • Жителите на селото са няколко десетки. Улиците са пусти, но щом се разбере, че някой е пристигнал, възрастните хора излизат да пообщуват.
    Жителите на селото са няколко десетки. Улиците са пусти, но щом се разбере, че някой е пристигнал, възрастните хора излизат да пообщуват.
  • Оплакват се от същото, от което и връстниците им навсякъде - че децата все не идват.
    Оплакват се от същото, от което и връстниците им навсякъде - че децата все не идват.