Най-големият музей на авиацията и космоса - The Smithsonian във Вашингтон

Националният музей на авиацията и космоса - част от института Smithsonian във Вашингтон е един от най-посещаваните в света. През 2015 г. през двете сгради, едната във Вашингтон и в новата сграда в близост до летището, която е наречена на емигранта от Унгария дарил пари на музея - Steven F. Udvar-Hazy Center, са минали 8.5 млн. посетители. И има защо. Музеят притежава най-голямата колекция от самолети и космически апарати в света - повече от 66 000 обекта, а развива и научна дейност.
Първата сграда на музея е открита през 1976 г. Там са експонирани голяма част от иконичните апарати в световната история, между които самолетът на братя Райт, осъществил първия успешен полет през 1903 г.; "Духът на Сейнт Луис" на Чарлз Линдберг с който за първи път е направил трансатлантически полет от Ню Йорк до Париж; самолетът с ракетен двигател Bell X-1 на Чък Ягер и истински лунен камък, който дори може да бъде докоснат.

Втората сграда Steven F. Udvar-Hazy Center е открита през 2003 г. Там са експонирани много повече артефакти в сгради от хангарен тип. Там са не по-малко знакови за авиацията самолети - Lockheed SR-71 Blackbird, Boeing B-29 Superfortress Enola Gay, който пуска атомните бомби на Хирошима, първият свръхзвуков пътнически самолет "Конкорд" и космическата совалка "Дискавъри".
Най-бързият пилотируем самолет
Lockheed SR-71 Blackbird (Черна птица) е първият експонат, който приковава вниманието при влизане в залите на Steven F. Udvar-Hazy Center. Използваният като разузнавателен самолет е разработван в пълна тайна ( т.нар "черен проект"). SR-71 служи във ВВС на САЩ от 1964 до 1998 г. SR-71 е проектиран с основни прикриващи характеристики и служи като предшественик на бъдещи стелт самолети. Построени са общо 32 самолета, от които 12 са изгубени при инциденти, но никой от вражески действия. По време на разузнавателни мисии SR-71 лети с висока скорост и височина, което да му позволи да изпревари опасности. Ако се засече изстрелване на ракета земя-въздух, е било достатъчно да действие да ускори и да се изпревари ракетата.

Черната птица държи световния рекорд за най-бърз пилотируем самолет с въздушнореактивни двигатели, на 28 юли 1976 г. достига скорост от 3529.6 км/ч., приблизително Mach 3.3. Има свидетелства, като на пилота Брайън Шул, че е летял до със скорост над Мах 3.5 на 15 април 1986 г. над Либия, за да избегне насочена към него ракетa. Черната прица е и летящият на най-голяма височина самолет, достигайки височина от 25 929 m на 28 юли 1976 г.
SR-71 също така държи рекорда за "скорост по изпитан маршрут" за полет от Ню Йорк до Лондон - 1 час 54 минути и 56,4 секунди – поставен на 1 септември 1974 г. За сравнение, най-доброто време на граждански полет на "Конкорд" е 2 часа и 52 минути, а стандартният полет с "Боинг 747" – 6 часа и 15 минути.
Веселата Енола, която с Малчугана уби над 60 000 души
Специално внимание е отделено на военните самолети от Втората световна война и Студената война. Да вдигнеш поглед към B-29 Enola Gay и да не настръхнеш означава, че нямаш представа за събитията от онази сутрин на 6 август 1945 г. След като атомната бомба наречена Litle boy (Малчугана) се взривява на 600 м. над повърхността на място загиват между 90 000 и 140 000 души. Американските войници имат обичая да дават имена на бойните си машини. Enola Gay e кръстен на майката на командира на самолета - полковник Пол Тибетс и приблизително означава Веселата Енола.

Гидовете в Udvar-Hazy Center обикновено са пенсионирани военни пилоти, често доброволци, от тях ще чуете, че ако не са били взривени бомбите над Хирошима (60 000-80 000 жертви), отказът на Япония да капитулира е щял да доведе до много по-големи жертви и за двете страни – САЩ и Япония. Американската гледна точка е не е лишена от логика, тъй като само при битката за остров Окинава жертвите сред населението са между 50 000 и 140 000 души, японската армия дава около 100 000 -125 000, а американската около 72 000 жертви.
Какво би станало, ако...
Експозицията дава много поводи за исторически анализи и разсъждения на тема "какво би станало, ако..." с всяка следваща стъпка. Под едно от крилата на Enola Gay има един необичайно изглеждащ летателен апарат – Kugisho MXY 7 Ohka model 22. Това е малък японски самолет с полуреактивен двигател проектиран за камикадзе атаки, който е можело да бъде използван от пилоти без почти никакъв опит.

Американските войници са наричали самолетите от серията Ohka с японската дума "бака", което означава "идиот". Модел 22 е можел да излита и от брега и да достигне до американските кораби в самоубийствени мисии, но е създаден в края на войната и нито един не е използван в реални бойни мисии.
Ако Хитлер би имал тези самолети....
Най-интересните самолети от типа "какво би станало, ако..." са от края на Третия райх и въпреки уникалните им за времето си характеристики са създадени в края на войната. Такъв е Arado Ar 234 "Blitz". Това е първият в света бомбардировач с реактивен двигател, който е използван в бойни действия. За първи път е използван в бойни условия на 2 август 1944 г., като разузнавателният апарат. Пилотът му - лейтенант Ерих Зомер, успява да заснеме за час и половина целия район за дебаркиране на противниковите войски в Битката за Нормандия. През декември 1944 г. нанася успешни бомбени удари по войските на Съюзниците. Заради недостига на гориво в края на войната е използван рядко, но поради високата му скорост (742 км/ч) оставал много трудна цел за прехващане. В последните месеци на войната Ar 234 са единствените разузнавателни самолети, способни да действат в условията на тоталното въздушно превъзходство на противника, включително над територията на Великобритания.

Тежкият немски изтребител Dornier Do 335 е друг от тази серия. Бойните му изпитания започват през септември 1944 г. Произведени са едва 13 самолета. При двете документирани въздушни срещи на съюзниците от САЩ и Великобритания с Dornier Do 335 немският самолет с лекота се измъква от преследвачите си.

Да докоснеш Дискавъри

Глътка свеж въздух от машините за убийства е залата с космическите апарати, а черешката на тортата там е совалката Дискавъри. Да, същата совалка, която между 30 август 1984 г. и 24 февруари 2011 г. има 39 мисии с излизане в космоса. Повечето от тях са за извеждане на спътници, 13 са до Международната космическа станция и 2 до съветската (руска) орбитална станция Мир. Това е първият космически апарат за многократно използване. Първият и последен полет на съветската совалка "Буран" е през 1988 г. и тя е без екипаж. Ако не потръпнете от близката среща с Дискавъри значи не сте живели през 80-те, не сте гледали новини и сте изпуснали космическата надпревара между САЩ и СССР.