Фотогалерия: Караваджо и караваджистите - от Рим до Утрехт

Ернст Мориц

Фотогалерия: Караваджо и караваджистите - от Рим до Утрехт

Микеланджело Меризи да Караваджо (1571 – 1592) е един от основоположниците на бароковата живопис.

  • На изкуството на Караваджо и неговите следовници, караваджистите, е посветена изложба в Централния музей в Утрехт, Холандия. Микеланджело Меризи да Караваджо (1571 – 1592) е един от основоположниците на бароковата живопис. Избира за модели на своите апостоли и светци обикновени хора от народа, които представя с максимален реализъм до съвсем дребния детайл. Новият реализъм в стила му на рисуване – драматични сцени, величави жестове и мистерия на светлината, привлича и вдъхновява десетки художници.
    На изкуството на Караваджо и неговите следовници, караваджистите, е посветена изложба в Централния музей в Утрехт, Холандия. Микеланджело Меризи да Караваджо (1571 – 1592) е един от основоположниците на бароковата живопис. Избира за модели на своите апостоли и светци обикновени хора от народа, които представя с максимален реализъм до съвсем дребния детайл. Новият реализъм в стила му на рисуване – драматични сцени, величави жестове и мистерия на светлината, привлича и вдъхновява десетки художници.
  • Мнозина творци отиват в Италия, за да видят Караваджо и да се учат от него. Чули са вече в цяла Европа: Караваджо прави революция в живописта. В периода 1600 – 1630 само в Рим, смятан тогава за центъра на света, има 2 700 художници, от които 572 са чужденци. Макар и вдъхновени от едни и същи теми, работите на караваджистите се отличават. Всеки търси своя почерк, макар и в новаторския за времето си стил на рисуване, въвеждан от Караваджо.
    Мнозина творци отиват в Италия, за да видят Караваджо и да се учат от него. Чули са вече в цяла Европа: Караваджо прави революция в живописта. В периода 1600 – 1630 само в Рим, смятан тогава за центъра на света, има 2 700 художници, от които 572 са чужденци. Макар и вдъхновени от едни и същи теми, работите на караваджистите се отличават. Всеки търси своя почерк, макар и в новаторския за времето си стил на рисуване, въвеждан от Караваджо.
  • Специално за тази изложба Ватиканът дава на Централния музей в Утрехт един от шедьоврите на Караваджо – "Полагането на Христос в гроба". Това е една най-важните творби в колекцията на Ватиканските музеи и рядко отдавана под наем. Картината за първи път е показвана в Холандия. Посетителите можеха да я видят само за четири седмици, след откриването на изложбата на 16 декември 2018. Изложбата "Утрехт, Караваджо и Европа" продължава до 24 март 2019.

    Караваджо - "Полагането на Христос в гроба" (1602-1603)
    Специално за тази изложба Ватиканът дава на Централния музей в Утрехт един от шедьоврите на Караваджо – "Полагането на Христос в гроба". Това е една най-важните творби в колекцията на Ватиканските музеи и рядко отдавана под наем. Картината за първи път е показвана в Холандия. Посетителите можеха да я видят само за четири седмици, след откриването на изложбата на 16 декември 2018. Изложбата "Утрехт, Караваджо и Европа" продължава до 24 март 2019.<br /><br /><strong>Караваджо - "Полагането на Христос в гроба" (1602-1603)</strong><br />
  • Изложбата представя още един шедьовър на Караваджо - "Свети Йероним", съхранявана в Музея при манастира Монсерат, близо до Барселона. И тази картина е представена за първи път в Холандия.

    Караваджо - "Свети Йероним" (ок. 1605/1606)
    Изложбата представя още един шедьовър на Караваджо - "Свети Йероним", съхранявана в Музея при манастира Монсерат, близо до Барселона. И тази картина е представена за първи път в Холандия.<br /><br /><strong>Караваджо - </strong><strong>"Свети Йероним"</strong><strong> (ок. 1605/1606)</strong><br />
  • Изложбата в Централния музей на Утрехт представя, "сравнява", изследва 70 творби на европейски караваджисти – холандци, италианци, испанец, французи, фламандци. Сред тях са и утрехтските художници Дирк ван Бабюрен, Хендрик тер Бргхен и Герард ван Хонтхорст. Обяснимо изложбата им отделя специално място и заради факта, че те рисуват с дори по-голям реализъм от патрона си Караваджо.

    Дирк ван Бабюрен - "Христос и книжниците" (ок 1618)
    Изложбата в Централния музей на Утрехт представя, "сравнява", изследва 70 творби на европейски караваджисти – холандци, италианци, испанец, французи, фламандци. Сред тях са и утрехтските художници Дирк ван Бабюрен, Хендрик тер Бргхен и Герард ван Хонтхорст. Обяснимо изложбата им отделя специално място и заради факта, че те рисуват с дори по-голям реализъм от патрона си Караваджо.<br /><br /><strong>Дирк ван Бабюрен - "Христос и книжниците" (ок 1618)</strong><br />
  • Утрехтските следовници на Караваджо не се спират да изобразяват света и с грозотата, която има в него, както повелява реализмът. В творбите им могат да се видят грозни носове, загнили зъби, мръсни нокти. Тер Бруген има дори съмнителната слава на художника-автор на най-грозното, но същевременно най-реалистично нарисуваното бебе в изкуството на 17-ти век.

    Хендрик тер Бруген – "Призоваването на св. Матей" (1621)
    Утрехтските следовници на Караваджо не се спират да изобразяват света и с грозотата, която има в него, както повелява реализмът. В творбите им могат да се видят грозни носове, загнили зъби, мръсни нокти. Тер Бруген има дори съмнителната слава на художника-автор на най-грозното, но същевременно най-реалистично нарисуваното бебе в изкуството на 17-ти век.<br /><br /><strong>Хендрик тер Бруген – "Призоваването на св. Матей" (1621)</strong><br />
  • Третият художник от Утрехт – Герарт ван Хонтхорст, е имал голям успех в Рим. Както Ван Бабюрен и Тер Бруген, и той е получавал много поръчки, творбите им са откупувани от известни колекционери като кардинал Джустиниани, патрон и на самия Караваджо.

    Герард ван Хонтхорст "Подигравка с Христос" (ок. 1617)
    Третият художник от Утрехт – Герарт ван Хонтхорст, е имал голям успех в Рим. Както Ван Бабюрен и Тер Бруген, и той е получавал много поръчки, творбите им са откупувани от известни колекционери като кардинал Джустиниани, патрон и на самия Караваджо.<br /><br /><strong>Герард ван Хонтхорст</strong><strong> </strong><strong>"Подигравка с Христос" (ок. </strong><strong>1617</strong><strong>)</strong><br />
  • В изложбата "Утрехт, Караваджо и Европа" има творби от музеи и частни колекции от Европа и САЩ като Музея на Ватикана, Лувъра (Париж), Галерията "Уфици" (Флоренция), Националната художествена галерия – Лондон, Националната художествена галерия във Вашингтон, а също и църкви в Рим.

    Теодор Ромбаутс – "Изгонването на търговците от храма" (1621),
    В изложбата "Утрехт, Караваджо и Европа" има творби от музеи и частни колекции от Европа и САЩ като Музея на Ватикана, Лувъра (Париж), Галерията "Уфици" (Флоренция), Националната художествена галерия – Лондон, Националната художествена галерия във Вашингтон, а също и църкви в Рим.<br /><br /><strong>Теодор Ромбаутс – "Изгонването на търговците от храма" (</strong><strong>1621</strong><strong>),</strong><br />
  • Само за първия месец изложбата е посетена от 40 000 зрители. Разглеждането на картините е организирано в няколко времеви отрязъка. За всеки такъв отрязък от по два часа се допускат ограничен брой посетители. На 7 март ще има специален концерт с музика от епохата на холандските караваджисти. Концертът се готви от музиканти, които са правили специално проучване на репертоара, съставите и композиторите от онова време. На този музикален проект е посветен специален кратък филм, прожектиран по време на изложбата.

    Бартоломей Манфреди – "Христос и книжниците" (ок. 1618)

    Само за първия месец изложбата е посетена от 40 000 зрители. Разглеждането на картините е организирано в няколко времеви отрязъка. За всеки такъв отрязък от по два часа се допускат ограничен брой посетители. На 7 март ще има специален концерт с музика от епохата на холандските караваджисти. Концертът се готви от музиканти, които са правили специално проучване на репертоара, съставите и композиторите от онова време. На този музикален проект е посветен специален кратък филм, прожектиран по време на изложбата.<br /><br /><strong>Бартоломей Манфреди – "Христос и книжниците" (ок. 1618)</strong><br /><br />
  • Утрехт, Караваджо и Европа" може да бъде видяна в Утрехт до 24 март 2019. След това заминава за Мюнхен (Германия), където ще е изложена от 17 април до 21 юли 2019.

    Валентин де Булон – "Давид с главата на Голиат и двама войника" (1620-22)
    Утрехт, Караваджо и Европа" може да бъде видяна в Утрехт до 24 март 2019. След това заминава за Мюнхен (Германия), където ще е изложена от 17 април до 21 юли 2019.<br /><br /><strong>Валентин де Булон – "Давид с главата на Голиат и двама войника" (1620-22)</strong>