Откъс от "Исторически маршрути: София" на Здравко Петров

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Откъс от "Исторически маршрути: София" на Здравко Петров

Откъс от "Исторически маршрути: София" на Здравко Петров
"Дневник" публикува откъс от "Исторически маршрути: София", предоставен от Издателство "Сиела" с автор Здравко Петров.
За проекта на Петров "Исторически маршрути", залегнал в основата на книгата, "Дневник" разказа тук още преди две години. Урбанист по образование, авторът организира културно-познавателни обиколки в центъра на София и разкрива разнообразни факти за архитектурата и историята на фамилни къщи и публични сгради в града. Петров вече е разработил три маршрута – "Софийски домове", "Софийски "дворци"" и "Женски пазар", като два от тях са описани и в книгата.
Откъс от "Исторически маршрути: София" на Здравко Петров
Откъс от "Исторически маршрути: София", Здравко Петров
Орлов мост
Четирите орела на Орлов мост са разперили криле още през 1891 г., за да бъдат символ на свободата – недалеч от тук са посрещнати софийските заточеници след тяхното завръщане от Диарбекир. Мостът е от голямото чешко архитектурно завещание на София – проектът е на инженер Вацлав Прошек, а в строителството участват и братовчедите Иржи и Йозеф Прошек. Австрийците също допринасят чрез виенската леярна на Рудолф Филип Ваагнер, която произвежда орлите и всички останали метални компоненти. И ако се върнем в далечната 1891 г., то най-дългите ни разходки щяха да свършват именно при новия Орлов мост в края на града.
До него вместо Борисовата градина щяхме да видим пепиниерата (разсадник) на швейцареца Даниел Неф – общинският градинар, който постепенно развива разсадника-градина, като използва водите на близката Перловска река. Малко по-рано, през 1889 г., е оформено Рибното езеро, днес познато като Езерото с лилиите. През 1895 г. градината вече е кръстена на престолонаследника княз Борис Търновски. Година по-късно е изграден и бюфетът, около него са наредени маси, а в неделя е имало и музика – градината става все по-любима част от живота на софиянеца.
Времето
София далеч не е построена като европейска столица за един ден, а напротив, минават много години, докато и последните криволичещи улички от османския период изчезнат по силата на първия градоустройствен план от 1881 г. Точно през годините, когато се гради и открива Орлов мост, кмет е Димитър Петков (от 1888 до 1893 г.), който дава решителен тласък за изпълнението на плана. Енергично, смело и понякога безкомпромисно той защитава прокарването на новите улици през старите квартали и постройки, дори в случаи, когато е трябвало да се разрушат древни църкви. Кривите сокаци и кьорсокаците (задънените улички) отстъпват място на широки булеварди и улици, пресичащи се под прав ъгъл. Или, по думите на Иван Вазов, старата София е изметена от брадвата на Димитър Петков.
Братовчедите Прошек
Фамилията Прошек не е свързана само с именитите братя пивовари – Иржи и Теодор (останали известни и с българските си имена Георги и Богдан), но и със строителите Вацлав и Йозеф. Четиримата братовчеди са родени край Прага и са синове на трима братя – шивач и двама обущари. А пък знаменитата пивоварна се е намирала на улица "Сан Стефано" срещу сградата на БНТ – след малко ще стигнем дотам.