Поглед зад кулисите на известното френско кабаре "Мулен Руж" , което тази седмица отбелязва 130 години от отварянето на своите врати за публиката на 6 октомври 1889 г..
Френското кабаре "Мулен Руж", известно със своите канкан танцьорки, които умеят да вдигат краката си във въздуха в спиращ дъха синхрон, облечени в разкриващи голяма доза плът бляскави костюми с пера, тази седмица отбелязва 130 години от отварянето на своите врати за публиката на 6 октомври 1889 г.. В рамките на две представления всяка вечер 60 танцьорки от 14 различни държави се въртят, скачат и танцуват в спектакъла "Феерия", който сега е в основата на репертоара на "Мулен Руж". Зад кулисите обаче, скрити от погледите на онези 600 хил. души публика, които посещават "Мулен Руж" всяка година и изпиват общо около четвърт милион бутилки шампанско, се крие друг вид хореография. Зад кулисите властва сложна организация от смяна на костюми и декори, благодарение на която шоуто се случва на сцената. "Целият екип от танцьори, помощници и техници трябва да бъде много организиран", разказва пред "Ройтерс" 27-годишната ирландска танцьорка Клодин ван ден Берг, която танцува в "Мулен Руж" вече седем години и през последните три е титуляр. "Малка грешка или малко забавяне и може да пропуснеш излизането си. Наистина трябва да си на правилното място в правилното време." Във всяко шоу се използват1000 костюма, които се изработват на ръка в работилниците и ателиетата, работещи за "Мулен Руж" от десетилетия. Всяка танцьорка прави между 10 и 15 смени на костюма за едно шоу, като разполага с около 90 секунди да се преоблече и да се върне обратно на сцената. Всеки път, когато дадено представяне приключи на сцената, сценарият се повтаря зад кулисите. Трупата от танцьорки тича зад кулисите, където цветните костюми, много от които инкрустирани с кристали, се поставят от армия от асистенти. На релси висят огромни количества ленти от розови пера. На стелажите в очакване са подредени множество розови и черни тесни и високи кожени ботуши с украса от пайети. В редици на масите са подредени и големи сложни конструкции, които се поставят на раменете на танцьорките и създават илюзията, че те имат блестящи криле като на пеперуда или опашки като на паун. Всяка танцьорка отива при костюма, който й трябва. Докато всички се преобличат, техниците сменят декорите в стриктен ритъм, за да е готов за следващата сцена. Танцьорките се преобличат за миг и трупата се втурва обратно под светлините на прожекторите на сцената. Без пауза асистентите по костюмите махат дрехите, които танцьорките са свалили и приготвят следващата комбинация, за да са готови, когато дойде време за следващото преобличане. "В момента, в който изляза от сцената, знам точно къде да отида, какво да правя, къде е следващият костюм за следващата част", казва Клодин ван ден Берг (на снимката). Изпълненията в "Мулен Руж" продължават да се придържат към традициите, установени в кабарето при неговото откриване на 6 октомври 1889 г., когато жени, които припечелвали с пране през деня, се преобразявали в танцьорки нощем. Една от тях е сред танцорките, нарисувани от Анри де Тулуз-Лортек на плакатите на "Мулен Руж" в края на XIX век. В представленията тогава участвали жени, сред чиито сценични имена имало такива като Нини Крака във въздъха, Златен лъч и Скакалецът. В наши дни на сцената блестят Олга, Жасмин, Клодин или Есмералда. Критици казват, че някои аспекти на изпълненията - особено фактът, че много от жените танцьорки излизат голи до кръста или носят прозрачни костюми - са сексистки и не са в крак с модерните времена. През 2014 г., по повод 125-ата годишнина на "Мулен Руж", две активистки от феминистката група "Фемен" се качиха на покрива на театъра и крещяха, че женските тела не бива да са за продан.
На снимката: Кадър от репетициите на "Мулен Руж".За Олга Коклова, танцоьрка от бившата съветска държава Казахстан, която изпълнява свое канкан соло и е част от екипа на "Мулен Руж" вече 12 години, духът на кабарето е извън времето. "Обожавам адреналина на сцената. Мулен е магично място, където изживявам моята страст", казва Олга (на снимката) и допълва: "Когато съм на сцената, знам, че съм наследник на известни танцьорки, които вече 130 години създават "Мулен Руж". Клодин ван ден Берг и Аманда загряват и се разтягат преди поредния спектакъл. Олга Коклова изпълнява канкан соло на сцената.