Катар го направи за световното по футбол, но и тествва дали свикналите с автомобилите си катарци ще преминат на обществен транспорт.
Няма лесно да се сетите какво е това - луксозен вагон от безпилотните мотриси на метрото в Доха. И трите линии на един от проектите, с които се гордее столицата на Катар, работят едва от няколко седмици. Това е и началото на тестовете за основното транспортно средство за очакваните стотици хиляди почитатели на футбола за световното първенство през 2022 г. Но тестовете са и за това дали свикналите с личните си автомобили катарци ще бъдат склонни да преминат понякога на обществен транспорт. На Червената, Зелената и Златната линии има 37 станции, всяка от които има вход, вдъхновен от културната история на емирството в Персийския залив. Червената, пусната през май 2019 г., е с 18 станции и 40 км дължина, Зелената е с 11 станции (22 км), колкото има и Златната, но тя е по-къса - 14 км Метрото има и надземни станции, както и разклонение към международното летище. Вътрешността е вдъхновена от извивките на бедуинските шатри и е украсена с орнаменти и панели с перлени отблясъци, характерни за местната култура. Изходът на метростанцията при стария пазар Сук Уакъф. Метростанцията до Международния експоцентър. Някои подлези на метрото приличат на фоайе на луксозен хотел. Метрото е отворено до 23 часа и се движи на интервали от около 5 минути, като мотрисите са необичайно бързи - при скорост до 100 км/ч дистанцията между станциите може да се изминава за по-малко от 3 минути. Пътуването е с 3 категории карти. тази за ограничена употреба всъщност е билет за еднопосочно пътуване и струва 2 катарски риала (90 стотинки). Целодневната карта за стандартно или семейно пътуване (за такова също си има отделни части от вагоните) е 6 риала (2.70 лв). Най-скъпа е Златната карта, с която се пътува в най-луксозните секции, разположени в края на мотрисата. Едно златно пътуване е 10 риала (4 лв), а дневна карта струва 30 риала (13.20 лв). Има и карти за многократна употреба, които се презареждат, като такива могат да се купят от автомат или от търговски вериги, включително Jumbo и Carrefour. Любителите на луксозното пътуване могат да си купят златна клубна карта за 100 риала (44 лв). Метрото е свързано и с наземен транспорт - Metrolink автобуси до и от станциите, които са безплатни за собствениците на метро карти. Има отстъпки и за използващите местна такси компания. Много малко или напълно отсъстват места за паркиране на автомобили до станциите. Идеята е катарците да намалят максимално зависимостта си от колите. Деца до 4-годишна възраст пътуват безплатно, но трябва да ги придружава възрастен с карта. Над 5 години всички трябва да имат метро карта (цената е като за пълнолетен) и малчуганите трябва да са с някой, който е поне 16-годишен. Няма официални данни колко струва този строеж. На интернет страницата на метрото пише само, че става дума за "многомилиарден проект". Така изглеждат вагоните за обикновените пътници. Десет години минаха от създаването на съвместното дружество между катарска държавна строителна компания и "Дойче бан" за концептуален проект . През 2011 г. катарците поеха изцяло дружеството, а германците останаха основен консултант. Строителството започна официално през октомври 2012 г. и за работата беше договорено използването на 21 машини за пробиване на тунели на германската компания Herrenknecht. Доха няма проблеми със сложен терен или археологически находки, затова и трите линии бяха изградени сравнително бързо. Ключовата метростанция Msheireb е вкопана доста дълбоко, понеже събиращите се там линии минават на различни нива. В метрото съобщенията са на арабски и английски, а някои от информационните табели съдържат любопитни предупреждения като това, че е забранено да лежиш по седалките или да си качваш краката на тях. Табелите за това къде може да се получи информация ясно показват, че такава дават само мъже. За мъжете, които носят дългите до земята бели облекла джалабия, също има предупреждение - да внимават ескалаторът да не защипе краищата на дрехата.