Обновяването на облика е част от плана на града да привлече редица петзвездни хотели, тъй като се стреми да получи част от сектора на луксозния туризъм, в който досега в Европа доминират Париж, Лондон и Милано.
Когато през пролетта на 2021 г. ограниченията за пътуване заради пандемията започнаха да намаляват, чуждестранните туристи, които се завръщат в Мадрид, откриха, че центърът на града е преобразен.
Районът, по-известен с евтините си хостели, невзрачните магазини за сувенири и задръстените от автомобили пътища, сега има по-широки тротоари, пешеходни зони и улици, които според кметството на Мадрид са по-безопасни и по-чисти.
Обновяването на облика е част от плана на града да привлече редица петзвездни хотели, тъй като се стреми да получи част от сектора на луксозния туризъм, в който досега в Европа доминират Париж, Лондон и Милано.В центъра на испанската столица се появяват луксозни хотели.
Four Seasons Hotels Ltd. открива хотел близо до централния площад "Пуерта дел Сол" след реконструкцията на седем сгради, включително бивш банков клон. Комплексът с площ 1500 кв. м включва търговски център за луксозни марки, включително Dior и Hermes.Marriott International отвори отново Santo Mauro Palace след ремонтните дейности по време на пандемията, а през юни започна обновяването на Westin Palace, добавяйки 400 стаи. Близкият хотел Ritz наскоро беше модернизиран до луксозната марка Mandarin Oriental Ritz. Universal Music избра Мадрид за откриването на първия си петзвезден хотел. "Избрахме Мадрид, тъй като от години той е слабо представен в луксозния сегмент", казва Ричард Брекелманс, вицепрезидент на Marriott за Южна Европа, като посочи изобилието от музеи на изкуствата, театри и ресторанти в града като негова основна притегателна сила. Мадрид се надява да избегне пренасищането, наблюдавано в Барселона или на Балеарските острови, като залага на това, че луксозният сектор ще му помогне да генерира същите приходи. Барселона, напротив, ограничава строителството или разширяването на хотели в центъра си, за да се справи с неуправляемия брой посетители. Според доклад на компанията за услуги в областта на търговските недвижими имоти JLL до края на 2023 г. в Мадрид ще има над 2700 луксозни хотелски стаи, което е с 50% повече в сравнение с преди десетилетие.
Градът има 33 нови хотела в процес на изграждане, половината от които са в луксозния сегмент, в сравнение с 13 проекта в Барселона, се казва в друг доклад на консултантската компания Colliers. Инвестициите в хотели в Мадрид възлизат на рекордните 802 млн. евро през 2022 г., което е три пъти повече от тези в Барселона, сочи докладът."Видяхме голям потенциал... в САЩ Мадрид беше непознат досега", казва Карлос Ербуру, генерален директор на първия хотел Thompson в Европа за Hyatt Hotels Corp, който отваря врати в Мадрид в края на 2022 г.
"Ангажиментът, който властите в Мадрид показаха за хотелите, в сравнение с този на Барселона, е много по-голям".Навлизането на луксозните хотели отбеляза нов връх в цените на стаите.
Антонио Каталан, партньор в хотел Santo Mauro Palace, заяви, че най-скъпите цени на стаите там са се повишили от около 400 евро (437 долара) за нощувка преди пандемията до 1200 евро за нощувка сега. Заетостта остава стабилна, въпреки че цените на стаите се повишават, заявиха пред "Ройтерс" половин дузина управители на хотели."Все още имаме цени наполовина по-ниски от тези в Париж и по-ниски от тези в Рим", добавя Каталан. Трима управители на луксозни хотели заявиха, че очакват цените да се повишат още повече през следващите години. Ресторантските вериги ги следват.
Robuchon International, притежател на 15 звезди "Мишлен" за всички свои обекти, откри миналата година триетажен ресторант в Мадрид.
Алехандро Питашни, аржентински инвеститор, е отворил четири ресторанта в испанската столица от 2018 г. насам. Той също така е инвестирал в луксозни апартаменти за краткосрочно отдаване под наем и се стреми да купи хотел тази година в града.
"Аз съм оптимист по отношение на туристическата индустрия в Мадрид", казва той.Заможните американци се присъединяват към латиноамериканците и включват Мадрид като част от своите европейски пътувания, казват мениджърите. Броят на американските посетители в Испания се е увеличил с 25% през април в сравнение със същия месец на 2019 г., сочат официалните данни. Някои мениджъри забелязват и увеличение на броя на посетителите от Азия. Залогът за лукс се отразява на разходите. Чуждестранните туристи в Мадрид са харчили mf 336 евро на ден през април - два пъти повече от средното за страната.
"Стремим се да уловим международните туристи, които харчат най-много", заяви директорът на туристическия отдел на Мадрид Луис Мартин.Авиокомпаниите също са в час. Испанската Iberia разшири полетите си до САЩ и Латинска Америка това лято с 15% в сравнение с 2019 г., а Air China току-що увеличи полетите си до Мадрид от един на четири седмично. China Eastern ще има пет полета седмично до Мадрид от този месец. Всичко това означава повече работни места. Заетостта в туристическия сектор на Мадрид е нараснала с 15% от 2019 г. насам в сравнение с 5=4% в национален мащаб. По-голямата част от този ръст е в четири- и петзвездните хотели, казва Хосе Мария Мартинес от синдиката CCOO. "Испанският туристически сектор винаги се е опитвал да се конкурира с други дестинации по отношение на ниските цени", казва той.
"Някои компании разбраха, че е по-добре да залагат на по-печеливши формати.