Читателска фотогалерия: Иран оттук - оттам (2 част)

Иван Иванов

Читателска фотогалерия: Иран оттук - оттам (2 част)

Религията в Иран е оформена от множество култове и секти в хода на историята на страната.

  • След миналогодишната поредица на читателя Иван Иванов от Югоизточна Турция, през тази "Дневник" предлага негов фотопоредица от Иран. Връзка към останалите статии от поредицата можете да намерите в прикачените статии под този текст.

    Първа част на "Иран оттук - оттам" четете тук. Трета част очаквайте утре.


    Религията в Иран е оформена от множество култове и секти в хода на историята на страната. Зороастризмът е основната следвана религия по време на Ахеменидската империя (550-330 г. пр. н. е.). Една от най-старите организирани религии в света, тя се основава на ученията на иранския пророк Зороастър, гръцки превод на авестийското име Заратустра . Зороастрийците издигат несъздадено и доброжелателно божество на мъдростта, обикновено наричано Ахура Мазда, като върховно същество на Вселената.
    <em>След миналогодишната поредица на читателя Иван Иванов от <a href="https://www.dnevnik.bg/photos/2023/03/27/4464131_chitatelska_fotogaleriia_rodnoto_miasto_na_proroka/" target="_blank">Югоизточна Турция,</a> през тази "Дневник" предлага негов фотопоредица от Иран. Връзка към останалите статии от поредицата можете да намерите в прикачените статии под този текст.<br /><br />Първа част на "Иран оттук - оттам"<a href="https://www.dnevnik.bg/na_put/2024/06/11/4636100_fotogaleriia_iran_ottuk_-_ottam/" target="_blank"> четете тук.</a> Трета част очаквайте утре. </em><br /><br />Религията в Иран е оформена от множество култове и секти в хода на историята на страната. Зороастризмът е основната следвана религия по време на Ахеменидската империя (550-330 г. пр. н. е.). Една от най-старите организирани религии в света, тя се основава на ученията на иранския пророк Зороастър, гръцки превод на авестийското име Заратустра . Зороастрийците издигат несъздадено и доброжелателно божество на мъдростта, обикновено наричано Ахура Мазда, като върховно същество на Вселената.
  • Зороастър провъзгласява, че Ахура Мазда е върховният творец; творческата и поддържаща сила на вселената и че на човешките същества е даден избор между това да подкрепят Ахура Мазда или не, което ги прави в крайна сметка отговорни за съдбата им.
    Зороастър провъзгласява, че Ахура Мазда е върховният творец; творческата и поддържаща сила на вселената и че на човешките същества е даден избор между това да подкрепят Ахура Мазда или не, което ги прави в крайна сметка отговорни за съдбата им.
  • Ислямът е официалната религия на Иран от арабското завоюване на Иран c. 640 г. сл. Хр. Хустейн ибн Али е политически и религиозен лидер. Внук на ислямския пророк Мохамед и син на Али ибн Аби Талиб и дъщерята на Мохамед Фатима, както и по-малък брат на Хасан ибн Али. Хюсейн се счита за третия имам в шиитския ислям след брат си Хасан, и преди сина си Али ал-Саджад. След смъртта на брат си поема ръководството на въстанието в Куфа срещу Омеядите. Убит е в битката при Кербала на 10 октомври 680 г. (според ислямския календар 10 мухарам 61). Погребан е в Кербала, близо до мястото, където загива. По-късно до гроба му е издигната Джамията на имам Хусейн.
    Ислямът е официалната религия на Иран от арабското завоюване на Иран c. 640 г. сл. Хр. Хустейн ибн Али е политически и религиозен лидер. Внук на ислямския пророк Мохамед и син на Али ибн Аби Талиб и дъщерята на Мохамед Фатима, както и по-малък брат на Хасан ибн Али. Хюсейн се счита за третия имам в шиитския ислям след брат си Хасан, и преди сина си Али ал-Саджад. След смъртта на брат си поема ръководството на въстанието в Куфа срещу Омеядите. Убит е в битката при Кербала на 10 октомври 680 г. (според ислямския календар 10 мухарам 61). Погребан е в Кербала, близо до мястото, където загива. По-късно до гроба му е издигната Джамията на имам Хусейн.
  • Смъртта на третия имам и неговите последователи отбелязват "големия взрив", който създава бързо разрастващият се космос на шиизма и го задвижва. През месец Мухаррам се провеждат сложни публични шествия в чест на битката при Кербала.
    Смъртта на третия имам и неговите последователи отбелязват "големия взрив", който създава бързо разрастващият се космос на шиизма и го задвижва. През месец Мухаррам се провеждат сложни публични шествия в чест на битката при Кербала.
  • Ранните шиити често са били преследвани и до голяма степен са били опозиция на официалната власт. През 1501 г. династията на Сефевидите установява шиитския ислям като официална държавна религия на Иран.
    Ранните шиити често са били преследвани и до голяма степен са били опозиция на официалната власт. През 1501 г. династията на Сефевидите установява шиитския ислям като официална държавна религия на Иран.
  • След това има последователни династии в Иран, които смесват шиити и сунити. Докато династиите признават или шиити, или сунити, а институции и лица твърдят, че принадлежат към сунити или шиити, шиитско-сунитските отношения са част от исляма в Иран и продължават и до днес.
    След това има последователни династии в Иран, които смесват шиити и сунити. Докато династиите признават или шиити, или сунити, а институции и лица твърдят, че принадлежат към сунити или шиити, шиитско-сунитските отношения са част от исляма в Иран и продължават и до днес.
  • Аятолах Хомейни и следващите го духовници, ръководещи обществения живот, с подкрепата на политическия елит призовават за единство между сунитите и шиитите мюсюлмани.
    Аятолах Хомейни и следващите го духовници, ръководещи обществения живот, с подкрепата на политическия елит призовават за единство между сунитите и шиитите мюсюлмани.
  • Днешното банково дело противоречи на някои от принципите на исляма, затова в Иран действа ислямски банков закон, приет от Ислямското консултативно събрание през 1983 г. Главната особеност на банковия бизнес в Иран е забраната за лихварство, защото е строго забранено от Корана.
    Днешното банково дело противоречи на някои от принципите на исляма, затова в Иран действа ислямски банков закон, приет от Ислямското консултативно събрание през 1983 г. Главната особеност на банковия бизнес в Иран е забраната за лихварство, защото е строго забранено от Корана.
  • В допълнение, той забранява някои форми на парични транзакции, като към производството на забранени храни, алкохол, цигари и т.н. Въпреки ограниченията, банката все пак получава процент, но не от размера на кредита, а от печалбата на кредитираното предприятие.
    В допълнение, той забранява някои форми на парични транзакции, като към производството на забранени храни, алкохол, цигари и т.н. Въпреки ограниченията, банката все пак получава процент, но не от размера на кредита, а от печалбата на кредитираното предприятие.
  • Има много добре развита банкова мрежа, банкомати и банкови карти.Но докато хората в Иран масово използват местните си дебитни карти, за да плащат за почти всичко (а продавачите имат ПОС машини) и все по-малко желаят да работят в брой, туристите, посещаващи Иран, не могат да използват банковите си карти, за да плащат разходи или за теглене на пари от вездесъщите банкомати в Иран.
    Има много добре развита банкова мрежа, банкомати и банкови карти.Но докато хората в Иран масово използват местните си дебитни карти, за да плащат за почти всичко (а продавачите имат ПОС машини) и все по-малко желаят да работят в брой, туристите, посещаващи Иран, не могат да използват банковите си карти, за да плащат разходи или за теглене на пари от вездесъщите банкомати в Иран.
  • Можете да кандидатствате за иранска туристическа карта предварително чрез вашата туристическа агенция, или да заявите такава на летището при пристигане или в банка. Можете да смените и пари в брой в обменните бюра ( т. нар. САРАФИ - Saraafi на персийски), които имат LED екрани в прозорците, показващи актуализираните обменни курсове, или на улицата.
    Можете да кандидатствате за иранска туристическа карта предварително чрез вашата туристическа агенция, или да заявите такава на летището при пристигане или в банка. Можете да смените и пари в брой в обменните бюра ( т. нар. САРАФИ - Saraafi на персийски), които имат LED екрани в прозорците, показващи актуализираните обменни курсове, или на улицата.
  • Най-високият курс за обмяна на чуждестранна валута е курсът на улицата, което означава, че вашата чуждестранна валута има по-голяма стойност спрямо иранската валута. Но не забравяйте да проверите текущия курс, преди да обмените парите си.
    Най-високият курс за обмяна на чуждестранна валута е курсът на улицата, което означава, че вашата чуждестранна валута има по-голяма стойност спрямо иранската валута. Но не забравяйте да проверите текущия курс, преди да обмените парите си.
  • Много е важно да носите валути, които са лесни за обмен в Иран. Въпреки че много от основните валути могат да бъдат конвертирани в ирански риали, може да ви е трудно да обмените някои чуждестранни валути. Някои валути дори се приемат директно в някои хотели или луксозни магазини (бел. ред. обявата на витрината съобщава на руски език, че магазинът приема рубли).
    Много е важно да носите валути, които са лесни за обмен в Иран. Въпреки че много от основните валути могат да бъдат конвертирани в ирански риали, може да ви е трудно да обмените някои чуждестранни валути. Някои валути дори се приемат директно в някои хотели или луксозни магазини (<em>бел. ред. </em>обявата на витрината съобщава на руски език, че магазинът приема рубли).
  • Официалната валута на Иран е риал с ISO код IRR. Хората обаче обикновено използват неофициалната единица "томан" в ежедневните транзакции. За турист, посещаващ Иран, това предизвиква много объркване. Докато единицата, използвана върху иранските банкноти и монети, е риал, когато попитате за цената на нещо, ще ви бъде дадена цената в деноминираните томани.
    Официалната валута на Иран е риал с ISO код IRR. Хората обаче обикновено използват неофициалната единица "томан" в ежедневните транзакции. За турист, посещаващ Иран, това предизвиква много объркване. Докато единицата, използвана върху иранските банкноти и монети, е риал, когато попитате за цената на нещо, ще ви бъде дадена цената в деноминираните томани.
  • Често има такива кутии по улиците. Те са за благотворителност, тоест в тях може да се отделят пари.
    Често има такива кутии по улиците. Те са за благотворителност, тоест в тях може да се отделят пари.
  • Прави впечатление поддържаната зеленина. От времето на Ахеменидската империя идеята за земен рай се разпространява чрез персийската литература към други култури. Староиранската дума за такива градини "pari-daizi" изразява представата за него, който им е присъщ. Впоследствие започва да обозначава обширните оградени градини на Първата персийска империя.
    Прави впечатление поддържаната зеленина. От времето на Ахеменидската империя идеята за земен рай се разпространява чрез персийската литература към други култури. Староиранската дума за такива градини "pari-daizi" изразява представата за него, който им е присъщ. Впоследствие започва да обозначава обширните оградени градини на Първата персийска империя.
  • Отличителни белези на тези формални градини са геометрично оформление, следващо геометрични и визуални принципи, приложени към природата чрез водни канали и басейни, които разделят затвореното пространство на ясно дефинирани квартали - принцип, който стана известен като Chahar Bagh (четири градини), водни съоръжения с канали , басейни, фонтани и каскади, павилиони, изпъкнали централни оси с гледка и насаждение с разнообразие от внимателно подбрани дървета, билки и цветя.
    Отличителни белези на тези формални градини са геометрично оформление, следващо геометрични и визуални принципи, приложени към природата чрез водни канали и басейни, които разделят затвореното пространство на ясно дефинирани квартали - принцип, който стана известен като Chahar Bagh (четири градини), водни съоръжения с канали , басейни, фонтани и каскади, павилиони, изпъкнали централни оси с гледка и насаждение с разнообразие от внимателно подбрани дървета, билки и цветя.
  • Независимо от формалната стандартизация, ландшафтните градини също така отразяват разнообразието и развитието, обвързани с функционални, регионални и хронологични характеристики, както и технологични, лични предпочитания, амбиции и изисквания. Персийските градини са многофункционални: те не само служат за съзерцание и релаксация, но също така са представителство и проява на сила.
    Независимо от формалната стандартизация, ландшафтните градини също така отразяват разнообразието и развитието, обвързани с функционални, регионални и хронологични характеристики, както и технологични, лични предпочитания, амбиции и изисквания. Персийските градини са многофункционални: те не само служат за съзерцание и релаксация, но също така са представителство и проява на сила.
  • Като такива те са метафора на божествения ред и обединението и защитата на тези, които правят добро. И в джамиите
    Като такива те са метафора на божествения ред и обединението и защитата на тези, които правят добро. И в джамиите
  • И в търговсите центрове. (следва)
    И в търговсите центрове. (следва)