По-умно, по-евтино, самостоятелно - за 10 г. пътуванията на българите се промениха

По-умно, по-евтино, самостоятелно - за 10 г. пътуванията на българите се промениха

По-умно, по-евтино, самостоятелно - за 10 г. пътуванията на българите се промениха
Reuters
Мартин Тотев създава преди 10 г. TravelSmart.bg - информационна платформа и общност за активно пътуващите българи. Мисията на платформата е да помага на хората да пътуват по-умно, по-евтино и самостоятелно. На нея се публикуват изгодни оферти за пътуване от България към различни точки на
света, като предоставя лесни инструкции за самостоятелна резервация.
Освен това публикува полезни статии със съвети за пътуване, реални истории от български пътешественици и новини от туристическата индустрия. Всичко това е достъпно напълно безплатно за потребителите. Ето и наблюденията на Тотев за туристическите навици на българите 10 г. по-късно.

Промяната в поведението на българските туристи (2015-2025)
През последното десетилетие се наблюдава значителна трансформация в начина, по който българите планират и реализират своите пътувания. Тази промяна е резултат както от глобални процеси, така и от вътрешни социално-технологични фактори.
През 2015 г. голяма част от българските туристи разчитаха основно на туристически агенции за организиране на своите почивки - от самолетните билети до хотелите и екскурзоводските услуги. Самостоятелното организиране беше рядкост и обичайно се срещаше само сред по-опитните или авантюристично настроени пътешественици.
С течение на времето тази практика претърпя сериозна еволюция. Навлизането на онлайн платформи като Booking, Airbnb, Skyscanner и други, както и масовото присъствие на нискотарифни авиокомпании, направиха самостоятелното резервиране на пътувания значително по-достъпно и лесно. В същото време самите платформи и сайтове на авиокомпании значително подобриха потребителския си интерфейс - станаха по-интуитивни, по-удобни за използване и съответно по-достъпни за широката аудитория. Успоредно с това се наблюдава нарастваща дигитална грамотност и все по-високо доверие към онлайн услугите, което допълнително окуражи българите да поемат контрола върху своите пътувания.
Допълнителен катализатор беше пандемията от COVID-19. През този период хората се научиха сами да проучват актуални условия за пътуване, да сравняват варианти, да планират по-гъвкаво и да се адаптират към често променящите се обстоятелства.
Към 2025 г. самостоятелното организиране вече е предпочитан стил за огромна част от активните български туристи - особено сред по-младите и свободно боравещите с технологии. Все повече хора ценят свободата, контрола и икономичността на този подход. Туристическите агенции вече не са основен играч, а по-скоро алтернатива за специфични случаи като екзотични дестинации, групови обиколки или корпоративни
пътувания.

Предпочитани дестинации и типове пътувания

През последните години се открояват няколко ясни тенденции сред българските туристи:
 Повишен интерес към дългите пътувания извън Европа - включително до Азия, Латинска Америка и Близкия изток
 Роуд триповете с коли, каравани или кемпери набират популярност сред семейства и приятелски групи, особено в Европа и Балканите
 Бум на дигиталните номади и т.нар. workation стил на пътуване - съчетание между работа и почивка
 Повишено търсене на автентични и "неоткрити" дестинации, далеч от масовия туризъм
 Интерес към устойчивия туризъм (пътуване с мисъл за природата, местната култура и икономика) и дестинации, които може да изчезнат или се променят необратимо (т.нар. last chance туризъм).
 Търсене на споделени преживявания - събития, фестивали, тематични събирания и общности.
Развиват се и специфични стилове на пътуване, свързани с идентичността и интересите - като фотографски турове, пътувания свързани със спорт (сърф, ски, гмуркане и др.), къмпинг култура и т.н. Нараства интересът към пътувания до семпли и автентични места сред природата, които предлагат спокойствие и бягство от забързаното ежедневие. Те привличат хора, търсещи връзка с околната среда и местната култура.

Информация и вдъхновение: ролята на социалните мрежи

Социалните мрежи играят водеща роля в това как българите избират дестинации и планират своите пътувания. Платформи като Instagram, TikTok, Facebook и YouTube вече не са просто канали за забавление, а ключови източници на вдъхновение и информация.
Навлизането на блогърското и влогърското съдържание предостави на потребителите реални истории, маршрути, съвети и препоръки от първо лице, което замени класическите пътеводители и дори част от ролята на туристическите агенции. Вече много хора избират дестинацията си на база на видяно видео или снимка от реален човек, а не по препоръка или от каталог.
Благодарение на достъпната информация и активните онлайн създатели на туристическо съдържание, българските туристи днес са по-информирани, гъвкави и спонтанни.
През периода 2015-2025 г. българските пътешественици изминаха дълъг път - от традиционния турист, разчитащ на агенции, до уверения и самостоятелен пътешественик, който използва дигитални инструменти, социални мрежи и личен опит за планиране на своите приключения. Днес пътуването е не само по-достъпно, но и по-свободно, смислено и лично от всякога.