По-малко първокласници наесен: най-голям спад ще има в Силистра, ръст - само във Враца

По-малко първокласници наесен: най-голям спад ще има в Силистра, ръст - само във Враца

Първокласници на първия си учебен ден.
Първокласници на първия си учебен ден.
Очаква се през 2025 г. България да регистрира второто най-голямо годишно намаление на броя първокласници за последното десетилетие, показват справки на Министерството на образованието и науката (МОН) и на Националния статистически институт (НСИ), предоставени по искане на "Дневник".
Най-малките ученици ще бъдат с над 3 600 по-малко, отколкото на 15 септември 2024 г., според данните за броя на записаните в задължителните предучилищни групи в последната възрастова група към декември 2024 г. Те са 55 865, а сегашните първокласници - 59 517 (разпределението по области - по-надолу в статията).
Най-голямото годишно намаление е било между учебните 2016/2017 и 2017/2018 година - 4 561, а най-малко първокласници са били записани през есента на 2020-а - 57 497, показва справката на НСИ.
Както и миналата година, наесен повече от половината първокласници ще бъдат съсредоточени в училищата в областните градове - 32 127.
Записването в I клас продължава до 15 септември, затова броят на децата може да не съответства съвсем точно на записаните в предучилищните групи на 6-годишните, уточниха от МОН в отговора си до "Дневник". Възможно е образователната система да не успее да обхване всички и да има незаписани, например сред децата от семейства, които не владеят добре български език, но практиката през годините досега показва, че процентът на отпадане в началния курс е малък.
Във всички области в България, без една, 6-годишните в задължителните предучилищни групи са по-малко, отколкото са били през 2024 г., като процентът на намаление варира от 1,35 (Разград) до 17,65 (Силистра) - сочи информацията от Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО), предоставена от МОН (графика в дъното на статията)

Механичен прираст

Видно от статистиката, Враца е единствената област с ръст на 6-годишните спрямо първокласниците. Той е с 22 деца (1.72%). Обяснението за това на проф. Надежда Илиева, ръководител на секция "Икономическа и социална география" към департамент "География" към Националния институт по геофизика, геодезия и география в БАН, е свързано с механичния прираст на населението. "През последните години във Враца се наблюдава механичен прираст благодарение на изграждането на индустриалния парк и влаганите инвестиции", коментира тя пред "Дневник" и допълни, че със същото изпъкват София и Кърджали.
В Кърджали прирастът не допринася за увеличаване на децата, защото част от заселващите се в областта, например връщащи се от чужбина български турци, са над трудоспособна възраст. Подобна е причината в Бургас - там също механичният прираст са дължи основно на заселилите се в страната украински граждани, но също не води до увеличаване на децата в училищата. "Украйна е най-силно засегнатата страна в Европа от демографската криза", посочи проф. Илиева.
Тя прогнозира, че намаляването на децата в училищна възраст ще продължи и през следващите години.
В столицата се очаква първокласниците тази есен да бъдат 11 147 при 11 586 миналата есен, или с 439 по-малко. Макар като брой деца това намаление да е най-голямото от всички области в страната, София град е сред областите с най-малкото очаквано процентно намаление - 2.1 на сто. Подобно се очаква да е то и в областите Разград и Смолян, под 4% - в Пазарджик, под 6% - в Пловдив. С над 10% по-малко се очаква в да бъдат първокласниците в областите Кърджали, Видин, Хасково, Ловеч и Бургас.

Рано е да се каже за съкращения

В отговор на въпроси от "Дневник" дали по-малкият брой ученици предполага по-малко паралелки и съкращения на учители и персонал, от Министерството на образованието посочиха, че тези въпроси "изискват даването на хипотетични отговори, които няма да са коректни предвид спецификата на отделните области и образователна политика на общините. Такава информация може да бъде предоставена след осъществяване на училищния план-прием и въвеждането на актуалните данни в Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование".