От знания към умения: просветното министерство обяви как ще променя учебните програми

Олекотено съдържание, повече време за упражнения, възможност да интегриране на няколко учебни предмета, засилена възпитателна функция. Това са част от предложенията на Министерството на образованието за нови учебни програми в училищата, описани в концепция за промени, за която министерството съобщи във "Фейсбук". Те обаче може да станат факт след поне 5 години.
Министерството обяснява, че документът е обща визия за промяна, която се представя като основа за дискусия за цялостна и концептуална промяна в учебните програми. След дискусия по този документ ще бъдат изготвени и предложения за обсъждане на отделни концепции за учебни програми по различните предмети, които да дефинират рамката за промяна и да служат като задание на работните групи и експертите, които ще изготвят учебните програми.
Новите учебни програми трябва да дадат умения на учениците за професиите на бъдещето, а в преподаването по всички предмети трябва да има и възпитателен елемент. Това е заявил образователният министър Красимир Вълчев, цитиран от пресцентъра на ведомството, при представянето на концепцията пред Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на училищното и предучилищното образование.
Министърът е посочил, че промяната в учебните програми е наложителна, за да се подготвят учениците за живота и професиите, които ще работят през следващите 40 години. Негов приоритет е чрез новите програми да се промени доминиращата в образователната система култура на заучаване на знания, като тя се префокусира към функционалност на знанията - да са приложими в реалния живот.
Системата е в миналия век
Документът започва с разяснението, че учебните програми, оценяването и методите на преподаване са базовите елементи на образователната система и определят основните ѝ характеристики. Учебните програми задават какво и колко учат учениците, но формират и начина на учене и преподаване.

Просветният министър обмисля разделянето на изпитите след седми клас на две части
"Българската система на училищно образование носи белезите на традиционните системи от 19-и и 20-и век - фокусирана върху предоставянето на знания, с вкоренена култура на заучаване и възпроизвеждане на знания", признава министерството. |
Според експертите от ведомството тя не е достатъчна, за да могат учениците да формират умения и нагласи, да развиват функционална и социално-емоционална интелигентност и да развият трайна мотивация за учене.

Частни уроци от първи клас заради математическите гимназии: родители искат нов модел
От министерството подчертават, че българските ученици се представят относително добре в международните изследвания (PIRLS и TIMSS), оценяващи базовата грамотност, и "твърде незадоволително" в международното изследване PISA, насочено към мерене на функционалната грамотност.
- На последното издание на TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) българските четвъртокласници се класираха на 14-о място от 59 държави света по високи резултати по математика и природни науки.
- С обратен знак - изследването PISA от 2022 г. показа, че над половината от 15-годишните български деветокласници нямат умения да се справят с проблеми от всекидневието.
"Това показва основни характеристики на образователната ни система като цяло и на учебните ни програми в частност - прекалено амбициозни в предоставянето на знания, твърде стръмни, с бързо натрупване на теми, факти, формули, понятия, но без достатъчно възможност за превръщането им в умения. В допълнение действащите учебни програми не допринасят достатъчно и за възпитателната функция на училището", коментират от министерството.
В концепцията се подчертава, че политическата подкрепа на визията ще бъде гаранция за последователност на усилията. Цялостната промяна в учебните програми изисква над 5 години работа и тя би била възможна само ако са налице относителен консенсус и подкрепа. |
Учениците да бъдат готови за живота
Министерството очертава няколко цели на промените в програмите:
- Учениците да бъдат подготвени за живота и за ерата на променящите се професии - придобиване на компетентности за успешен живот и осигуряване на благополучие за всички деца и ученици.
- Промяна на доминиращата култура на заучаване към функционалността на знанията.
- Да се засили възпитателната функция и учениците да развият социално-емоционалната интелигентност.
- Да се освободи време на учителите и учениците.
Какви да са програмите
В рамките на 10 точки министерството очертава какви характеристики трябва да притежават новите учебни програми. Според ведомството те трябва да са:
1. Базирани на компетентностни профили.
Работата по програмите трябва да започне с разработването на рамка на компетентностите и матрица "предмет - компетентност", въз основа на която да се разработи компетентностен профил по всяка програма.
2. Ориентирани към умения
Министерството обяснява, че програмите трябва да са с повече време за упражнения и формиране на умения, отколкото за придобиване на нови знания, а времето за нови уроци не трябва да надвишава 45%.
3. С много по-силен акцент върху формирането на нагласи и ценности. Основна цел на образователната система е да възпита децата в национално самосъзнание, човешки добродетели, граждански ценности и личностни качества, пише още в документа.
4. С акцент върху социално-емоционалните умения.
5. По-рамкови и с възможност за интегриране на предмети.
Министерството обяснява, че адаптирането на учебните програми на ниво училище би дало свобода на преподавателите да прилагат методи и да ползват ресурси в зависимост от конкретната ситуация и възможностите на учениците. Това би дало възможност на учителите да разместват отделни теми между класовете в рамките на етапа на обучение и др.

Неграмотност, лоши програми, немотивирани учители: и държавата видя тежките проблеми в образованието
6. С олекотено съдържание.
В документа се посочва, че освобождаването на време на учителите и учениците ще даде възможност за формирането на умения и на нагласи. "Намаляването на учебното съдържание не означава, че учениците ще научат по-малко. Свръхамбициозните програми водят до демотивация и самоизключване, възпроизвеждат културата на заучаване и възпрепятстват формирането на умения", подчертават от министерството. Предлага се учебното съдържание да се оптимизира чрез отпадане на фактология, да се намалят броят и обемът на темите, както и да се намали профилираната и небазова професионална подготовка.
7. Насочени към учениците със средни когнитивни способности.
Министерството обяснява, че системата трябва да осигурява допълнително възможности за преодоляване на образователните трудности на учениците с ниски познавателни способности и за развитие на способностите на учениците с високи когнитивни способности. "Тя обаче се справя много трудно с наваксването на натрупаните дефицити, когато програмите са настроени предимно към учениците с високи когнитивни способности", отбелязват експертите.

PISA 2022: Вече над половината български ученици нямат умения да се справят с проблеми от всекидневието
8. Развиващи широк набор от компетентности и високо ниво на грамотност, а не толкова специализация.
9. С много по-силен фокус върху образованието в здравословен начин на живот.
10. С включени методически насоки в тях.
Според ведомството учебните програми трябва да очертаят специфичните за предмета и възрастта методи, форми и инструменти и да предложат препоръки и решения, без да отнемат свободата на учителя да избира средствата и подходите за работа с учениците. Министерството дава примери с това, че методическите насоки могат да се използват за насърчаване на иновативните методи на преподаване, насочени към повишаване на мотивацията за учене; за подкрепа на новопостъпващите учители и др.
Повече обща подготовка и по-малко тясно профилиране
В документа се посочва, че програмите за профилирана подготовка съдържат голям обем знания, които се придобиват във висшите училища. Министерството предлага профилираната подготовка да се оптимизира и да се освободи пространство за качване на общообразователна подготовка в по-горните класове, за по-голяма интердисциплинарност.
В програмите за професионална подготовка могат да се разширяват базовите професионални компетентности за сметка на тясноспециализираните знания, които са свързани с конкретна технология или конкретно работно място.
Вижте концепцията на министерството за промени в учебните програми в документа: