Русе свива приема на ученици след 7-и клас в профилираните паралелки

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Русе свива приема на ученици след 7-и клас в профилираните паралелки

Русе свива приема на ученици след 7-и клас в профилираните паралелки
Областна администрация Русе
По-малко от миналата година ще бъдат паралелките в гимназиите с прием след 7-и клас в Русе - 57 при 64 реализирани през 2024 г. Това се разбира от прессъобщение на Областната администрация след заседание на постоянната комисия по заетост към Областния съвет за развитие.
Повече от половината паралелки ще са професионални - 37, посочи началникът на Регионалното управление на образованието (РУО) д-р Росица Георгиева. Новите специалности тази година ще бъдат шест. Останалите ще бъдат профилирани, т.е. езикови и математически.

Причина

Намаляването на броя паралелки се дължи на спада в броя на учениците, разясняват от областната администрация. По данни на РУО през учебната 2023/2024 г. основно образование са завършили 1665 ученици, а през 2024/2025 г. се очаква те да бъдат с над 200 по-малко, или 1459 ученици. В цитирания брой са включени и 76 ученици от Националното училище по изкуствата и Спортното училище, по-голямата част от които по традиция продължават обучението си в същото учебно заведение.
В град Русе приемът след 7. клас ще се осъществи в 47 паралели, от които 17 за профилирано и 30 за професионално обучение.
Професионалното обучение в региона е на много високо ниво и то осигурява действителни практически умения, като по този начин учениците се подготвят за конкретни професии и специалности, увери областният управител Драгомир Драганов.
"Това образование е тясно свързано с нуждите на пазара на труда, като позволява на младите хора да се адаптират към динамиката на съвременния свят и да намират успешни професионални възможности", коментира той. Според него това в голяма степен се дължи и на добрите взаимоотношения между образователните институции и бизнеса.

Нови специалности

Шестте нови специалности са:
  • "Икономика и мениджмънт" - в Средно училище "Панайот Волов" в Бяла, където се предвижда да има една паралелка с до 26 ученици;
  • "Реставрация на стилни мебели и дограма" и "Тапицерство и декораторство" в Професионалната гимназия по дървообработване и вътрешна архитектура "Йосиф Вондрак" в Русе (планиран е прием на общо 26 ученици);
  • "Медицинска техника" в русенската Професионална гимназия по електротехника и електроника "Апостол Арнаудов" (26 ученици);
  • "Производство на хляб, хлебни и сладкарски изделия" в Професионалната гимназия по туризъм "Иван П. Павлов" (26 ученици);
  • "Топлоенергетика" в Професионалната гимназия по механотехника "Юрий Гагарин" (13 ученици).
В новите специалности е предвиден общ план-прием за 117 ученици.

Защитени специалности

В защитени специалности се предвижда да се обучават 65 ученици. Те ще бъдат четири - една във Ветово и останалите в Русе.
Статут на защитени получават уникални по съдържанието си специалности, които се преподават в не повече от четири училища в страната. Той позволява да се сформира паралелка и с 9 ученици, което не е допустимо за класове без специалния статут. Държавата компенсира недостатъчния брой ученици в защитените специалности с допълнителни средства.
Във Ветово ще могат да се обучават 26 ученици по "Минна електромеханика". В русенската Професионална гимназия по речно корабостроене и корабоплаване - също 26, по речно корабоводене и корабни машини и механизми.
Сред защитените специалности е и "Топлоенергетика", която ще се преподава в Професионалната гимназия по механотехника "Юрий Гагарин".

Недостиг на пазара

Различен статут имат и т. нар. специалности от професии с очакван недостиг на пазара на труда. През предстоящата учебна година те ще са 19 в Русе и се предвижда държавен план-прием в тях на 403 ученици.

Дуално обучение

Дуалната форма на обучение, която дава възможност на учениците едновременно да се обучават в клас и да практикуват в реална бизнес среда, в област Русе ще бъде достъпна за 338 приети в 8. клас наесен в 20 специалности.