Бившият министър Галин Цоков оглави създадения от него Институт по образованието

Министърът на образованието и науката в три правителства проф. д-р Галин Цоков е оглавил новосъздадения Институт по образованието - стана известно от кореспонденция между "Дневник" и Министерството на образованието и науката (МОН). Името му вече е вписано като директор и в сайта на един от центровете, които звеното наследи - Центърът за оценяване в предучилищното и училищното образование.
Новата структура в състава на МОН беше създадена през ноември 2024 г. със заповед именно на проф. Цоков в качеството му на министър. Той управляваше ведомството от юни 2023 г. до януари 2025 г., в правителството на Николай Денков (юни 2023 - април 2024 г.) и в двете служебни на Димитър Главчев (април 2024 - януари 2025 г.).
За заемането на директорската длъжност в института се изисква провеждането на конкурс съгласно чл. 7, ал. 1 от правилника за устройството и дейността му. В тази връзка "Дневник" се обърна към МОН с въпроса проведен ли е бил такъв. В отговор от министерството уточниха, че проф. Цоков е бил назначен за директор на 3 февруари 2025 г., "с оглед приемственост и богатия [си] професионален опит", свързан с дейностите на института. Договорът му е срочен и е в сила, докато длъжността бъде заета въз основа на конкурс, пишат още от пресцентъра на ведомството до "Дневник".
Кой е проф. Галин Цоков
Проф. Цоков е преподавател в Педагогическия факултет на Пловдивския университет "Паисий Хилендарски" и професор по управление на образованието, напомнят от МОН в отговора си до "Дневник" и допълват още детайли от биографията му. Той е бил директор на Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти на същия университет и ръководител на катедра "Педагогика и управление на образованието". Доктор е по педагогика. Член е на Постоянната комисия по педагогически науки и социални дейности на Националната агенция по оценяване и акредитация. Председател е на Асоциацията на департаментите за квалификация на педагогическите специалисти в България. Автор е на над 110 научни публикации, издадени в България и чужбина.
Какво ще прави Институтът по образованието
Ключови дейности са възложени на Института по образованието (ИО) чрез правилника му - също утвърден от проф. Галин Цоков като министър. Сред тях са: изработване на тестовете за външните оценявания и участие в провежданията им; участие в международни изследвания, свързани с предучилищното и училищното образование; квалификация на педагогическите специалисти. Звеното - второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на образованието - има за задача и управлението на национални и международни програми и проекти.
Директорът му е ангажиран с координация, контрол и популяризиране на дейностите по: създаване и прилагане на модели за вътрешно и външно оценяване; разработване и поддържане на стандартизирани инструменти и банка с изпитни материали и правила за оценяването им за предучилищното и в училищното образование; организиране, подготовка и провеждане на международни изследвания, свързани с предучилищното и училищното образование; подпомагане, организиране и провеждане на национални и регионални външни оценявания и държавни зрелостни изпити и др.

Една година след PISA 2022: Без крачка към истински нужните промени в образованието
От института се очаква не само да подготвя банката със задачи и тестовете за изпитите след 4-ти, 7-и, 10-и и 12-и клас, а и да разработва насоки за текущите изпитвания на ниво училище. Той ще бъде отговорен също за отпечатването и засекретяването на тестовете за матурите и националните външни оценявания и ще определя процедурите за засекретяване и разсекретяване. В института ще се съхранява цялата информация за резултатите на учениците по години. Той ще има роля и в подготовката на изпитните програми. Негова задача ще е и да анализира резултатите на българските ученици от международни изследвания и да подготвя изследвания за качеството на предучилищното и училищното образование в България.
Оптимизация?
Една от обявените от МОН цели за създаването на института беше оптимизация. Той беше основан на мястото на три закрити с основаването му центъра към МОН - Център за информационно осигуряване на образованието, Център за оценяване в предучилищното и училищното образование и Центърът за учебно-тренировъчни фирми. Общата численост на персонала им беше 39 души. Но точно толкова е и числеността на персонала на новото звено - 39 души, пише в правилника му.