"Мечтаят да са Лагерфелд, но се плашат от шевната машина", или за връзката между образованието и бизнеса

Системен програмист, приложен програмист, програмист на изкуствен интелект, програмист на роботи, авиационен техник, техник на енергийни съоръжения и инсталации. Това са новите шест професии, които държавата предлага да бъдат включени в Списъка със специалности от професии, по които е очакван недостиг от специалисти на пазара на труда за учебната 2025/2026 година. Списъкът предстои да бъде одобрен от Министерския съвет.
Докато бизнесът с години се оплаква, че изпитва хронична нужда от кадри, от данните се вижда, че това не би следвало да е така - професионалните паралелки са повече от всички останали (езикови, математически и др.).
Недостигът на квалифицирани работници идва от несъответствието между предлаганите обучения и това, от което бизнесът има нужда. Така се поддържат обучения по отмиращи професии (колкото да не се закриват паралелки и цели училища), вместо да се откриват нови и модерни, а половината от завършилите ги не работят това, за което са учили. Това на свой ред означава, че неефективно се пилеят с години време и средства, а усилията да се овладее една професия се оказват похабени.
Според експерти друга причина учениците да не се реализират по специалността си, е че избират професия в твърде ранна възраст - при кандидатстване в гимназия след седми клас, когато мотивацията им не е устойчива. Впоследствие за някои идва и разочарованието от реалността, когато започнат практиката си във фирма по време на обучението.
Кои професии за защитени
Досега държавата е установила общо 140 специалности, за поддържането на обучението по които трябва да полага специални грижи. Това са около 60 т. нар. защитени специалности, за които държавата и бизнесът имат потребност, и други 80, за които се очаква недостиг от кадри в бъдеще.

Просветният министър обмисля разделянето на изпитите след седми клас на две части
Списъците със защитените специалности и тези, от които се очаква недостиг на кадри, бяха въведени през 2018 г. и се актуализират всяка година. През тази обаче няма да бъдат въвеждани нови в списъка със защитените специалности.
Сред вече влезлите в списъка на защитените са специалности в областта на приложните изкуства и занаятите, машиностроенето, електротехниката, производствените технологии, строителството. Това са специалности, които се предлагат в не повече от четири училища в страната, имат специфично съдържание или се изучават от малък брой ученици, а икономиката има потребност от тях. Държавата ги защитава като дава възможност те да се преподават в класове с по-малък брой ученици - минимум 9, а не 26, както е при обикновените паралелки.
Във втория списък със специалности, за които се очаква недостиг на кадри, попадат над 80 професии, като машинен монтьор, електротехник, химик-технолог и др. Паралелките са с не по-малко от 12 ученици.
По официални данни за 2024 г. около 15 хил. ученици се обучават по защитени специалности и по такива с очакван недостиг на кадри. Общо в професионални гимназии учат над 156 хил. младежи. Държавата осигурява допълнително финансиране за училищата, които предлагат обучение по специалности от списъците, както и стипендии за учениците. |
Излъгани в своите представи

Обучението в предложените професии в списъка със специалности с очакван недостиг на кадри е тежко и трудно, коментира Антоанета Кацарова, директор на Центъра за професионално обучение към Българската стопанската камара (БСК), и конкретно дава пример с професията авиационен техник. Системата на професионалното образование и обучение трябва да ги включи, защото наистина има недостиг от такива специалисти със средно образование, добавя тя.

Проф. Миглена Темелкова, Съвет на ректорите: Задължителна матура по математика ще реши проблема с кадрите
Експертът подчертава, че професионалното обучение е скъпо, тъй като включва много часове практическо обучение и материали, които трябва да бъдат осигурени от училищата. Тя отбелязва, че въпреки това голяма част от завършилите професионално образование не работят в областта, в която са се обучавали, което според нея прави тези инвестиции напразни.
"Много деца отиват да учат в професионална гимназия, защото техни приятели са им казали, че там по-лесно се изкарват оценки. Дават се големи суми за тяхното обучение, държат изпити, а те реално нямат никакъв план да работят в тази сфера", коментира Кацарова. |
Сред причините, поради които младежите не се реализират по специалността си, са:
- ниската мотивация още от началото на обучението,
- разочарованието от очакванията и реалността,
- ранната възраст, на която кандидат-гимназистите вземат решение къде да продължат.
По думите ѝ на 13-годишна възраст, когато седмокласниците кандидатстват за гимназия, те не могат да оценят сложността и тежестта на много професии, които им се струват скучни и неатрактивни. Допълва, че разбирането за стойността на тези професии обикновено идва по-късно, когато човек, вече като възрастен, започва да осъзнава нуждата от сигурност в живота, както и от професионално и личностно развитие.
Не бива да пренебрегваме и общественото мнение за някои сектори. Например, ако едно дете, завършило 7-и клас, каже, че иска да стане заварчик, много често, особено в големите градове, има реакции от близки, приятели. Не трябва да изключваме влиянието на средата
Отбелязва, че много младежи, които съзнателно са избрали да учат в професионална гимназия, имат нереалистични очаквания за професиите, които избират. "Например, учениците, които учат за конструиране и моделиране на облекло, си представят, че ще станат известни дизайнери като Карл Лагерфелд. Когато започнат да им преподават формули и чертежи, и отидат на практика, седнат на машината да кроят или шият, което си е сериозен труд, изведнъж те се оказват излъгани в своите представи", подчертава Кацарова.
Според нея професионалното обучение, както за младежи, така и за възрастни, не може да подготви човек за конкретно работно място. Училището трябва да осигури базови знания и умения, но след започване на работа, новите служители трябва да преминат през допълнително обучение и адаптация, които работодателят трябва да осигури.
Половината ученици няма да работят това, което са учили
Наскоро представен доклад на Института за пазарна икономика (ИПИ) за връзката между професионалното обучение и пазара на труда очерта няколко проблема:
- близо две трети от работодателите в България изпитват затруднения при намирането на служители,
- институциите не събират данни за приложението на придобитото професионално образование, а в резултат план-приемът не съответства на нуждите на бизнеса,
- бизнесът търси най-много строители и шивачи, а професионалните гимназии бълват ресторантьори и икономисти,
- За 15 от 20-те най-необходими на работодателите професии професионалното образование подготвя малко (под 1% от приема) или никакви кадри.
Повече за разминаванията между нуждите на бизнеса и обучението в професионалните гимназии - четете тук.
Според друго изследване на ИПИ - "Образование и заетост" 2024 г., близо половината ученици, обучаващи се в професионални гимназии, няма да работят това, за което са учили.

Работодателска организация предлага мерки за подобряването на образованието
Изследването обхваща випуск от близо 22 хил. ученици, които ще се обучават в следващите пет години в специалности от избрани шест сектора: селско стопанство, преработваща промишленост, строителство, транспорт, хотелиерство и ресторантьорство и информационните и комуникационните технологии.

Бизнесът търси най-много строители и шивачи, а гимназиите предлагат ресторантьори и икономисти
През 2024 г. индексът на съответствие е 53.1 точки, което значи, че за около половината ученици в професионалното образование няма насрещно търсене от бизнеса, или за близо 10 хил. младежи.
Данните показват голямата тежест на специалности и професии, които на практика не се търсят, но запълват места - от една страна във вече остарели и ненужно широки специалности (например, в селскостопански дисциплини), а от друга, в такива със сравнително ниски разходи за обучение (например, в хотелиерството и ресторантьорството). |
Разширеният прием на специалисти в сектора на селското стопанство вероятно цели по-скоро да запълни отдавна създадените аграрни техникуми в страната, но продължаващото свиване на сектора в икономиката и неговата механизация ще направят аграрното образование още по-неприложимо, обясняват икономистите.
"Все пак през последните години като цяло се наблюдава разширяване на приема в професионално образование в ИКТ направления за сметка на предишното силно разпространено обучение в секторите на селското стопанство и хотелиерството и ресторантьорството. Наблюдава се и появата и увеличаване на популярността на някои нови специалности, отговарящи на трансформацията на структурата на икономиката и развитието на технологиите като "Техници на електрически превозни средства" и "Организатори на електронна търговия", пише още в анализа.

Свободните места са повече от студентите, особено в специалностите с недостиг на кадри
Според експертите от института негативните ефекти от несъответствията между образованието и профила на икономиката могат да бъдат намалени чрез по-общо образование в училищата, което да замени силно специализираните предмети с езикови и технологични курсове, както и с обучение за придобиване на меки умения, които увеличават шансовете за заетост. Важен аспект е разширяването на дуалното обучение (обучение чрез работа - бел. ред), което ще подобри заетостта и ще направи професионалното образование по-привлекателно благодарение на практическите умения.
Според анализаторите така ще се намали необходимостта от обучение при първия работодател и ще се увеличат шансовете за работа на мястото на обучението. Дуалното образование ще подобри съответствието между предлаганите специалности и местната икономика, а този подход трябва да бъде допълнен с възможности за трансфер между професии и задължително професионално ориентиране на учениците.
Експертите от ИПИ подчертават, че в дуална форма на обучение учат едва 9% от започналите професионално образование през тази учебна година.
Още професионални паралелки
На кръгла маса, посветена на проблемите в образованието и възможни решения, организирана от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) наскоро, представители на бизнеса, учители, образователни експерти очертаха няколко препоръки:
- държавата да увеличи още броя на професионалните паралелки,
- да повиши привлекателността на ключови професии,
- да популяризира обучението в професионалните гимназии,
- да засили участието на бизнеса в създаването на учебните програми.
За следващата учебна година за първи път просветното министерство предлага толкова висок процент от 61.32% професионални паралелки в план-приема за гимназии. През тази учебна година те са 60.23%. Общо 2 240 професионални и профилирани паралелки в гимназиите предлага ведомството в държавния-план прием за 2025/2026 учебна година, като целта е да се отговори на нуждите на пазара на труда, съобщи ведомството.