Планът на кабинета в образованието: Оценяват учителите по резултатите, университетите с пари според качеството

Въвеждане на стандарт за добавената стойност на училищата и оценяване на учителите според постигнатите резултати, осигуряване на заплати за педагозите от 125% от средната брутна за страната, а за университетските преподаватели - 180% от нея. Това са част от мерките в частта за образование в управленската програма на кабинета "Желязков". В нея са предвидени мерки за предучилищното, училищното, университетското образование и науката, а също - за българските неделни училища зад граница.
Във висшето образование например се предвижда и финансиране на университетите според качеството. Правителството планира също стимулиране на създаването на обединения между висшите училища.
Това показва копие от документа, с който "Дневник" разполага и според неофициална информация е финален вариант, който партньорите обсъждат, като може да има малки промени или допълнения.
Средно образование
Управленският екип в Министерството на образованието и науката си поставя като първа цел преодоляване на доминиращата култура на учене - при която се заучават и възпроизвеждат знания, и преминаване към култура, която предполага формиране на умения и нагласи, изграждане на функционална интелигентност и повишаване на мотивацията за учене. "Дневник" публикува заложените мерки едно към едно:

"Освобождаване на институциите от корупционно влияние": Какво пише в управленската програма на кабинета "Желязков"
Това трябва да бъде постигнато чрез следните мерки:
- изработване на нови учебни програми и учебни планове;
- въвеждане на формати на оценяване с фокус към функционалност и приложимост на знанията;
- насърчаване на образователните иновации на всички нива в системата.

От знания към умения: просветното министерство обяви как ще променя учебните програми
Цел №2: Промяна в културата на управление в образованието
Мерки:
- приемане на стандарт за качество и работещ механизъм за оценка на добавената стойност на училищата (тя измерва не просто успеха на учениците, а допринесло ли е и доколко училището за повишаването на нивото им; например гимназия, в която средното ниво на учениците на входа по даден предмет е било 4.00, но на изхода то се е повишило на 4.50, училището би имало по-висока оценка на добавената стойност от училище, в което и на входа, и на изхода учениците постигат среден успех 5.00);
- намаляване на административната тежест;
- промяна във фокуса на работа на регионалните управления на образованието към оценяване на качеството и ефективността на политиките.
Цел №3 Подготвени и мотивирани учители
Мерки:
- поддържане на учителските заплати на ниво поне 125% от средната брутна за страната;
- промяна в подготовката и квалификацията на учителите и директорите, насочена към формирането на компетентности; ефективна подкрепа чрез наставничество;
- промяна в учебните програми и начина на преподаване в във висшите училища, които обучават бъдещите учители;
- въвеждане на модел на обективна оценка на работата на учителите и директорите на базата на резултати;
Цел №4: Приобщаване и развитие на способностите и интересите на всяко дете
Мерки:
- координирана работа на институциите за обхващане на всяко дете и ученик в системата и предотвратяване на отпадането;
- въвеждане на цялостен подход към преподаване и възпитаване на здравословен начин на живот на децата;
- продължаване и разширяване на мерките за приобщаване на децата и учениците със специални образователни потребности, за подкрепа на личностно развитие и за десегрегация.
Цел №5: Средно образование според нуждите на пазара на труда и и професиите на бъдещето
Мерки:
- разширяване на професионалното образование и дуалната форма на обучение според регионалните потребности на икономиката;
- финансиране на ученически практики на реални работни места;
- разработване и прилагане на гъвкави учебни планове и програми по професии;
- създаване на национален кариерен център за учениците;
- разширяване на мрежата от високотехнологични училища.
Цел №6: Модернизиране физическата среда
Мерки:
- стартиране на програма за модернизация на дворовете на образователните институции; продължаване изграждането и ремонта на физкултурни салони и спортни площадки и площадки за пътна безопасност;
- стимулиране на училищата и детските градини да произвеждат и използват зелена енергия за своите нужди;
- изграждане на достъпна архитектурна среда.
Цел №7: Дигитална трансформация на предучилищното и училищно образование
Мерки:
- развиване на дигитални умения и насърчаване на дигитална креативност у учителите и учениците чрез обучения, квалификации, подкрепа и достъп до дигитални ресурси и инструменти;
- развиване на грамотност и умения, свързани с етичното и ефективно използване на изкуствения интелект;
- осигуряване на дигитална инфраструктура за всички участници в образователния процес;
- развиване на капацитета за управление на процеса по дигитална трансформация;
- въвеждане на дигиталната грамотност в учебните програми
Ранно детско развитие
Мерки:
- разработване и въвеждане на стандарт за качество в ранното детско развитие и грижа и система за наблюдение и оценка на качеството;
- въвеждане на модел за езикова подкрепа и успешна интеграция на всички деца в предучилищното образование;
- разработване на методика за определяне на постиженията на децата при постъпване в детска градина и за училищна готовност при постъпване в 1 клас;
- разширяване на националната програма за насърчаване на внедряването на образователни иновации в детските градини.
Висше образование
Цел №1: Повишаване качеството, модернизация и привличане на чуждестранни студенти
Мерки:
- създаване система от стимули и правила за завишаване на изискванията за придобиването на висше образование;
- повишаване на възнагражденията на академичния състав и поддържането им на ниво около 180 на сто от средната работна заплата за страната;
- дигитализация на висшите училища и поощряване създаването и ползването на отворени електронни образователни ресурси;
- увеличаване на стипендиите на студентите и докторантите и на стимулите за публикуване в референтни издания и регистриране на патенти;
- популяризиране на българското висше образование по света и активна работа за привличане на чуждестранни студенти в българските висши училища.

Бизнесът и Вълчев си стиснаха ръцете за финансиране на училищата и според резултатите
Цел №2: Подобряване на приложимостта на висшето образование и връзката с пазара на труда
Мерки:
- учестена актуализация на учебните програми;
- диференциране на финансирането на държавните висши училища в зависимост от комплексна оценка за качество и реализация;
- определяне на приема в държавните висши училища в зависимост от потребностите на пазара на труда и на обществото.
Цел №3: Повишаване на качеството на управление на висшите училища
Мерки:
- промени в акредитацията, насочени от оценка на формално разписани процедури към обективност, оценяване на ефективността на политиките и реалното качество
- поощряване участието на висшите училища в европейски алианси и проекти за иновации
- регламентиране на модел за споделено ползване на ресурси между висшите училища и създаването на обединения от висши училища
Наука и научни изследвания
Цел №1: Осигуряване на високо качество на научните изследвания
Мерки:
- устойчиво увеличаване на публичното финансиране за научните изследвания и иновациите - от 0,3 на сто от БВП до поне 1 на сто от БВП;
- разработване на модел за устойчиво финансиране на многогодишни научно-иновационни програми на изследователските висши училища и научните организации. Сътрудничество с бизнеса за привличане на частни инвестиции в научни изследвания;
- осигуряване на съвременна научна инфраструктура и модернизиране на съществуващото научно оборудване;
- привличане на млади хора за дългосрочна кариера в областта на науката.
Цел №2: Интернационализация на българската наука и интегрирането ѝ в европейското и световно научноизследователско пространство
Мерки:
- привличане на водещи световни учени в България и установяването на дългосрочни партньорства; подпомагане по-активното участие на българските учени в европейски и международни научни програми и инициативи
- стимулиране на българските научни институти и на университетите за включване в научно-изследователски алианси на европейско и международно ниво
Българите по света
Цел: Включване на българите извън България в българската образователна система
Мерки:
- увеличаване на подкрепата за българските неделни училища и подкрепа за създаване на мрежи от училища за съвместна дейност, включително за организиране на дистанционно обучение
- стартиране на програма за обмен между български училища в страната и такива зад граница; финансово стимулиране на изграждането на мрежи и партньорства
- обучения на учителите от българските неделни училища, както и на местни учители, преподаващи български език и култура
- регламентиране на допълнителен държавно-финансиран прием и увеличаване на стипендиите за студентите от българските диаспори