Министърът на образованието: Оценка за дисциплина може да има от учебната 2026/2027 г.

"Нашата образователна система е доста срамежлива във възпитателните си функции. Учителите възпитават в национално самосъзнание, в патриотично възпитание, но в учебните програми не е заложен акцент върху възпитаването на добродетели", коментира днес пред БНТ министърът на образованието Красимир Вълчев.
Той подчерта, че дисциплината е базова за доброто обучение и подкрепя въвеждане на оценка за дисциплина, но и промяна в системата за санкции. Вълчев смята, че сега децата се приемат винаги за невинни, а виновни излизат учителите.
Оценка на дисциплината може да бъде въведена от по-следващата учебна година, уточни Вълчев, тоест от 2026/2027 г.

"Мечтаят да са Лагерфелд, но се плашат от шевната машина", или за връзката между образованието и бизнеса
Министърът посочи, че при бъдеща промяна в образователна система трябва да се засили възпитателният елемент. Важно било също тя да дава умения за бъдещето. "Българската образователна система е твърде амбициозна в специализацията. Ученици и учители препускат през материала, като математиката и природните науки са загърбени за сметка на чуждите езици", е мнението на Вълчев.
Като сериозен проблем той посочи прекалено амбициозни програми в пети до седми клас и по-малкото часове за затвърждаване на знанията. "Една от най-важните цели е да осигурим повече време на учители и ученици за упражняване на умения, повече време за упражнения, основно по математика", каза още министърът. Той изрази мнение, че образованието няма да загуби, ако се жертва от дълбочина на определени теми и се изчисти част от фактологията.

План-приемът в гимназиите: седмокласниците ще се борят за 2240 паралелки, езиковите ще бъдат по-малко
Министърът коментира, че подкрепя въвеждане на час по религия в задължителната програма. Сега предметът е факултативен. "Часът по добродетели ще бъде сред задължителните, но с избор на програми - със или без конфесионално образование", каза Вълчев.
Амбицията на екипа на министерството е проектът на новия Закон за предучилищното и училищното образование да бъде готов до май-юни тази година.

Д-р Светла Петрова, образователен експерт: Ранното профилиране след 7-и клас засилва образователните неравенства
По отношение на висшето образование един от акцентите за министерството е задържането на младите лекари в България и привличането на повече студенти в специалността "Медицинска сестра".
През последните години приемът на лекари се увеличи два пъти, но все още много от тях напускат страната, след като завършат, посочи Вълчев. За да ограничи тази тенденция, той планира обвързването на част от студентите по медицина с договори с болници в България, които да ги задължат да работят в тях след дипломирането си определен брой години.
Усилия ще бъдат положени и за привличането на още студенти в специалността "Медицинска сестра" заради сегашния голям недостиг в системата. Той - по думите на министъра - е 60%. Предстои освобождаването на студентите от такси за обучението им чрез включването на специалността сред защитените. Следващото, което по думите на Вълчев трябва да се случи, е повишаване на възнагражденията им.