Религията като задължителен предмет в училище: проблемът е кой, какво и как ще преподава

Ясен курс към въвеждането на задължителен предмет по добродетели и религия в училищата предприе правителството чрез ресорния министър Красимир Вълчев още от първите дни на мандата си с подкрепата на Българската православна църква. Планът е след законови промени, които да отворят пътя за това, дисциплината да залегне в програмата от учебната 2026/2027 година за тогавашните първокласници и те да я учат по един час седмично.
Какъв е интересът към религията в училище, която сега е факултативен или избираем предмет, какво смятат родители и експерти за това намерение? Проверка на "Дневник" показа, че интересът сред учениците е слаб, че родителите имат своите опасения, но и че директори отчитат положителни резултати от провежданото обучение. А специалисти обръщат внимание колко е важен характерът, който такъв предмет би имал - религиозен или не.
Министър Вълчев аргументира искането, като подчертава необходимостта от засилване на възпитателната функция на училището чрез предмета, но родители напомнят, че по закон то е светско. Експерти добавят, че училището има за цел да запознае децата с основни концепции, а не да направи учениците вярващи.
Само месец и три дни след полагането на клетва като министър на образованието, втори мандат, Красимир Вълчев се срещна именно с патриарх Даниил, а след разговора им дойде и новината: Министерството на образованието и науката (МОН) обмисля въвеждането на час по добродетели и религии в задължителната подготовка. Оттам посочиха, че подобни часове има в повечето европейски държави, а честа практика е в тях да не се поставят оценки на учениците.
"Ако този час влезе сред задължителните, ще има възможност за избор между различни програми. Тези, които не желаят да учат религия, ще могат да изберат час, в който в по-голяма степен ще се учат етика, добродетели, ценности", обяснява Вълчев, цитиран от пресцентъра на министерството. |
Според патриарха това ще даде нравствена и морална перспектива на учениците, което ще допринесе за намаляване на агресията.
Какво се учи по религия сега
"В избираема форма предметът религия се преподава от 1997 г., когато в МОН под ръководството на министър Веселин Методиев беше създадена комисия за обучение по религия, и беше изработена Концепция за преподаване на предмета. Тогава бяха подготвени и първите учебни помагала. Някои учители продължават без прекъсване да преподават религия от тогава до сега", разказва пред "Дневник" доц. д-р Костадин Нушев, богослов, преподавател в Богословския факултет на Софийския университет и автор на учебници по религия.
Той обяснява, че в своята концепция за обучението по религия от 2008 г. Светият синод предлага този предмет да бъде въведен в редовната програма, като учениците имат възможността да избират между различни програми и профили - конфесионален (който се отнася до вероизповедание, религиозен - бел. ред.), и неконфесионален, между религия или етика. Това предложение постепенно беше възприето от МОН и бяха разработени сегашните учебни програми по религия, допълва доц. Нушев.

Предозиране: И прокуратурата се изказа за уроци по религия и православие в училище
Сега има три учебни програми по религия от 1-ви до 12-и клас, публикувани в сайта на МОН, и утвърдени със заповед на Красимир Вълчев по време на първия му мандат като просветен министър през 2018 г. Те са:
- религия (християнство-православие);
- религия (ислям);
- религия (неконфенсионално обучение - което не се отнася до вероизповеданието - бел. ред.).
Богословът допълва, че в момента съществуват различни форми на преподаване на религия - като избираем и факултативен предмет, като клубове по интереси или извънкласни дейности.
В учебната програма по християнство-православие за четвърти клас например са включени 6 големи теми - "Вяра и живот", "Иисус Христос - Учителят", "Библията - Свещено Писание", "Света Богородица се моли за нас", "Празничен календар", "Да обичаме всички хора", сочи справка на "Дневник" в учебните програми. |
В последната тема четвъртокласниците следва да разбират смисъла на християнското послание: "Бог е любов", да познават двете най-важни заповеди (Да възлюбиш Господа, твоя Бог, с цялото си сърце, с цялата си душа и с всичкия си ум и Да възлюбиш ближния си, както себе си - бел. ред.), чрез които "Господ Иисус Христос ни учи да обичаме" (Лука 6:31 и Мат. 22:37; Марк 13:30; Лука 10:27), да разпознават различни форми на дискриминация, да проявяват активно поведение, насочено към приобщаване на различните и др.
Религията се разглежда и в рамките на други предмети. Учебната програма по философия за 10-и клас например включва темата "Човек и Бог". Според съдържанието ѝ от младежите се очаква да разбират ролята на вярата и разума в познанието и християнския възглед за смисъла на човешкия живот като надежда за спасение във вечността, да сравняват религиозния и научния възглед за света и човека, да осмислят ролята на религията за формиране на личния светоглед и др. В часовете по история в различните класове пък уроците проследяват развитието на религиите и влиянието им върху развитието на обществата.
Интересът към предмета е слаб
Интересът към предмета религия сега обаче е слаб, показа проверка на "Дневник". През настоящата учебна 2024/2025 г. училищата, в които той се изучава като избираем и/или факултативен, са 147. Изучават го 12 187 ученици от 1-ви до 12-и клас, сочи справката на Министерството на образованието и науката (МОН) в отговор на въпроси от "Дневник". В същото време, през настоящата учебна година учениците са общо над 720 хил., т.е. учещите религия са под 2%.

От знания към умения: просветното министерство обяви как ще променя учебните програми
Министерството не отговори на "Дневник" дали предметът по добродетели и религии ще бъде с фокус православното християнство или ще разглежда религиите като идейно-философски течения, какво ще включва обучението, дали ведомството е изготвило предварително проучване за това какъв е интересът и необходимостта от въвеждането на предмета.
Впоследствие в отговор на въпрос от "Дневник" дали обучението по религия ще бъде конфесионално или неконфесионално, министър Вълчев увери, че учениците ще имат избор от програми. "Ще има програми с елементи на конфесионално обучение, каквото има в момента във факултативните часове. Ще има и програма, която ще е само с акцент върху възпитанието, като в нея ще има история на религиите", каза той.
По повод слабия интерес към предмета доц. Нушев коментира, че сегашната практика показва, че когато предметът е извън редовната програма, много трудно се сформират групи за избираема подготовка. |
Пред "Дневник" Данко Калапиш, директор на 107-о Основно училище "Хан Крум", коментира, че от две години в неговото училище учениците изучават предмет "Религия-православие" във факултативната подготовка. По думите му интересът към предмета е много голям - училището е сформирало 9 групи в началния етап и една в прогимназиалния. Калапиш преподава по предмета. Допълва, че най-интересни за децата са темите, свързани с библейските истории, притчи и празниците. По предмета няма оценки, а отзиви и забележки.
Патриархът поде кампания
Още откакто оглави църквата през юни 2024 г., патриарх Даниил изведе като свой приоритет въвеждането на предмета религия като част от задължителната подготовка. В рамките на различни срещи той коментира предложението си с представители на институции, духовници, дори с посланика на Германия в България Ирене Мария Планк. В подкрепа на идеята му се обяви и и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов.
След церемонията за неговата интронизация патриарх Даниил заяви, че е много важно в училищата да се въведе задължителен предмет "Религия-православие", а учениците, които не са православни, да могат да изучават католицизъм, ислям, протестантство, етика или философия. |
Идеята на министъра не е нова. Още миналото лятото по време на гласуване на законопроекта на "Възраждане", с който в основния училищен закон беше забранена "ЛГБТИ пропагандата" в училищата, Вълчев - тогава депутат от ГЕРБ и председател на комисията по образование в парламента - загатна, че иска да постави темата за дискусия.

Д-р Светла Петрова, образователен експерт: Ранното профилиране след 7-и клас засилва образователните неравенства
"Ако погледнем учебните ни програми, възпитателната функция в българската образователна система е доста срамежлива (...) Едно от нещата, които може да направим - и ние ще отворим дебат, ще го поставим на дебат като тема, е за включването на предмета религия в задължителния учебен план, разбира се, с опция, с възможност, който не иска да учи религия конфесионално, да има час по етика, добродетели, но това може да бъде конкретно час за възпитание, конкретно за това да направим децата добри хора", заяви тогава Вълчев от парламентарната трибуна.
Предложението е добро и е напълно в насоките на съществуващите образователни модели и практики в други европейски страни, където в публичната образователна система има предмет религия и етика или религия и гражданско образование и учениците имат възможност да избират между тези две възможности, коментира доц. Нушев.
Според Европейската агенция за фундаментални права (FRA) в повечето държави членки на ЕС децата имат религиозно образование в държавните училища като задължителен или като избираем предмет. В повечето случаи възможността за прекъсване на религиозното обучение е предмет на писменото съгласие на родителите. |
Родители: Образованието в България е светско
"Безкрайно уважавам вярващите хора, религията и религиозните институции, но не смятам, че мястото на изучаването на религия в конфесионален смисъл е училището", коментира пред "Дневник" Ирина Манушева, философ, преводач и родител. Манушева е и автор на отворено писмо до Министерството на образованието, Народното събрание и омбудсмана против задължителното религиозно обучение в учебните заведения. Писмото е публикувано под формата на онлайн петиция, която към момента е събрала подкрепа от над 1300 души.

План-приемът в гимназиите: седмокласниците ще се борят за 2240 паралелки, езиковите ще бъдат по-малко
"Инициирах това отворено писмо, за да обсъдим предложението предварително. Опитът показва, че някои неща минават тихомълком и както си мислим, че няма да станат, изведнъж се случват", обясни Манушева.
Тя изтъкна, че ако предметът бъде въведен като задължителен, трябва да се осигури възможност за изучаване и на други религии освен православно християнство. В противен случай това би разделило допълнително учениците в клас. |
Манушева допълни, че изучаването на религиите във философски, исторически и културен аспект е изключително важно, но тези теми са залегнали и в настоящите учебни програми. "Сега малко деца избират предмета като избираем. Защо не се направи така, че той да привлича по-голям интерес и да се предлага на повече места, вместо да го правим задължителен за всички?", попита тя.
По повод предложението на министъра учениците, които не искат да учат религии, да могат да изберат етика и добродетели, Манушева припомни, че и сега уроците по етика са част от т.нар. философски цикъл (в предмета философия от 8-ми до 10-и клас и гражданско образование - в 11-и и 12 клас). |
Тя напомни, че възпитанието на децата е непрекъснат процес както в семейството, така и в училището. Децата не се учат на ценности само защото се преподават целенасочено, а заради атмосферата около тях и от примера на възрастните, казва тя.
Изпълнителният директор на Асоциация "Родители" Яна Алексиева коментира пред "Дневник", че въвеждането на предмета следва да бъде дискутирано преди това с родителите. Преди дни организацията създаде онлайн допитване до родители за това дали трябва да се въведе предмет "Религия - православие" в училищата. Според нея, когато се предлагат нови предмети, е важно първо да се анализира учебната програма и натовареността на учениците, тъй като често за теми като социално-емоционално учене и здравно образование се твърди, че няма достатъчно време.
Тя подчерта, че училището е светско по закон и изучаването на религия не трябва да има вероучителен характер, а по-скоро да представя историята и философията на различните религии. |
Доц. Нушев твърди, че според европейските и международните норми, както и според българското законодателство, никой не може да налага на родителите и учениците някакво обучение без тяхно съгласие и затова не може да има принудително обучение, от което се притесняват хората със светски възгледи и убеждения. Родителите на деца, които имат желание те да получат знания за вярата и религията, която е традиционно за страната, обща грамотност и познание за ценностите и добродетелите на европейската култура и цивилизация, също имат права, изтъква той.
Според него трябва да бъдат удовлетворени нуждите от образование и духовни потребности и на двете групи граждани. |
С въвеждане на предмета религия, като образователен и възпитателен, или по-точно с възстановяване на религиозното обучение в българското училище, според одобрените от МОН програми и учебници, образованието не престава да бъде светско
"То не се превръща в клерикално (клерикализъм - течение, което се бори за господство на църквата и духовенството в политическия и културния живот, бел. ред.) или не преминава извън отговорността и юрисдикцията на светската държава и не се реализира в противоречие с Конституцията и законите на страната или общите европейски норми и стандарти за публично образование", подчертава той.
Предметът религия не цели учениците да станат вярващи
За идеята предметът да се въведе като задължителен директорът Данко Калапиш казва, че "си заслужава да се направи опит да се върне духовността на децата". Той одобрява предложението на МОН и също е на мнение, че не бива да се поставят оценки по предмета.
Калапиш подчертава, че вече вижда положителния ефект от предмета и възпитателната му функция. По думите му в класовете, в които децата изучават предмета, случаите на агресия и насилие са намалели. "В тези часове изграждаме много по-различни ценности, отколкото в един учебен предмет като български език или математика. Не че през тях не протича възпитателната линия, но през предмета религия елементът на възпитание и изграждане ценности протича в максимална степен", допълва директорът.
Обяснява, че преподаването на религия в училище не цели да изгради вярващи хора, а да запознае децата с добродетелите, нравствените ценности, празници и обичаи. "Целта на учителя по религия не е да направи детето вярващо или не, това е роля на семейството или неделното училище", казва той. |
Не бива обучението по религия да се бърка с вероучение. Вероучението е роля на църквата, а не на училището
Според доц. Нушев зад страховете на родителите прозират различни причини. По думите му днешните родители не са изучавали религия в училище, нямат личен опит с такъв учебен предмет и това ги плаши. Други си мислят че, въвеждането на предмета като част от задължителните предмети в учебния план е нещо, което отнема свободния избор и възможност на родителите да решават какво да учи тяхното дете.
"Съществуват и противници на обучението по религия в училище и тези алтернативни виждания, че знанията за религията са разпръснати в учебните програми на други предмети и няма нужда от специален предмет, са част от негативната пропаганда срещу предмета и са отглас от атеистичната и секуларна нагласа, която се използва като аргумент срещу религиозното обучение в публичната образователна система", коментира доц. Нушев.
Ще има ли достатъчно учители по религия
След подготвените учебници от МОН сега на дневен ред е и подготовката на достатъчен брой учители и обучителни програми и курсове за подготовка на квалифицирани преподаватели по религия, обръща внимание доц. Нушев.
Той обяснява, че през последните години богословските факултети провеждат всяка година курсове за следдипломна квалификация по одобрена от МОН програма за начални учители и преподаватели по други хуманитарни предмети, които да бъдат квалифицирани като учители по религия. Припомня, че обучението по религия в началния етап се извършва от началните учители, ако в дадено училище няма подготвен специалист с педагогическа специалност като учител по религия.

Задължителна матура по математика за прием по икономика в университетите обмисля просветното министерство
"На срещата на министър Красимир Вълчев с патриарх Даниил по темата за новите програми за религия и добротели в училищното образование присъстваха и двамата декани на богословските факултети и декана на Факултета по науки за образованието и изкуствата в Софийския университет. Представиха няколко нови програми за подготовка на начални учители с профил за преподаване на религия, които стартират в бакалавърска и магистърска степен в Софийския и Великотърновския университет", допълни той.