Образователното министерство предлага допълнителни часове за учениците, които не владеят български

Образователното министерство предлага допълнителни часове за учениците, които не владеят български

Образователното министерство предлага допълнителни часове за учениците, които не владеят български
Министерството на образованието и науката (МОН) ще предложи поправки в Закона за предучилищното и училищното образование, които ще позволят допълнителна подготовка по български език за деца, които не владеят добре езика. Това съобщи просветният министър Красимир Вълчев по време на блицконтрол в Комисията по образованието и науката в Народното събрание днес.
Идеята на министерството не е нова. Още през 2023 г. ведомството сформира работна група, чиято цел бе да предложи мерки за по-добра езикова интеграция, подкрепа на обучението и проверка на нивото на подготовка на учениците по български език. Тогава председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева, която бе и член на работната група, обяви, че българският език ще се изучава като чужд от учениците, за които не е майчин. Министерството отрече с официална позиция и обясни, че работната група е набелязала мерки за подобряване на езиковата подкрепа - чрез повече часове, чрез допълнителна квалификация на учителите, чрез иновативни методи на преподаване и др.
На въпрос за учениците, чиито семейства се завръщат от чужбина и не владеят добре български език, Вълчев коментира, че министерството предвижда мерки в тази посока.
Вълчев коментира, че в момента в Закона за предучилищното и училищното образование липсват мерки за езикова интеграция при постъпването на дете в първи клас или при връщане на ученици от чужбина, които изпитват трудности с езика.
"Ако едно дете не знае български език, то да започне само с изучаването на български език", каза Вълчев, и допълни, че преди това езиковата подготовка на ученика следва да бъде измерена. Обясни, че следва да се изготви механизъм за постепенното включване на ученика в учебния процес, защото наред с изучаването на български език, ученикът би могъл да се включва в часовете по музика например. Той припомни, че и сега има опция за допълнително обучение за преодоляване на образователни трудности, но тази подготовка трябва да остане като допълнение.
Министърът обясни, че планираните мерките са на три нива. Децата, които изобщо не знаят български, ще имат допълнителни часове по езика в рамките на 700-800 часа. Други, които също имат пропуски, но например са посещавали неделно училище в чужбина, ще могат да получат подкрепа от 500 часа. Предвидена е и програма от 200 часа за деца, които изпитват трудности с българския език, но в по-малка степен. Министърът подчерта: "Българският език няма да се изучава като чужд език, това е недопустимо".
Предложението трябва да бъде включено в Закона за предучилищното и училищното образование и гласувано от народните представители. По-рано по време на заседанието министърът каза, че предложенията за поправки в основния училищен закон ще бъдат готови до 30 април.

Реформи в учебните планове

На въпрос за промени в учебните планове Вълчев припомни, че учебните програми и планове бяха променени преди 10 години чрез Закона за предучилищното и училищното образование и фокусът беше поставен върху чуждоезиковото обучение и тясната профилирана подготовка за сметка на общообразователната.
Сега по думите му часовете по чужди езици в гимназията са много повече от тези по математика и природни науки и даде пример с това, че 40% от осмокласниците нямат часове по природни науки, защото учат интензивно чужд език. Според Вълчев причините за ниските резултати на деветокласниците от международното изследване PISA се крият именно в учебните планове. Последното изследване, през 2022 г., показа, че над половината български ученици нямат умения да се справят с проблеми от всекидневието.
"Системата няма как да изпълнява 3 цели - хем да даде добра обощообразователна подготовка, хем тясна специализация, но и добра подготовка по чужд език", каза Вълчев. Според него са били жертвани и хуманитарните дисциплини и по негова оценка трябва да бъдат увеличени часовете и по български език, и по география, и по гражданско образование.
"Дилемата е дали да правим бърза реформа в учебния план, или да чакаме", допълни Вълчев.
Обясни, че "бързата реформа" предвижда учебните планове да бъдат преструктурирани, а това няма да налага печатането на нови учебници. По думите му трябва да се търси баланс в системата и например вместо 20 часа седмично чужд език, учениците да имат 14, като така се освободят часове за други предмети.
Министерството на образованието вече публикува концепция за промени в учебните програми. Част от предложените промени са олекотяване на съдържание, повече време за упражнения, възможност да интегриране на няколко учебни предмета и засилена възпитателна функция. Реализацията им обаче може да отнеме поне 5 години. Срокът за обществено обсъждане на концепцията е до 1 септември 2025 г.