Повече петокласници ще могат да учат в математически гимназии

Повече петокласници ще могат да учат в математически гимназии

Повече петокласници ще могат да учат в математически гимназии
Министерството на образованието и науката (МОН) готви промени в наредба, регламентираща броя на четвъртокласниците, които могат да бъдат приети в математическа гимназия от пети клас. Поправките ще позволят повече петокласници да могат да учат в училищата по предложение на математическите гимназии и регионалните управления на образованието (РУО). Това съобщи просветният министър Красимир Вълчев в сряда по време на блицконтрол в ресорната парламентарна комисия.
Депутатът Мариана Бояджиева (БСП) попита Вълчев дали министерството предвижда промени в наредбата, регламентираща приема на ученици в пети клас в математическите и природо-математическите гимназии. Депутатът изтъкна, че в няколко области в страната желаещите да се обучават в тези училища са много повече от предвидените места.
Според Наредба №10 от 1 септември 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование броят на местата в математическите и природо-математическите гимназии с прием в 5-и клас не може да бъде повече от 2% от броя на завършващите 4-ти клас в областта за съответната година.
За да кандидатстват в математическа гимназия с прием от пети клас, учениците трябва успешно да са завършили основния етап на образование, да са се явили на националното външно оценяване по математика, да са участвали в определени олимпиади и състезания.
Както "Дневник" писа, родители настояват за повече паралелки в математическите и природо-математическите гимназии. Те изтъкват, че всяка година стотици добре подготвени деца остават извън класирането заради високата конкуренция и липсата на достатъчно места. Родителите искат и средните училища да разкрият повече паралелки с разширена подготовка по математика. Според тях наредбата, регламентираща приема на учениците, е остаряла и ограничава математическите таланти.
"Стартирали сме промяна в наредбата, която на практика ще отмени това ограничение. Ще останат двата процента, но ще бъде регламентирана възможност по предложение на математическите гимназии и на регионалните управления да можем да утвърждаваме прием над 2%", отговори министър Вълчев.
Той призна, че в София стотици ученици с високи резултати по математика остават извън приема на Софийската математическа гимназия "Паисий Хилендарски" (СМГ) и Националната природо-математическа гимназия "Акад. Любомир Чакалов" (НПМГ) заради недостига на места в училищата.
През тази учебна година двете училища предлагат общо 8 паралелки от пети клас - 6 в СМГ и 2 в НПМГ. По време на кръгла маса на тема "Образованието на учениците в 5-7 клас на фокус" директорът на НПМГ Ивайло Ушагелов каза, че всяка година за общо осемте паралелки се борят между 800 и 900 четвъртокласници.
По думите на министъра подобен проблем, макар и по-малък, се наблюдава и в математическите гимназии в Пловдив, Варна и Бургас.
Допълни обаче, че и в четирите града има проблеми с материалната база. Каза още, че има осигурени средства за израждане на сгради за математически училища в Пловдив и Варна, но не и в София. Припомни, че министерството търси терен за разширяването на СМГ или за откриване на нова математическа гимназия в София.
Вълчев не конкретизира кога поправките в наредбата ще бъдат готови и от коя учебна година промяната ще влезе в сила.
Досега министерството е обявило, че обсъжда поредица от мерки за математическото образование. Сред тях са повече часове по математика, олекотяване на учебното съдържание в учебните програми и освобождаване на повече време за упражнение, допълнителни извънкласни занимания по математика - математически клубове и школи, използването на матура по математика като вход за икономическите специалности и др.
Министерството обмисля още част от математическите и природо-математическите гимназии да получат статут на специализирани училища. Статутът ще позволи учениците, които са приети в училищата от пети клас, да могат да продължат обучението си, без да кандидатстват за прием в него след 7-и клас.