Половината българи искат в часовете по литература да се преподават повече родни автори

Учебните програми по литература в училищата се нуждаят от реформи. Това смятат близо половината анкетирани в национално представително проучване на социологическа агенция "Тренд", проведено по поръчка на Факултета по славянски филологии на Софийския университет и предоставено на "Дневник". Почти 90% от тях са на мнение, че трябва да бъдат включени повече произведения от български автори.
В проучването от февруари, проведено чрез пряко полустандартизирано интервю по метода "лице в лице", са участвали 1001 пълнолетни. 48% от тях отговарят утвърдително на въпроса необходима ли е промяна в учебното съдържание по литература в училище. Други 40 на сто не могат да преценят, а според 12% промени не са необходими.
Деканът на Факултета по славянски филологии проф. Амелия Личева коментира пред Би Ти Ви при представянето на данните, че произведенията, които в момента изучават учениците, постепенно отказват децата от четенето.
"Чухме, че Министерството на образованието и науката ще променя учебните програми, и смятаме, че трябва да се чуе гласът на преподавателите от университетите. Ние виждаме завършилите ученици в първи курс и може да видим дефицитите на образованието, което получават в училище. Дефицитите са свързани най-вече с това, че постепенно отказваме децата да четат с това, което им предлагаме", каза проф. Личева.

От знания към умения: просветното министерство обяви как ще променя учебните програми
Тя е на мнение, че децата не трябва да зубрят и да преразказват текстове, а изучаването на литература да бъде чрез теми, които вълнуват учениците.
Според нея са необходими радикални промени на текстовете, включени в учебните програми. Тя даде пример с петокласниците, които изучават "Котаракът в чизми" и "Грозното патенце". Допълни, че трябва да бъдат включени повече съвременни жанрове и автори, но и да се търси баланс в предложените произведения и възрастта на учениците.
По думите ѝ не е необходимо учениците да изучават "Под игото" няколко пъти в различните етапи на образование, а да се запознаят с романа само в 12-и клас, когато са изградили литературна култура, която ще им позволи да разберат произведението.
Сега учениците в шести клас изучават две глави от "Под игото" - "Представлението" и "Радини вълнения". В десети клас се преподават още няколко глави от романа - "Гост", "Новата молитва на Марка", "Пиянство на един народ", сочи справка на "Дневник". |

Часовете по български език за гимназистите ще се увеличат с 20%
Повече български автори
87% от анкетираните, които се обявяват ЗА реформи в програмата по литература, казват, че трябва да се изучават повече български автори. Едва 9% са на мнение, че трябва да се изучават повече чуждестранни, а 4% не могат да преценят.
Проф. Личева напомни, че и сега преобладават българските автори, а чуждестранните са включени основно в учебните програми в 8-и и 9-и клас. Според нея на тази възраст учениците не могат да разберат произведения като "Дон Кихот" или "Хамлет".

Образователното министерство предлага допълнителни часове за учениците, които не владеят български
"Трябва да се опитаме да не вървим с популистките нагласи, а срещу тях. Гледам по студентите, които идват. Този начин, по който се учи българската класика, формира криворазбрани патриотични нагласи. Ще го кажа направо - в една част формира националистически нагласи", заяви проф. Личева. Тя посочи, че мерките, които предвижда министерството, като оценка за дисциплина, часове по родолюбие и задължително изучаване на религия, връщат развитието на училището назад.

Религията като задължителен предмет в училище: проблемът е кой, какво и как ще преподава
На въпрос дали да се изучават повече класически или повече съвременни автори, близо 70% от анкетираните отговарят, че учениците трябва да изучават класически автори.
Проф. Личева си обяснява резултатите с това, че повечето хора не са запознати с програмите и се страхуват да не отпаднат класическите автори от учебниците. "Не, те няма да отпаднат, но имаме достатъчно съвременни писатели и поети", коментира деканът. По думите ѝ младите хора четат автори като Георги Господинов и съвременните автори трябва да влязат в учебниците, за да бъдат удовлетворени интересите на децата и така да те бъдат запалени по четенето.