Половината българи искат в часовете по литература да се преподават повече родни автори

За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си.
Коментари (88)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Петър Георгиев
    Петър Георгиев
    Рейтинг: 1317 Весело

    И в училище ще се промотира родното производство.

  2. 2 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1408 Неутрално

    Същите тези половината българи ако ги питаш те какво са учили по литература започва едно чесане по теметата.

  3. 3 Профил на Симо СУПЕР
    Симо
    Рейтинг: 518 Гневно

    "Тя посочи, че мерките, които предвижда министерството, като оценка за дисциплина, часове по родолюбие и задължително изучаване на религия, връщат развитието на училището назад."

    Ами така е като министерстово се управлява от гербаджийски идиот. Вместо да съкращават глупостите от учебната програма те слагат още.

  4. 4 Профил на voinotzapad СУПЕР
    voinotzapad
    Рейтинг: 604 Неутрално

    Тия, дето една книга през живота си не са прочели искат некви родни автори да се преподавали в училище. Без друго в училище не се преподава кой знае каква стойностна литература. Едни и същи стихотворения и автори се въртят циклично през няколко години от 12годишното обучение.

    Романи, като Тютюн, един от малкото стойностни български романи, тотално отпадна от картинката.

    Ако не друго, то трябва да се учат повече чуждестранни автори за да могат децата да добият някаква представа за света, защото сега образованието бълва кратуни, които знаят "О, шипка" и "Българийо за тебе те умряха", но нито могат да кажат за какво точно са умрели "те", освен стандартното "за България", нито нищо.

    И после в края на 12 годишното обучение представата им за света се свежда до простоватото "руснаците добри", "турците лоши", "Сивушка умря, значи да ти умре кравата = лошо". И друго няма, а и не ни интересува. И после отиват да бесят котки за 700 еврака на видео, щото нито знаят нещо за света, нито кое е добро и кое е лошо.

  5. 5 Профил на sin mi
    sin mi
    Рейтинг: 751 Неутрално

    Няма значение, важното е учебниците да са издадени от Манольольльо Пейков .

  6. 6 Профил на пРезидента!
    пРезидента!
    Рейтинг: 2681 Неутрално

    Това ще е много глупаво!

    Познания и опит трябва да се черпи от най-добрите на световно ниво, не да се ограничаваме в нашата си локва и нашите си проблеми и история.

  7. 7 Профил на nocommunism
    nocommunism
    Рейтинг: 826 Неутрално

    И всичките да са нобелови лауреати!
    Няма лошо, но като всичко произлязло от простотията на българина и това е кръчмарски национализъм на лекета, които не са прочели една книга и с жените си обикалят чалга клубовете и хвърлят салфетки, та да са готови за образователната реформа!

  8. 8 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 850 Разстроено

    Назад, назад и само назад
    върви и "образованието" ни и нагласите ни, свързани с него...

  9. 9 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2073 Любопитно

    "Факултет по славянски филологии"...
    Тези още си мислят, че има някакви благородни руси славяни, които са цивилизовали грозните ниски и кривокраки прабългари...
    Не е ли крайно време да се премахне великоруския прочит на българската история от българските учебници по история?
    Или на 24 май пак ще славим "славянската писменост и култура"...и ще цалуваме сапогите на "братушките"...

    "Големият проблем на цитатите в интернет е, че повечето хора вярват в тяхната автентичност." Иван Вазов
  10. 10 Профил на nagygond
    nagygond
    Рейтинг: 1228 Неутрално

    Многострадална Геновева

  11. 11 Профил на Perko Perkov
    Perko Perkov
    Рейтинг: 376 Неутрално

    До коментар [#4] от "voinotzapad":

    ++++++++++

  12. 12 Профил на Стенли СУПЕР
    Стенли
    Рейтинг: 2140 Неутрално

    А другата половина са прочели поне една книга през годината...

  13. 13 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1116 Неутрално

    Ако ще се изучават пасквили на неуспели политици като "До Чикаго и назад" и "Бай Ганьо", по-добре по-малко произведения от български автори.

  14. 14 Профил на starharpun
    starharpun
    Рейтинг: 934 Неутрално

    Първо учителите да научат децата да не говорят на ъъъъъ, аааааа, като Бойкикев и новите журналисти.

    вярвам в доброто
  15. 15 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 850 Разстроено

    До коментар [#13] от "svoboden":

    Ако "половината българи"
    са на Вашето "ниво"-
    Бог да пази Отечеството!!!

  16. 16 Профил на Активист СУПЕР
    Активист
    Рейтинг: 519 Неутрално

    Повече чуждестранна литература за по-добра свързаност със света, повече съвременни автори за по-голям интерес към четенето, елиминиране на формиращите националистически нагласи подходи в учебната програма.

  17. 17 Профил на Kamss
    Kamss
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Това ще е много глупаво!Познания и опит трябва да се черпи от най-добрите на световно ниво, не да се ограничаваме в нашата си локва и нашите си проблеми и история.
    —цитат от коментар 6 на пРезидента!


    48% искат повече български автори
    40% не могат да преценят
    12% смятат, че няма нужда от промени.

    Либерал трола обаче смята за глупаво това което искат хората. Той е привърженик на "всичко чужбинско" ако ще и лайно да е ...

  18. 18 Профил на voinotzapad СУПЕР
    voinotzapad
    Рейтинг: 604 Неутрално

    [quote#17:"Kamss"][/quote]

    Най-неграмотните в ЕС са българчетата. Най-функционално, технически, всякак. Най-много пушат в ЕС пак българчетата. Сигурно и най-много пият. Със сигурност най-много слушат мазна чалга.

    Нека нищо да не се променя. Хубаво е. Но не е готово.

  19. 19 Профил на пРезидента!
    пРезидента!
    Рейтинг: 2681 Неутрално

    Либерал трола обаче смята за глупаво това което искат хората. Той е привърженик на "всичко чужбинско" ако ще и лайно да е ...
    —цитат от коментар 17 на Kamss


    Либерал тролЪТ обаче смята, че е най-добре, да се учим от най-добрите на света. Може и да бърка, но така смята. И категорично отрича глупавия принцип, лайно да е, но да е родно 😊

  20. 20 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 2832 Неутрално

    До коментар [#9] от "mitko11":
    "Факултет по славянски филологии"...
    Тези още си мислят, че има някакви благородни руси славяни, които са цивилизовали грозните ниски и кривокраки прабългари..."
    ...........
    Сергей Лавров, министър на външните работи на РФ, 03.03.2016 г.:
    „Добре е известно е и алтернативното мнение на Лев Николаевич Гумильов, че монголското нашествие е допринесло за формирането на обновен руски етнос.“
    lenta.ru/articles/2016/03/03/lavrovtext/

  21. Другари, аз предлагам повече Джагаров и да се приключва

    Ту-туууу
  22. 22 Профил на пРезидента!
    пРезидента!
    Рейтинг: 2681 Неутрално

    Тези още си мислят, че има някакви благородни руси славяни, които са цивилизовали грозните ниски и кривокраки прабългари...
    —цитат от коментар 9 на mitko11


    Всъщност е точно обратното, дали сме писменост на неблагородните рус-нацистки орки 😊

  23. 23 Профил на Петър Георгиев
    Петър Георгиев
    Рейтинг: 1317 Весело

    До коментар [#21] от "ТимурСКомандаИКодове":

    От джаги на Джагаров и после пак на джаги....може и джасмаги

  24. 24 Профил на БОНГО СУПЕР
    БОНГО
    Рейтинг: 2067 Неутрално

    По думите ѝ не е необходимо учениците да изучават "Под игото" няколко пъти в различните етапи на образование, а да се запознаят с романа само в 12-и клас, когато са изградили литературна култура, която ще им позволи да разберат произведението.
    ===
    Подкрепям напълно предложението. Също тогава трябва да се изучава и "Чичовци".

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  25. 25 Профил на лизард
    лизард
    Рейтинг: 891 Неутрално

    Айде, нема нужда

  26. 26 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 2832 Неутрално

    Иван Вазов в първата страница на „Под игото“ описва житието на един роб българин и семейството му през 1875 г.:

    „Тая прохладна майска вечер чорбаджи Марко, гологлав, по халат, вечеряше с челядта си на двора.
    Господарската трапеза беше сложена, както по обикновение, под лозата, между бистрия и студен чучур на барата, който като лястовичка пееше, деня и нощя, и между високите бухлати чемшири, що се тъмнееха край зида, зиме и лете все зелени.
    Слугинята отиваше при чучурчето, дето изстиваше руйното вино, наливаше и донасяше дълбока фарфорова паница. Бай Марко я поднасяше на децата, като казваше благоразположено:
    — Пийте бре, маскари!
    Марко имаше свой практически възглед за възпитанието. По тая причина, за да ги заварди от наклонност към кражба, той поверяваше на децата си ключа от ковчега с парите.
    — Гочо, иди отвори севлевия сандък и ми донеси кесията с минцовете!
    Друг път поръчаше на другиго:
    — На, татовата, иди ми отчети от панерчето с жълтиците двайсет рубета, та да ми ги дадеш, като се върна. — И излизаше.“
    ………….
    Интересно е да прочетем в някой друг роман ежедневието на един негър в САЩ или на един крепостен селянин в Руската империя през 1875 г.

  27. До коментар [#23] от "Петър Георгиев":

    От 3-ти клас джагите по физическо и от 7-ми само Джагаров и на всеки километър христоматийно по сценария:) може да се изучават и биографиите на другарите Ленин, дзержински, Сталин, Берия, Димитров, Коларов и вся сволач. Кат се замисля.... Живков и Кубадински трябва се застъпят най-много

    Ту-туууу
  28. 28 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 545 Неутрално

    При положение, че повече от половината българи не са пвочеи и една книга на година - да искат нещо, значи да поискат още от същото - нищо, празно, безстойностно.
    Ок, нека да се изучават бг автори, но не само онези, които всички знаят, като имена, но не и като творчество. Нужно е обаче учениците да се запознаят и с чуждите, класиците на съвременната световна литература, които ще са по-близки и като творчество до самите ученици. Да, знаем - Сервантес, Шекспир и прочие, но те са отпреди векове, а и просто се зазубрят едни изречения и определения, с които да се изкара добра оценка. Ако се вкарат произведения далеч по-нови, така ще се засили желанието на децата за четене, защото едва ли някой сетне чете за кеф Шекспир или Чосър.

  29. 29 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 911 Неутрално

    Един проблем - никой не е пророк в собственото си село..... а ако разчитаме на т.н. български класици...... освен представата им за конкретен момент от миналото, друго няма....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  30. 30 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 545 Неутрално

    До коментар [#14] от "starharpun":

    Вие, герберастите, нали ги научихте да си говорят на "баце", "бате" , кото две думи заемат над 50% от речника им. А вече и новите ви авери от ИТН съвсем ви опростачиха, та обидите днес са нещо нормално. Гордостта, че си прочел една книга през живота си, но пък си станал премиер, е днеше пример, че не е нужно да се учи, а да се лъже и краде за да успееш.

  31. 31 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 827 Неутрално

    До коментар [#14] от "starharpun":

    Един учител контактува с не по-малко от 100-200 ученици и 15-30 колеги всеки ден. Учителят може да възпитава с взискателност, обективност в оценките, личен пример за работа, начин на живот, ежедневни навици. Не е възможно да възпита отделен ученик, особено ако не разчита на родителска подкрепа, а в много случаи е точно обратното. Ти му говориш за вредата от пиенето и цигарите, а той като се върне от училище - баща му пиян, а майка му го праща да купи цигари. Учиш го на патриотизъм - майка му в Гърция, баща му(ако има такъв) в Германия. Не е добре да се биеш - яде бой всеки ден в къщи. Помагай на старите хора - майка му не поглежда болната свекърва. Примери хиляди.

  32. 32 Профил на john trivolta
    john trivolta
    Рейтинг: 862 Весело

    "Половината българи искат в часовете по литература да се преподават повече родни автори. Това сочи национално представително проучване на "Тренд", проведено по поръчка на Факултета по славянски филологии на Софийския университет."

    Интереса клати феса. Проучване на факултетите по романски и германски филологии биха установили друго.

    "Езикът е за една култура или общество това, което са парите за една икономика; ерозията на първото води до разпадане на второто." Питър Бауър
  33. 33 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3367 Неутрално

    За най голямо съжаление ние нямаме автори с голямо общочовешко значение, дори близко, нашите класици се броят на пръстите на едната ръка и описват нашите български проблеми, най новата ни литература не знам дали има също такива автори

    klimentm
  34. 34 Профил на Sofia_11 СУПЕР
    Sofia_11
    Рейтинг: 89 Неутрално

    До коментар [#26] от "Боян Баянов":

    Прав сте глупако, 1875 година
    Щатите са имали Президент, а Русия Император
    Държави с Държавници!
    Глупаците като теб величаят някакъв чорбаджи
    Сложил софра на 50 см от пода, с трикраки столчета
    За да не ядоса местния бей
    Жалък сте нихилисте, за да цитирате Вазов!

  35. 35 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 827 Неутрално

    До коментар [#26] от "Боян Баянов":

    За такива изедници и продажни на турците чорбаджии ще ти цитирам част от предсмъртното писмо на Апостола Левски:
    "Ако допуснете утре, когато сте вече свободни да ви управляват днешните турски мекерета и разните му лихвари и чорбаджии, които и днес ви грабят най-безжалостно, то по-добре да си останем под сянката на султана."

  36. 36 Профил на danvan СУПЕР
    danvan
    Рейтинг: 7038 Неутрално

    Изолирането от многонационална култура води до ограничен мироглед, плитко мислене и неспособност за критично осмисляне на света. Когато децата растат само с националистическа или едностранчива литература, те развиват изкривена представа за историята, света и човешките ценности. Това ги прави лесна плячка за популизъм и пропаганда, защото не са били изложени на достатъчно разнообразни гледни точки.

    Прекаленото фокусиране върху патриотични текстове без съпоставка с други култури води до мислене в черно и бяло – „нашите са добри“, „чуждите са лоши“, без реално разбиране на историческия и социалния контекст.

    Именно този ограничен мироглед създава хора, които лесно приемат конспиративни теории, формират предразсъдъци и имат неспособност за емпатия към различното.

    Отпадането на произведения като Тютюн от учебната програма е пример за загуба на качествена литература, която дава социален и икономически контекст, докато рецитирането на едни и същи патриотични стихове през всичките 12 години не развива нищо друго освен механично запаметяване.

    Истинското образование трябва да дава способност за анализ, а не просто „знание“, което не води до разбиране.

    Крайният резултат? Млади хора, които не знаят нищо за света, нямат никакви морални ориентири и са лесно манипулируеми – било то от национализъм, евтин патриотизъм или просто от най-ниските човешки страсти. Това не е образование, а фабрика за плиткоумие.

    Жалка ганьовска пасмина ...

    Мутрите от 90-те поеха открито държавата, а ние ги последвахме. Sapienti Sat
  37. 37 Профил на mgsh СУПЕР
    mgsh
    Рейтинг: 537 Любопитно

    Кои български автори? Моля, поименно.

    Ако някое дете днес успее само да почете и да разбере " Мамино детенце" или "Патиланци", ще го черпя.

    Признавам си, че съм сред 22-та процента: да се учат съвременни (и класически, напр. Марк Твен) автори, независимо от националността им, стига текстът да е на добър и достъпен за децата български език.

  38. 38 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 738 Неутрално

    До коментар [#13] от "svoboden":

    "Бай Ганьо" трябва да я препрочитат всяка година. За предпочитане е да бъде издадена с корицата на първото гръцко издание.

  39. 39 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3367 Неутрално

    Захари Стоянов Симеон Радев Алеко Константинов и Иван Вазов

    klimentm
  40. До коментар [#39] от "klimentm":

    Тцъ, Джагаров само

    Ту-туууу
  41. 41 Профил на vtoriopit
    vtoriopit
    Рейтинг: 514 Неутрално

    Също половината българи, и това се повтаря всеки един път като се повдигне темата, смятат че "Под игото" е скучно и неразбираемо.

  42. 42 Профил на vtoriopit
    vtoriopit
    Рейтинг: 514 Неутрално

    Смисъл вие виждали ли сте резултатите от изборите?! Кое ви накара да вярвате, че същият тоя народ трябва да определя учебната програма?

  43. До коментар [#41] от "vtoriopit":

    Вазов трябва да си осъзнат, за да го четеш. "Под игото"го прочетох след средното
    Същото е със Захари Стоянов, Симеон Радев, Талев и още ...

    Програмата и учебния план са направени така, че да ги намразиш!
    За това казвам - само Джагаров:) поне да има смисъл да мразим

    Ту-туууу
  44. Обаче орангето почна с университетите
    www.msnbc.com/opinion/msnbc-opinion/trump-columbia-university-federal-funding-higher-ed-rcna196755

    Джагаров за тях

    Ту-туууу
  45. 45 Профил на Ivo
    Ivo
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Не знаех че чуждите автори са писали на български език! Как не ги е срам!

    Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  46. 46 Профил на Dimitar Kunev
    Dimitar Kunev
    Рейтинг: 1292 Неутрално

    Като 40-годишен учител по БЕЛ ще кажа: Демокрацията не разбира от качествена литература. Например, военните стихотворения на Димчо Дебелянов, с които той скъсва със символизма и заема националистически позиции, са премахнати от програмата. А за тях Владимир Василев, главният редактор на "Златорог" пише, че са най-хубавите и на най-високо интелектуално и естетическо равнище. Да не говорим за "редактирането" на Ботев, Вазов, Яворов, Захари Стоянов и премахването на пробългарски текстове. А е включен Гео Милев, чиято цел е богобоство и омраза между българите, тяхното принизяване!

  47. 47 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 2832 Неутрално

    До коментар [#35] от "Пламен Данаилов":
    "За такива изедници и продажни на турците чорбаджии ще ти цитирам част от предсмъртното писмо на Апостола Левски"
    ...........
    "Марко Иванов, познат още като чорбаджи Марко или бай Марко, е измислен литературен персонаж, създаден от българския писател Иван Вазов за неговия класически роман от 1894 г. „Под игото“.

    Марко е един от основните герои в творбата, изобразявайки типичния българин от възрожденската епоха –
    патриархално настроен,
    религиозен,
    патриот и благодетел на просвещението."
    bg.wikipedia.org/wiki/Марко_Иванов_(Под_игото)
    .............
    Вижда се:
    1. Че чорбаджи Марко не е "чорбаджия изедник" и
    не е "продажник на турците";
    2.Че не сте чели "Под игото".

  48. 48 Профил на Lee  Gier
    Lee Gier
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    Бих добавил и на всеки по един тълковен речник (на и.д журналисти в дневник също)
    Вижте в съседната статия какви глупости са написали срещу заплащане.
    Кауфладнд били реализирали 53 000 тона плодове и зеленчуци . Сещате ли се за Т.Колев и "ще реазлизирам кочинка" .
    Някой ректори също реализират дипломи, и после завършилите за вишу реализират статий и не виждат причина да се срамуват от реалнотостта.

    Нямам време за подлости - с много други неща съм зает.
  49. 49 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 2659 Любопитно

    До коментар [#26] от "Боян Баянов":

    Интересно е да прочетем в някой друг роман ежедневието на един негър в САЩ или на един крепостен селянин в Руската империя през 1875 г.
    =======
    Веднъж при една от лекциите си известният турски писател Necip Fazıl (нещо като еквивалент на Иван Вазов в България) е влязъл в спор с един от студентите в аудиторията. Младият човек от алжирски произход изведнъж го прекъснал и почнал да му напомня (на френски език) как територията на днешен Алжир е била векове наред под османско управление следствие на което била малтретирана експлоатирана асимилирана и т.н.....

    След като го изслушал търпеливо, Fazıl му отговорил с усмивка...

    " Ако това беше напълно вярно, днес щеше да общуваш с мен на езика който говоря и аз. Векове сте били под османска власт без да загубите езика и обичаите си ... докато след 60 годишно френско управление в момента имаме езикова бариера"

    Bukalemun
  50. 50 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 959 Неутрално

    Захари Стоянов Симеон Радев Алеко Константинов и Иван Вазов
    —цитат от коментар 39 на klimentm


    Няма лошо, но те творят във време, което е далеч от днешните реалии и затова са трудни за разбиране от гледна точка на сегашните ученици.

  51. 51 Профил на БОНГО СУПЕР
    БОНГО
    Рейтинг: 2067 Неутрално

    За най голямо съжаление ние нямаме автори с голямо общочовешко значение, дори близко,
    —цитат от коментар 33 на klimentm

    Може би имаш предвид да поставят общочешки ценности, общочовешко "ЗВУЧЕНЕ"?
    Такива са Йовков, Яворов, Дебелянов, както и произведения на Пенчо Славейков, Димитър Димов и Емилиян Станев. Да не говорим че французите са открили нещо у нашия Ботев, че да го включат в "Златната книга на песните".
    Иначе да - българската литература е до голяма степен провинциална и местна.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  52. 52 Профил на БОНГО СУПЕР
    БОНГО
    Рейтинг: 2067 Неутрално

    До коментар [#26] от "Боян Баянов":Интересно е да прочетем в някой друг роман ежедневието на един негър в САЩ или на един крепостен селянин в Руската империя през 1875 г.=======Веднъж при една от лекциите си известният турски писател Necip Fazıl (нещо като еквивалент на Иван Вазов в България) е влязъл в спор с един от студентите в аудиторията. Младият човек от алжирски произход изведнъж го прекъснал и почнал да му напомня (на френски език) как територията на днешен Алжир е била векове наред под османско управление следствие на което била малтретирана експлоатирана асимилирана и т.н.....След като го изслушал търпеливо, Fazıl му отговорил с усмивка..." Ако това беше напълно вярно, днес щеше да общуваш с мен на езика който говоря и аз. Векове сте били под османска власт без да загубите езика и обичаите си ... докато след 60 годишно френско управление в момента имаме езикова бариера"
    —цитат от коментар 49 на eti mehter



    Доста плитка манипулация. Османо-турският език до 19 в. е всъщност на трето място в класацията на престижните езици в Османската империя - след арабския (езика на Пророка) и персийския.
    Освен това как да бъде насаден при условие, че османското средно образование на практика отсъства преди последната третина на 19 в.
    Ако не беше Ататюрк, по всяка вероятност двамата щяха да дискутират на един "общ" език, арабския.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  53. 53 Профил на Илиян С
    Илиян С
    Рейтинг: 2562 Неутрално

    Не разбирам от Литертура !

    Но човек трябва да има Широк Обзор !

  54. 54 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Любопитно

    Иван Вазов в първата страница на „Под игото“ описва житието на един роб българин и семейството му през 1875 г.:„.Интересно е да прочетем в някой друг роман ежедневието на един негър в САЩ или на един крепостен селянин в Руската империя през 1875 г.
    —цитат от коментар 26 на Боян Баянов


    Тони Морисън има великолепни романи за "ежедневието на един негър в САЩ." Романът "Джаз" например. За ежедневието на един крепостен - нещо от Максим Горки?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  55. 55 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Любопитно

    За най голямо съжаление ние нямаме автори с голямо общочовешко значение, дори близко, нашите класици се броят на пръстите на едната ръка и описват нашите български проблеми, най новата ни литература не знам дали има също такива автори
    —цитат от коментар 33 на klimentm


    Димитър Димов и Димитър Талев са автори с общочовешко значение. Може би и Господинов, ако се съди по международния му Букър. Тези, които минават за автори с общочовечшко значение - Шекспир, Томас Ман, Молиер, Достоевски, Сервантес и пр. - са все автори от бивши и настоящи колониални империи. Прекрасни автори са -- безспорно, но Талев или Димов по никакъв начин не им отстъпват. Само защото България е била по-скоро от страната на колонизираните, вместо на колонизаторите, и от това явно сме развили комплекс, ни се струва, че нямаме автори с общочовешко значение. Това мислене - от политически силна държава през вековете е, т.е. трябва да е автор с общочовешко значение - ни показва какви шимпанзета сме си останали всъщност.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  56. 56 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Весело

    До коментар [#26] от "Боян Баянов":Прав сте глупако, 1875 годинаЩатите са имали Президент, а Русия ИмператорДържави с Държавници!Глупаците като теб величаят някакъв чорбаджиСложил софра на 50 см от пода, с трикраки столчетаЗа да не ядоса местния бейЖалък сте нихилисте, за да цитирате Вазов!
    —цитат от коментар 34 на Sofia_11


    И президентът си е слагал краката на масата. Американците и досега си слагат краката на масата за кафе, за да си вържат обувките. За роднините на мъжа ми говоря, които, след като аз изплисках легена по повод на това поведение, се съгласиха миролюбиво, че няма да си връзват обувките върху масата за кафе, защото явно аз съм имала фобия към обувки. Но да, Марко, ако имаше по-висока маса, а не софра на 50 см от пода, щеше по много по-президентски начин да си стяга цървулите . Даже американчетата можеше да четат "Под игото," вместо ние "Том Сойер."

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  57. 57 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Весело

    До коментар [#26] от "Боян Баянов":За такива изедници и продажни на турците чорбаджии ще ти цитирам част от предсмъртното писмо на Апостола Левски:"Ако допуснете утре, когато сте вече свободни да ви управляват днешните турски мекерета и разните му лихвари и чорбаджии, които и днес ви грабят най-безжалостно, то по-добре да си останем под сянката на султана."
    —цитат от коментар 35 на Пламен Данаилов


    Личи си кой не е чел "Под игото" или поне не го е чел с разбиране. Вазов много ясно обяснява, че Марко не е продажен на турците чорбаджия, а подкрепя освободителното движение. Това, между другото, става ясно още от първата глава на романа.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  58. 58 Профил на БОНГО СУПЕР
    БОНГО
    Рейтинг: 2067 Неутрално

    Като 40-годишен учител по БЕЛ ще кажа: Демокрацията не разбира от качествена литература. Например, военните стихотворения на Димчо Дебелянов, с които той скъсва със символизма и заема националистически позиции, са премахнати от програмата. А за тях Владимир Василев, главният редактор на "Златорог" пише, че са най-хубавите и на най-високо интелектуално и естетическо равнище. Да не говорим за "редактирането" на Ботев, Вазов, Яворов, Захари Стоянов и премахването на пробългарски текстове. А е включен Гео Милев, чиято цел е богобоство и омраза между българите, тяхното принизяване!
    —цитат от коментар 46 на Dimitar Kunev



    Кои са тези стихотворения с "националистически позиции"
    - Един убит
    - Нощ към Солун
    - Старият бивак
    - Прииждат, връщат се…
    - Старият бивак
    - Сиротна песен

    Къде, освен - и то само до известна степен - в Тиха победа, са тези "националистически стихове". За скъсването със символизма изобщо няма да те питам, че кой знае какво ще изтресеш.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  59. 59 Профил на Роси СУПЕР
    Роси
    Рейтинг: 5502 Неутрално

    До коментар [#58] от "БОНГО":

    Защо не казвате при комунизма колко текстове на класици се редактираха, колко се премахваха, колко автори се преследваха ,особено тези, които бяха против Русия и после против социалистическия реализъм.

  60. 60 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    До коментар [#58] от "БОНГО":

    Ако аз бях учила литература при Димитър Кунев или хасковският даскал Костадин, списващ тук, вероятно щях да мразя родната литература от все сърце. За щастие имала съм добри и интелигентни учителки, които не са използвали часовете по литература, за да си избиват комплексите.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  61. 61 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    "Половината българи искат в часовете по литература да се преподават повече родни автори. Това сочи национално представително проучване на "Тренд", проведено по поръчка на Факултета по славянски филологии на Софийския университет."Интереса клати феса. Проучване на факултетите по романски и германски филологии биха установили друго.
    —цитат от коментар 32 на john trivolta


    Да бяхте порчели статията. Деканът на факултета по славянски филологии, Амелия Личева, не смята, че в програмата трябва да има предимно български произведения или пък предимно от други славянски литератури.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  62. 62 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 2870 Неутрално

    Ако аз бях учила литература при Димитър Кунев или хасковският даскал Костадин, списващ тук, вероятно щях да мразя родната литература от все сърце.
    —цитат от коментар 60 на 7777


    чак да у мразя не, ма... :D ма то па и мойте пръчове не беха чак такива тъпири

    тва чудо винаги съм го мразил кат учебен предмет. интересно ча Светилника/сичките/ си го опатках с кеф некде към 24, ма то тогава бех в некво кахърно настроение

    пхаха, в гимназията бех изнудил майка ми да дава уроци на некво на ена литераторка, па тя ми пишеше класната. тя уж принципна го раздаваше, ма аз и обясних да не ма занимава с теа простотии -- немам спомен вече кво беше

    яж бахур...
  63. 63 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    До коментар [#62] от "Моа Преател Тайпи":

    "Светилникът" е страхотна книжка. "Преспанските камбани" - също. На една моя приятелка братовчедка й беше учителка по литература в готварски техникум. Водеше литература в редовните часове и като свободноизбираем предмет и учениците й толкова я обичаха, че четяха, та се пукаха. Един талантлив учител умее да създава интерес към предмета си. Такива учители трябва да питат какво да е включено в програмата по литература и как да се преподава.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  64. 64 Профил на БОНГО СУПЕР
    БОНГО
    Рейтинг: 2067 Неутрално

    До коментар [#58] от "БОНГО":Ако аз бях учила литература при Димитър Кунев или хасковският даскал Костадин, списващ тук, вероятно щях да мразя родната литература от все сърце. За щастие имала съм добри и интелигентни учителки, които не са използвали часовете по литература, за да си избиват комплексите.
    —цитат от коментар 60 на 7777


    Аз имах отвратителна учителка по литература. Партийна секретарка, рядко ограничена, която беше маниачка за ученето наизуст на пространни абзаци и - най-лошото - пераразказваше ни Пантелей Зарев с фалшив патос.
    Часовете по литература бяха мразени от всички.
    Аз реагирах с ескапизъм - четях автори извън програмата , при това повечето на руски, защото - парадоксално, но факт - руските книжарници предлагаха доста по-голям избор от българските. Камю, Бодлер, Оскар Уайлд - за пръв път път съм ги чел на руски.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  65. 65 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    До коментар [#64] от "БОНГО":

    Ужасно съжалявам, че сте имали толкова отвратителна учителка по литература. Най-голямата психопатка, на която съм попадала аз, беше даскалица по рисуване, която не даваше никой да шукне в час и садистично дърпаше уши, ако прошепнеш нещо на другарчето по чин.

    Да, чувала съм и от родителите ми, че руските книжарници преди 1989 г. са имали по-богат избор, отколкото българските. Баща ми е бил много добър по руски, защото е четял фантастика на руски, купена в руски книжарници.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  66. 66 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 2870 Неутрално

    До коментар [#63] от "7777":

    е да де сичките. тамам са чудех кни беха, Светилника, Камбаните, Гласовете и кво още беше... са гледам Илинден. немам спомен само последната ли беше ена кахърна или и предпоследната

    яж бахур...
  67. 67 Профил на БОНГО СУПЕР
    БОНГО
    Рейтинг: 2067 Неутрално

    До коментар [#58] от "БОНГО":Ако аз бях учила литература при Димитър Кунев или хасковският даскал Костадин, списващ тук, вероятно щях да мразя родната литература от все сърце. За щастие имала съм добри и интелигентни учителки, които не са използвали часовете по литература, за да си избиват комплексите.
    —цитат от коментар 60 на 7777


    Ето въпросната статия на Василев:
    https://liternet.bg/publish7/vvasilev/smirenieto.htm
    Кънев преразказва за "отказа от символизма"
    Василев:

    "Но по същина четиримата поети, на които се спирам (защото те главно отбелязват тая епоха), са далеч от символизма.

    Преди всичко те са обърнати не към Абсолютното, а към живота. Само Яворов застана пред Абсолютното, но у него то не бе теза, а предел, до който стигна изтерзаният му дух. Почувствува обаче неговата студенина и направи кръгом.

    А светът на Димчо Дебелянова, Лилиев, Ем. Попдимитров е бил всякога на земята. Ако погледи се отправят към небесата, то е за да се призове тяхната утеха или благословение. Те не са мистични поети. И обратното би било твърде странно: нашият меридиан е далеч от мистицизма. С хиляди нишки те са свързани с живота и това е, което ги предупредява срещу всеки илюзионизъм, химеричност, тия неврологически състояния, афекти, чувствена изтънченост, до които отиде символизмът.

    В противоположност на него те не са поети на подсъзнанието, а на просветлението. То е в преодоляване на личната им съдба, даже и когато е нерадостна и зла. Защото имат трезвостта да погледнат наоколо си и да видят, че милиони носят всеки своята съдба, също може би трагична. Това пробужда у тях едно ново самоотношение - въпроса за тяхната мисия като поети и преценката на собственото им дело. Като у Вазова, и у тях проговорва чувството на отговорност пред своето време и своето поколение.

    Какво ще кажем ние на младите сърца?
    Ний тръгнахме безшумно, с надежди окрилени,
    и ето ни безродни, и ето ни сразени...
    Ръцете ни са празни и в нашите съдини
    не трепва дивий пламък...
    И наший дух ще мине
    като изгубен друмник по своя стръмен път.

    - пита сам себе си Лилиев. А Димчо Дебелянов има такава самооценка за своята “Сиротна песен”:

    Ще си отида от света -
    тъй както съм дошъл, бездомен,
    спокоен като песента,
    навяваща ненужен спомен."

    "Националистическите позиции" (по преразказа на Василев от кънев):

    Но онова, което спря символистическия плисък в поезията ни и го повърна бързо към коритото на действителността, са войните. Те отрезвиха и най-занесените, които можеха още да чувствуват. Даже и “освободеният човек” на Траянова не може да се освободи от нейното сътресение, българските му балади “Смърт в равнините”, “Тайната на Струма”, “Родният лес” и др. - въпреки визионерството им - са проникнати от историческата съдбовност.

    А Дебелянов, Лилиев и Ем. Попдимитров откриха една по-друга принадлежност от тая на своето “аз” - на своя народ. Те се почувствуваха негови синове, които той зовеше.

    Сурова вярност на дълга
    смени живота пъстролик
    и сля се радост и тъга.
    Сроди се малък и велик

    В “Нощта пред Солун” у Димчо Дебелянова блестят огньовете на настръхналите вражи вихри; в “Стария бивак”, под палатката, той вижда обезлюдените хижи на разгромната война; “Един убит” противник, от който не би очаквал пощада, е негов брат, клета майчина ръка го е приласкала; а тая толкова дълбока, мъдра и трогателна песен “Тиха победа” носи примирението и героизма, към който го зоват земните недра.

    - Дойди, но с подвиг увенчай
    ти свойта бренна суета
    и нека бъде твоят край
    една усмихната мечта!

    Там родни сенки с родна реч
    посрещат брата и сина,
    а нейде гордо и далеч
    плющят победни знамена!..."

    Та така.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  68. 68 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    До коментар [#67] от "БОНГО":

    Благодаря!

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  69. 69 Профил на Онуфри
    Онуфри
    Рейтинг: 1278 Весело

    Първо учителите да научат децата да не говорят на ъъъъъ, аааааа, като Бойкикев и новите журналисти.
    —цитат от коментар 14 на starharpun


    Немой така!

    Бойкики е (беше) знаме на умнокасивитета!

    Имало едно време ссср! Маргарет Татчър: "Комунизмът свършва тогава, когато свършат чуждите пари, които харчиш!"
  70. 70 Профил на Uprsport
    Uprsport
    Рейтинг: 2499 Неутрално

    Предвид надвисналата над България заплаха от рос дебилизма, похвални биха били усилията за подобряване на образоваността.

  71. 71 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 2870 Неутрално

    даскалица по рисуване, която не даваше никой да шукне в час
    —цитат от коментар 65 на 7777


    хехех, тва па баш по рисуване... те по принцип са симпатяги, ма в училищата, вероятно особено в прогимназуята, кой зна с кви са си попълвали и попълват бройките...

    в английската беше симпатяга -- вижте кво, ние тука така или иначе никва нема я свършим, ми дайте да си полафим, за некоа друга картинка, ала-бала...

    па у ВИАС такова рисуване рисувахме на 11-я егаж, ум да ти зайде... бирата на терасата

    яж бахур...
  72. 72 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 2870 Неутрално

    До коментар [#62] от "Моа Преател Тайпи":

    ааа, почвам са сещам... "таа иска да му предавам математика, ти не искаш ли да ходиш на уроци по литература?" -- "мамо, ного та мола, не ма занимавай с простотии"

    тва вероатно е било след кат ми е било подфърлено некво сборниче "теа двете задачки искам да ми ги решиш и повече нема та занимавам таа сезмица"

    яж бахур...
  73. 73 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 2870 Неутрално

    Да, чувала съм и от родителите ми, че руските книжарници преди 1989 г. са имали по-богат избор,
    —цитат от коментар 65 на 7777


    аз ги фанах малко, ма съм бил претийн и нищо не помна -- върти ми се из главата ча съм ги обикалял, ма не мисла да съм си купувал нещо ва руски. то немаше ли и mодбрани западни издания? освен Pif де? :D

    яж бахур...
  74. 74 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    До коментар [#73] от "Моа Преател Тайпи":

    Същата работа. Бях притийн по онова време и ги помня руските книжарници, но не съм пазарувала в тях. Освен едно руско издание на "Магьосникът от Оз" на английски език със задължителния за времето предговор, който обясняваше как книгата била критика на капитализма :).

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  75. 75 Профил на mgsh СУПЕР
    mgsh
    Рейтинг: 537 Весело

    До коментар [#46] от "Dimitar Kunev":

    Само диктатурите разбират от качествена литература, затова забраняват скапани произведения като "1984".

    Но пък "Овчарчето Калитко" каква висота беше! Спасиба!

  76. 76 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3367 Весело

    7777
    Рейтинг: 1895
    23:36, 18 мар 25
    Неутрално


    Руските книжарници бяха истинско съкровище, от пиле мляко, заради тях научих и зорлем руский, първата книга която прочетох беше нещо на Ъпдайк беше ми трудно но сетне всичко потръгна, впрочем по това време в СССР е имало същият дефицит на книги както беше и у нас но заради пустата "показуха" в България беше пълно с хубави книги на руски, рускинята която работеше в книжарницата ми разправяше че изпращала мн книги на свои познати в тогавашния СССР

    klimentm
  77. 77 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 2870 Неутрално

    До коментар [#74] от "7777":

    иий, верно ве, Alice си бех земал, ма немам спомен подготве/89-та, преди тва или след тва е било. те май си съществуваха и тозина-две по-късно. ма катчели си беше асъл английско издание или поне без предговори и простотии

    яж бахур...
  78. 78 Профил на kalina71 СУПЕР
    kalina71
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    До коментар [#13] от "svoboden":

    Каза Бай Ганьо в 21 век! Всичко има край, само простотията не!
    И след 120 години Ганя не прощава на великия Алеко, задето го е истипосал пред света!

  79. 79 Профил на kalina71 СУПЕР
    kalina71
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    До коментар [#49] от "eti mehter":

    Така е, но френският език отваря врата към цивилизацията, а турският - към Турция, която никога не е била пример за цивилизована държава - в момента пък съвсем

  80. 80 Профил на pontius_glarus СУПЕР
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3648 Неутрално

    .....Или на 24 май пак ще славим "славянската писменост и култура"...и ще цалуваме сапогите на "братушките"...
    —цитат от коментар 9 на mitko11


    Точно това е идеята на предложението за нова дата за национален празник - 24 май! Вечно да цАлуваме сапоги !

  81. 81 Профил на pontius_glarus СУПЕР
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3648 Неутрално

    .....но заради пустата "показуха" в България беше пълно с хубави книги на руски, рускинята която работеше в книжарницата ми разправяше че изпращала мн книги на свои познати в тогавашния СССР
    —цитат от коментар 76 на klimentm

    +++++
    Факт!
    През 80-те пътувах често до СССР-то, и колежки колеги (при това от Москва и Ленинград), ме молиха да им нося книги (там им предлагали книги от рода как да отгледаш прасенце на балкона)

  82. 82 Профил на adorno
    adorno
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#9] от "mitko11":

    Що за глупост? Като човек, завършил този факултет, веднага казвам, че името му е такова, защото в него се изучават повечето големи славянски езици: чешки, полски, сръбски, руски и български, плюс спец. Балканистика, където се изучават балканските езици. Как точно да го кръстят: Източноевропейски филологии ли? СУ е решил преди много години да има два филологически факултета: такъв по славянските езици и друг с всички останали (Факултет по класически и нови филогии). Това определено няма нищо общо с някаква форма на панславянство или русофилия. Търсите "под вола теле", както се казва...

  83. 83 Профил на pontius_glarus СУПЕР
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3648 Неутрално

    До 82 от "adorno": "..Как точно да го кръстят: Източноевропейски филологии ли?..."

    Точно така, "източно-европейски филологии". Да не би изучаването на западноевропейски езици да е в подразделения: англо-саксонски, романски филологии? Грехота е, че си завършил "филология"!

  84. 84 Профил на Momchil Momchil
    Momchil Momchil
    Рейтинг: 235 Неутрално

    Neka si priznaem. Mladite hora ne razbirat ezika na vuzrojentzite. Da tova e chast ot nashata natzionalna kultura, no tezi proizvedenia ne pomagat na mladite hora da razvivat mislene i da praviat analizi. Dori i za men bil v bulgarsko uchilishte predi 30godini veche biaha arhaichni i nepodhodiashti. Resulat: vsichki zazubriaha gotovi analizi na "priznati" krititzi.

  85. 85 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 134 Неутрално

    Българите ги управляват Баце, ПееФски, Доган, СлаБи, Копейкин .... трябва да се внимава какво иска българинът.

  86. 86 Профил на bruno__dante
    bruno__dante
    Рейтинг: 325 Неутрално

    До коментар [#85] от "slon":

    ооо бае слуоне
    охфте ле мърдаш?
    ти не искаше да бъдеш управляван и от децата на десето кат Васко Ухото
    ма те на
    кметува си
    що умните градски красавци си го искат

  87. 87 Профил на ruse_island
    ruse_island
    Рейтинг: 1178 Неутрално

    И сигурно половината от тези половина броят Горки, Тургенев, Толстой, Есенин и прочие за родни автори :-))
    Национализмът е най-евтиния начин да крадеш и експлоатираш един народ, че и той да е доволен.

  88. 88 Профил на Петър Тодев
    Петър Тодев
    Рейтинг: 2117 Неутрално

    Преди да съм прочел постингите на колегите:

    Самата идея да се използуват социологически проучвания за да се определя съдържанието на учебните планове и на учебните програми е ВЪРХЪТ НА ИДИОТИЗМА. Хилядократно по-голям например, от идеята чрез социологически проучвания да се определят лихвите по заемите или курсът лев - долар. Ако ми остане днес време, ще обясня, за какво точно става дума...

    Що се отнася до това, трябва ли да има повече "родни" автори в обучението по литература, тя е ИНДУЦИРАНА - и в "мисленето" на ДЕБИЛА, поставил по този начин самия проблем, и в главата на ДЕБИЛИТЕ, съгласили се изобщо да участват в подобно "проучване" са многото сходни анкети относно това, трябва ли да има повече български или повече вносни зеленчуци в супермаркетите.

    Благодарение на съвременните медии и на това, че никой не предвижда защитни механизми при употребата им, и че изобщо не се работи върху създаването на подобни механизми (както например се работи върху създаването на все по-добри защити от зловреден софтуер) ИДИОКРАЦИЯТА в обществото ни постепенно измества и интелитгенцитя, и интелигентността. И това е опасно във всички сфери на обществен живот, но в образованието специално може да има КАТАСТРОФАЛЕН ХАРАКТЕР.





За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #