Според просветния министър една четвърт от родителите са безотговорни

Според просветния министър една четвърт от родителите са безотговорни

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
"Моето мнение е, че около 15% от учебните дни се губят. Защо? Бяха увеличени дните, в които децата могат да отсъстват по решение на родителите. Това от една страна е добре, от гледна точка на отговорните родители. Да не забравяме, че имаме поне 25% деца с родители, които не са достатъчно отговорни към образованието на децата". Това заяви просветният министър Красимир Вълчев по време на блицконтрол в Комисията по образованието и науката в Народното събрание днес.
В края на миналата учебна година дните, в които учениците могат да отсъстват по семейни причини, се увеличиха от 3 на 15. Преди това децата имаха право да отсъстват от училище по уважителни причини до 3 дни с бележка до класния ръководител и до 7 дни - с писмено заявление до директора. С промените беше дадена възможност родителят самостоятелно да реши дали детето му да отсъства от училище заради семейни събития, лични и фамилни ангажименти, наложителни пътувания, временно неразположение и др.
На въпрос на депутата Петя Цанкова (БСП) за графика на учебното време и ваканциите, министър Вълчев припомни, че през последните 15 години темата за началото и края на учебната година е поставяна три пъти - от него и бившите министри Николай Денков и Сергей Игнатов.
По думите му учебното време в България е по-малко в сравнение с това на други европейски страни, а в същото време лятната ваканция на българските ученици е по-дълга. "На практика нямаме междусрочна ваканция - един ден пауза, нямаме и есенна ваканция. Подходът с повече паузи, с повече сезонни ваканции и с по-къса лятна ваканция много хора казват, че е по-добрият, като дава възможност на учениците периодично да почиват", каза министърът.
По думите му учебното време не може да навлезе твърде много през летните месеци, а основната причина е, че в класните стаи няма климатици.
Допълни, че три пъти е воден дебатът дали учебната година да започва от 1 септември и дали тези 10 дни ще решат проблема. Според него няма достатъчно маневреност за определяне на учебното време заради дългата лятна ваканция, официалните празници и дните, в които се провеждат изпити и които са неучебни.
Министърът подчерта, че трябва да се увеличи ефективността на учебното време.
"Моето мнение е, че около 15% от учебните дни се губят. Защо? Бяха увеличени дните, в които децата могат да отсъстват по решение на родителите. Това от една страна е добре, от гледна точка на отговорните родители. Да не забравяме, че имаме поне 25% деца с родители, които не са достатъчно отговорни към образованието на децата, не осигуряват ежедневната им посещаемост. Ако едни родители използват дните, за да не висят пред лекарските кабинети, то други ги използват за това да отсъстват извинено или за това да ходят на туризъм най-често", зави Вълчев.
Според него и кметовете злоупотребяват с възможността да обявяват неучебни дни при извънредни обстоятелства и празници на общината.

Програма за студенти от трети страни

На въпрос на депутата Айсел Мустафова ("ДПС-Ново начало") за мерките на МОН за увеличаване на чуждестранните студенти Вълчев обясни, че министерството планира специална програма за студенти от трети страни.
"Ще направим програма да финансираме обучението на студенти от трети страни. Ние всъщност няма да финансираме студентите, а българските държавни висши училища", каза той. Допълни, че ще бъде финансирано преди всичко обучението в професионални направления, от които се очаква недостиг на кадри. Обясни, че министерството обмисля още за студентите от трети страни да има и стипендии, но ако това се осъществи, то чужденците ще трябва да бъдат обвързани с реализация в страната.
Вълчев коментира, че в последните години студентите от чужбина са се увеличили и сега са близо 16 хил. Най-много от тях следват "Медицина" и "Ветеринарна медицина". Според Вълчев има потенциал за повече студенти от чужбина в социалните, стопанските и правните науки. Повече за държавите, от които идват студентите, четете тук.
"Със студентите от трети страни трябва да внимаваме, защото имаме поне две страни, за които са дадени визи на стотици студенти, но една малка част от тях са в България, и нищожна част са завършили. Студентите от тези две страни са концентрирани предимно в три висши училища", коментира Вълчев. Наскоро той заяви, че в Европейския политехнически университет в Перник няма реален учебен процес и действа като канал за мигранти. По думите му студентите са основно от Нигерия. Ректорът на висшето училище отрече твърденията на министъра.
Имаме два пазара на търсене и предлагане на висше образование - качествено и лесно. Видяхме и трети сегмент - търсене на виза 
Вълчев допълни, че българските висши училища могат да привличат повече чуждестранни студенти, ако предлагат качествено образование и призова университетите да повишат изискванията си.