Според Янка Такева близо 70% от учителите подкрепят предмета "Добродетели и религии"

Според Янка Такева близо 70% от учителите подкрепят предмета "Добродетели и религии"

Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители към КНСБ.
Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители към КНСБ.
Синдикатът на българските учители (СБУ) е направил изследване сред членовете си, което показва, че 68% от тях одобряват въвеждането на предмета "Добродетели и религии" като част от задължителната подготовка на учениците. Синдикатът подкрепя образователния министър Красимир Вълчев в тази посока. Това коментира пред журналисти Янка Такева, председател на синдиката, в който членуват близо 90 хил. души от сферата на образованието.
Синдикатът организира конференция "35 години Синдикат на българските учители", на която бяха обсъдени политиката по доходите в системата на училищното и предучилищното образование и въвеждането на предмета "Добродетели и религии" в училищата.
Такева не уточни по какъв начин е направено допитването до учителите. Допълни, че е изпратила писмо до министър Вълчев, в което настоява учителите по български език, история и философия да преминат през допълнителна квалификация, за да преподават по предмета. Според нея роля за това имат регионалните управления по образование (РУО). "Ние искаме министърът да събере началниците на РУО и нас като социални партньори, за да дискутираме как и по какъв начин може да се извърши тази квалификация и кой да я направи", каза Такева.
Президентът на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) Пламен Димитров допълни, че въвеждането на предмета е обосновано, и припомни, че това смятат и повечето българи. Национално представително изследване на "Тренд" показа, че 57% от българите подкрепят изучаването на религия в училище, а 26% са по-скоро или категорично против. Според Димитров обаче са необходими дебат по темата и проверка на практиката в други европейски страни.
Министерството на образованието и науката (МОН) подготвя промени в учебните програми, като целта е те да имат възпитателен елемент. Заедно с това ведомството иска да въведе час по добродетели и религии. Планът е след законови промени, които да отворят пътя за това, дисциплината да залегне в програмата от учебната 2026/2027 година за тогавашните първокласници. На 24 април министерството организира дискусия по темата.
И сега учениците от 1-ви до 12-и клас имат право да изучават религия, но като избираем предмет. Разработени са три учебни програми:
  • религия (християнство - православие);
  • религия (ислям);
  • религия (неконфесионално обучение - което не се отнася до вероизповеданието - бел. ред.).
През настоящата учебна 2024/2025 г. училищата, в които предметът се изучава като избираем и/или факултативен, са 147. Изучават го 12 187 ученици от 1-ви до 12-и клас, сочи справката на Министерството на образованието и науката (МОН) в отговор на въпроси от "Дневник".
По време на конференцията Красимир Вълчев коментира, че системата трябва да постави по-силен фокус върху възпитателната си функция. По думите му това може да стане чрез промяна в учебните програми, планове и въвеждането на този допълнителен час по добродетели и религии. "В партньорство с всички институции трябва да усилим тази възпитателна функция, защото освен да направим децата знаещи и можещи, ние трябва да ги направим и добри хора. Това е цел на всяка образователна система. Разчитаме на българските учители в най-голяма степен да ги направят българи, в най-голяма степен да компенсират всички дефицити в средата", допълни Вълчев.
По думите му във всички държави от ЕС в училищата има часове по религии, с изключение на Франция.
"Да, при едни е по-задължително, в Холандия например е най-задължително, в Полша и част от немските провинции са най-много часовете, в други не е толкова задължително. Нима техните образователни системи не са светски?", попита министърът.
Вълчев припомни, че предметът ще бъде с акцент върху формирането на етични, нравствени и културни компетентности, и увери, че учениците ще имат избор от програми - конфесионално или неконфесионално обучение.