Комисията по дискриминация поиска отмяна на изискване за прием на студенти

За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си.
Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Pozor Zlý Pes
    Pozor Zlý Pes
    Рейтинг: 958 Неутрално

    По тази логика е дискриминационно да не дават дипломи на двойкаджии...

  2. 2 Профил на bruno__dante
    bruno__dante
    Рейтинг: 325 Любопитно

    а Тошка с колку е завършила?

  3. 3 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 2749 Неутрално

    Сега смешничко после тъжничко както винаги.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  4. 4 Профил на grajdanin1 СУПЕР
    grajdanin1
    Рейтинг: 974 Неутрално

    До коментар [#3] от "dedoliben":
    "Сега смешничко после тъжничко както винаги."

    Тази "политическа коректност" доведе Тръмп на власт. По тази логика всеки конкурс е дискриминация.

  5. 5 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    Не очаквах че тая тъпня ще стигне до нашите земи.

    Сега следващата крачка ще бъде да няма оценки - само завършил или не. Щото разбираш ли ако в дипломите има различни оценки това си е дискриминация. :)

  6. 6 Профил на Подкупен  Цецко
    Подкупен Цецко
    Рейтинг: 456 Любопитно

    Браво бе.
    Скоро и с успех 2,50 ще приемат университета.
    А защо не и с 2,00

    Пеевски е другарче с Костов!
  7. 7 Профил на ubc011111214
    ubc011111214
    Рейтинг: 19 Неутрално

    „Изискването за минимален успех "добър" към кандидат-студентите за магистърска степен в платена форма на обучение в университетите е форма на непряка дискриминация. Това реши Комисията за защита от дискриминация (КЗД) и препоръча на Народното събрание да го премахне от Закона за висшето образование.
    Решението ѝ от 17 март не е обявено официално, но "Дневник" разполага с копие от него. То е следствие от самосезиране на комисията от 7 януари 2025 г. по доклад от предния ден на д-р Орлин Колев - тогава член на КЗД, вече конституционен съдия.
    Сега законът забранява на кандидат-магистрите с успех от бакалавърската степен под "добър" (т. е. 3.50) да кандидатстват за платено обучение, но им разрешава да учат в държавна поръчка без значение от успеха им. Таксите в държавната поръчка в масовия случай са в размер на няколкостотин лева на година, за платеното - в хиляди.
    "По този начин - разяснява д-р Колев - се създава различно третиране между платената и държавната форма на обучение." Нещо повече, държавата може и вероятно се оказва в положението да издържа студент с по-нисък успех от някой, който е готов да плати цялата сума за своето обучение, има по-висок успех и въпреки това е изправен пред неоправдана нормативна бариера да продължи да учи.

    Принципът на равенство на гражданите пред закона не би бил нарушен, ако с ограничението законът преследваше легитимна цел, но в случая такава липсва.“

  8. 8 Профил на ubc011111214
    ubc011111214
    Рейтинг: 19 Неутрално

    „Орлин Колев
    Изключвайки a priori лицата с успех от дипломата под "добър" от съревнованието за свободните места в университетите, привидно неутралната разпоредба ги поставя в по-неблагоприятно положение, а самите висши учебни заведения изправя пред риска да не запълнят местата си въпреки наличието на желаещи да се обучават, констатира д-р Колев.
    Може би би имало известни аргументи за поставянето на изискване за успех с цел повишаване качеството на образование, разсъждава той, но "това е в пряко противоречие с позволеното на студентите на държавна издръжка да продължат обучението си в по-горна степен". Юристът заключава, че поради това "не е налице легитимна цел, която да ограничаване на правата", следователно "е налице непряка дискриминация".
    Правителството и парламентът: дискриминация няма
    Становища, че законовото изискване не е дискриминационно са изпратили до КЗД от Министерския съвет и Народното събрание.
    С уговорката, че Министерският съвет не следва да бъде конституиран нито като ответна, нито като заинтересована страна, защото оспорваният акт не е приет от правителството, правният му съветник Ангел Тафров изразява становище по същество. Според него заключението на Колев е "невярно и необосновано", тъй като законодателят е дал правна възможност студентите да придобият магистърска степен и по държавна поръчка. Счита, че отпадане на изискването за минимален успех би премахнало "всякакъв стимул на студентите да реализират висшето си образование с по-висок успех, който да им предостави повече възможности за придобиване на по-висока или допълнителна степен на образование".
    Народното събрание твърди чрез становище от главния юрисконсулт Милена Радославова и юрисконсулта Симона Чолакова, че "жалбата е недопустима, алтернативно неоснователна и недоказана". Според тях евентуалното конституиране на Народното събрание като ответна страна "не е нормативно обосновано". По закон нормативният акт трябва да съответства на конституцията и другите актове от по-висока степен, а посочването на текста от Закона за висшето образование като дискриминационен според двете означава, че "Комисията счита въпросната разпоредба за противоконституционна". Оттам те заключават, че това отнася въпроса към Конституционния съд.
    По същество становището им гласи, че "в случай, че се приеме, че е налице непряка дискриминация, следва да се отбележи, че съществуват ситуации, при които дори да е налице неблагоприятен ефект или последици, е възможно да няма дискриминация, ако третирането е било обосновано". Те изтъкват и факта, че член 21, ал. 4 от закона (оспорваният текст - бел.авт.) е приет от 41-вото Народно събрание през 2011 г. и вече повече от 14 години не е известно да са налице твърдения или доказателства за наличие на дискриминация в него.“

  9. 9 Профил на ubc011111214
    ubc011111214
    Рейтинг: 19 Неутрално

    „Ректорите
    Писмено становище е дала и председателят на Съвета на ректорите проф. Миглена Темелкова. В него тя сочи, че според преобладаващата част от поисканите от съвета мнения на отделните висши училища и университети нормата в закона "действително има дискриминационен характер". Тази позиция са заели от Медицинския университет в Плевен, Икономическият - Варна, Варненският свободен, Бургаският държавен "Проф. д-р Асен Златаров" и Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия. На противоположното мнение са от Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство в Пловдив, Великотърновският университет и Университетът за национално и световно стопанство (УНСС).
    При втората група надделяват опасенията, че без изискване за успех в университетите биха попаднали студенти, които не биха могли да покрият изискванията за обучение в по-високата магистърска степен. Обучението им би занижило качеството на образованието, а това би влошило репутацията на университетите.
    Ректорите на противоположното мнение пишат, че "правилно се изтъква, че е неоправдано различното третиране на студентите, обучаващи се в обучение по държавна поръчка от тези, обучаващи се в платена форма на обучение", посочва проф. Темелкова. "Подобно изискване имплицитно съдържа в себе си предпоставката, че втората форма на обучение по правило е предпочитана от студенти с по-слаби постижения и качества, които следва да бъдат нормативно рестриктивно третирани. Това не е оправдано и е без съмнение дискриминационно."
    Проф. Темелкова обръща внимание на още едно последствие от законовото изискване: то "дискриминира цяла категория висши училища - частните, които обучават единствено и само такъв вид студенти" (т.е. в платена форма на обучение).
    Становището на Съвета на ректорите е, че "не е законово оправдано студентите, обучавани в платена форма на обучение, да не бъдат допускани да кандидатстват за обучение в магистърска степен на основание определения законов критерий - успех по-нисък от "добър".“

  10. 10 Профил на ubc011111214
    ubc011111214
    Рейтинг: 19 Неутрално

    „Заключение
    Комисията за защита от дискриминация - в състав Ана Джумалиева (председател), Баки Хюсеинов и Сабрие Сапунджиева (членове) - заключава, че се прилагат различни критерии по отношение на кандидатстващите за магистърска степен според формата на обучение, за която кандидатстват. Съставът "намира, че така установените законови постановки не следват логически връзки и закономерности".

    При платената форма на обучение, която не се ползва от привилегиите на държавната поръчка и студентът покрива сам всичките си разходи по образованието, е поставено тенденциозно и необосновано изискване за минимален успех от дипломата.

    Комисия за защита от дискриминация
    Законът "поставя преграждащо пътя към образование условие, което от своя страна не допуска кандидат-студентите дори до участие в класиране за влизане в университета".
    В заключение комисията установява, че разпоредбата на закона в частта, регламентираща изискване за минимален успех "добър" по отношение на лицата, желаещи да се обучават срещу заплащане в образователно-квалификационна степен "магистър", съставлява форма на непряка дискриминация и по смисъла на чл. 4, ал. 3 от Закона за защита от дискриминация по защитения признак "образование" и препоръчва на Народното събрание да я приведе в съответствие с принципа за равенство в третирането, като премахне изискването за минимален успех "добър".
    Какво следва
    Решението на КЗД подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаването му от страните. Ако това се случи, съдът ще има последната дума по въпроса дали то да влезе в сила, или да бъде отменено.
    В първия случай решението за отмяна на законовия текст ще е в ръцете на 240-те депутати в Народното събрание.“

  11. 11 Профил на Петър Тодев
    Петър Тодев
    Рейтинг: 2117 Неутрално

    До коментар [#9] от "ubc011111214":

    Бе то хубаво си ги постнал теа чаршафи, ама нямаше смисъл. Не от 9, ами и от 99 кладенеца вода да домъкнат, все тая...

    А че са дискриминирани, дискриминирани са, наистина... От дяда си господа...

    КОЕ ТОЧНО ЩЕ ИМ Е ВИСШЕТО НА ТАКИВА, КОГАТО ИМ ДАДАТ КИТАПА, ЧЕ ИМАТ ТОВА, КОЕТО НЯМАТ?

  12. 12 Профил на Петър Тодев
    Петър Тодев
    Рейтинг: 2117 Неутрално

    ТЪПОТАТА ТРЯБВА ДА БЪДЕ ДИСКРИМИНИРАНА. УМСТВЕНИЯТ МЪРЗЕЛ ТРЯБВА ДА БЪДЕ ДИСКРИМИНИРАН. ТЕ СА ВРЕДНИ ЗА ДЕМОКРАЦИЯТА. ПРЕВРЪЩАТ Я В ТЪПОКРАЦИЯ.

  13. 13 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 2832 Неутрално

    Приемането на тройкаджии в университетите не е проблем.
    Проблем е че от университетите излизат дипломирани хора, които са напълно некомпетентни, невежи и необучени.

  14. 14 Профил на Една Другарка
    Една Другарка
    Рейтинг: 544 Весело

    Тая тъпанарска комисия да се саморазпусне...

    Другари тъпанари...

    казва се положителен подбор, НЕ Е ДИСКРИМИНАЦИЯ!

    Утре ще започнете да съдите и работодателите, когато правят подбор и искат да изберат за себе си най-добрите, кадърни, способни и отговорни работници.

    Значи някой пълен двокаджия, който цял живот бил на ръба да повтаря - и той моля ти се с претенции за магистратура...

    Чекай бе, че то ученето нито е за всеки, нито се отдава на всеки...

    Ма ходи да косиш сено и да плевиш лехите на село, остави магистратура да учат тези, КОИТО ИМАТ КАЧЕСТВА...

    А сега какво ни казва тъпата комисия за защита от дискриминация - щом иска да учи - нема го спирате... То.. може много да му/и се иска, ама като НЕ МОЖЕ...

    Ей така, със СЪСИПВАНЕТО на ВСЯКАКВИ КРИТЕРИИ ЗА подбор се осъществява лелеяната комунистическа уравниловка...

    Един практичен съвет към работодатели и работещи личен състав... искайте заверени копия от дипломите за ВСЯКА ОБРАЗОВАТЕЛНА степен, която кандидатът претендира, че е завършил...

    Но пък и какво ли чудно има... тя разсипията е повсеместна...

    Щом се дадоха права всеки "университет" да си произвежда доценти и професори...

    що пък да не могат всички да са "магистри"...

    и сме на път не само да сме със 100% висшисти, но и 100% с ОКС Магистър.

    На печелившите - чИститУ!

    Мерцедес-ът е луксозна кола, в която НАРОДЪТ СЕ ВОЗИ чрез свои представители.
  15. 15 Профил на Петър Тодев
    Петър Тодев
    Рейтинг: 2117 Весело

    До коментар [#13] от "Боян Баянов":

    От години се опитвам да обясня разликата между диплома и образование, и защо подобно огромно разминаване по необходимост се получава при въвеждането на платено обучение и рязко увеличаване на броя на Висшите училища, и не успявам. Гледат ме със празен поглед и изобщо не възприемат елементарната истина, че вместо стоката, за която са платили с парите, и с най-хубавите си години, са получили само и единствено РАЗПИСКАТА, че са си платили. Не и самата стока. А още по-трудно възприемат истината, че това се дължи само и единствено на тях самите - това, което в действителност не им трябва, си е било там, на мястото и е трябвало само да положат малко усилия, за да стане тяхно...

    Що е образование? Хартия, на която има някакъв надпис и някакъв подпис или нещо съвсем друго?

  16. 16 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 2832 Неутрално

    Комисията за защита от дискриминация трябва незабавно да се разпусне, за да не дискриминира тези, които искат да са нейни членове.

    Който иска да е член на тази комисия, ще подава документи и на лотариен принцип ще бъдат изтеглян от Къци Вапцаров чрез "Колелото но късмета".

  17. 17 Профил на aspet
    aspet
    Рейтинг: 270 Неутрално

    До коментар [#14] от "Една Другарка":

    Тук по-скоро се поставя въпроса, че за държавна поръчка (тоест безплатно обучение) няма проблем успеха да е нисък, а за тези които искат да си платят има праг.
    Друг е въпроса, че минимална оценка трябва да се въведе и за безплатното обучение, а не да се премахне за платеното.

  18. 18 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 659 Неутрално

    Много ясно. Ако мякой го докара поне до четворка, при това ниско ниво, той има шанс и за държавна поръчка. Щото, нали, държавата раздава парите на данъкоплатците на корем.

    Само че, ако няма достатъчно платени студенти, как после корумпетата по високите етажи из университетите, ще взимат повече от западните си колеги?

  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5512 Весело

    Да се готвят учителите, които “дискриминират” ученици, които твърдят, че 2+2=3

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на Галя Станчева
    Галя Станчева
    Рейтинг: 861 Неутрално

    До коментар [#9] от "ubc011111214":Бе то хубаво си ги постнал теа чаршафи, ама нямаше смисъл. Не от 9, ами и от 99 кладенеца вода да домъкнат, все тая... А че са дискриминирани, дискриминирани са, наистина... От дяда си господа... КОЕ ТОЧНО ЩЕ ИМ Е ВИСШЕТО НА ТАКИВА, КОГАТО ИМ ДАДАТ КИТАПА, ЧЕ ИМАТ ТОВА, КОЕТО НЯМАТ?
    —цитат от коментар 11 на Петър Тодев


    Това не са чаршафи - пейстнал е статията ;)

  21. 21 Профил на Роси СУПЕР
    Роси
    Рейтинг: 5502 Неутрално

    Абе направо всички, завършили гимназия да ги записват в университет. Сигурна съм, че всички ще изкласят. После ще се чудим, защо учениците са неграмотни, толкова се греши в болниците и защо се строи некачествено.

  22. 22 Профил на danvan СУПЕР
    danvan
    Рейтинг: 7038 Неутрално

    Боклуци-ГЕРБ

    Мутрите от 90-те поеха открито държавата, а ние ги последвахме. Sapienti Sat
  23. 23 Профил на Петър Тодев
    Петър Тодев
    Рейтинг: 2117 Весело

    Да се готвят учителите, които “дискриминират” ученици, които твърдят, че 2+2=3
    —цитат от коментар 19 на penetrating


    Ако освен нулата и единицата две и три са единствените цифри, които употребяваш, според мен 2 + 2 = 10...

  24. 24 Профил на Петър Тодев
    Петър Тодев
    Рейтинг: 2117 Весело

    До коментар [#20] от "Галя Станчева":

    Е, това го разбрах от самото начало... Ама и още петнаесе такива статии да напишат, и всичките да ги постне, все тая... На това, дето господ го е дискриминирал, можеш да му дадеш диплома, но не и образование.

    По много сериозни причини: във всички по-раншни степени на обучение, като почнеш не от основното, а от началното образование мозъкът му е мързелувал и не е подготвен да поеме необходимата информация - веднъж, не е трениран да обработва достатъчно много ог нея, и второ - старото знание е код за разчитане на новото. А при дискриминираното пропуските са толкова много, че или не разбира какво му говорят, или го възприема извратено.

    Освен това: то не чувствува потребност от истинска образованост. На него теа глупости му не требат... Просто другите имат такъв китап - що пък и то да няма. Да не е нещо по-долу я?

    Цялото изкуствено повдигане на проблема действително е за пари. Няма студенти, съкращават преподаватели. Има много студенти - има пари. Във Великотърновския например, при една сериозна криза организираха ускорени курсове за получаване на средно образование за ромското население от окръга, а след това аудиториите им се напълниха със студенти... Сичкото ми познато сиганин идваше ухилено до ушите да ми се похвали, какво чудо станало: "сига кво ша ги праийм тия семестри" и "мойту и то зелу изпит ва, зелу гу!"

    Ма това беше отдавна де, да не помислите, че за сега говоря... :)

  25. 25 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5512 Весело

    До коментар [#23] от "Петър Тодев":

    Става - в бройна система на основа 4 :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  26. 26 Профил на Петър Тодев
    Петър Тодев
    Рейтинг: 2117 Весело

    До коментар [#25] от "penetrating":

    Три! :)

  27. 27 Профил на Петър Тодев
    Петър Тодев
    Рейтинг: 2117 Весело

    До коментар [#26] от "Петър Тодев":

    Всъщност прав си... Забравих да преброя нулата... Тъп съм като кравата на комшииите!

  28. 28 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5512 Весело

    До коментар [#26] от "Петър Тодев":
    До коментар [#27] от "Петър Тодев":

    :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  29. 29 Профил на Петър Тодев
    Петър Тодев
    Рейтинг: 2117 Неутрално

    До коментар [#28] от "penetrating":

    👍





За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #