Кога висше училище "трайно" не осъществява учебен процес: депутатите дебатират за закриването на университети

Кога висше училище "трайно" не осъществява учебен процес: депутатите дебатират за закриването на университети

Андрей Чорбанов, председател на Комисията по образование в парламента.
Андрей Чорбанов, председател на Комисията по образование в парламента.
Какво означава висше училище "трайно" да не осъществява учебен процес и това ли трябва да е единствената хипотеза, при която държавата, в лицето на правителството, да има правото по закон да предлага закриването му. Тези и още въпроси поставят в становищата си Националната агенция за оценяване и акредитация, ректорите, бизнесът, синдикат и министърът на образованието по повод законопроект, внесен от председателя на парламентарната комисия по образование проф. Андрей Чорбанов ("Има такъв народ") и още 9 депутати от ИТН.
Очаква се комисията да обсъди и гласува днес единственото предложено ново изречение в Закона за висшето образование преди разискванията по него в пленарната зала на Народното събрание. То гласи, че висшите училища се закриват от Народното събрание "по предложение на Министерския съвет за висше училище, което трайно не осъществява учебен процес".
Такова правомощие поиска министърът на образованието Красимир Вълчев от членовете на ресорната комисия по време на нейно заседание, след като разказа че Европейският политехнически университет в Перник няма реален учебен процес и действа като канал за мигранти, основно от Нигерия. В отговор ректорът му обвини министъра в лъжа.

Агенцията по акредитация

Председателят на органа, чиято основна отговорност е акредитирането или отказът от акредитация на исканията за откриване на университети и специалности - Националната агенция за оценяване и акредитация към Министерския съвет, изпрати становище с принципна подкрепа, но и критики към предложения текст.
"Националната агенция за оценяване и акредитация изцяло споделя мотивите на предложеното изменение и принципно го подкрепя. Същевременно смятаме, че за да може новата разпоредба да породи на практика своето действие, е необходимо да се предвиди правен механизъм, по който да се достига до приложението ѝ, какъвто липсва във внесения законопроект за изменение. Не е уточнено каква трябва да бъде продължителността на съответния период, за да се приеме, че образователният процес не се осъществява "трайно" - пише проф. Елиза Стефанова. - Не е ясно и кой и при какви условия може да направи преценка за това."
От името на колегите си тя предлага да се предвидят конкретни разпоредби, които да позволят на министъра на образованието да инициира закриването на висши училища на база резултатите от осъществявания от него контрол.
"В голяма част от случаите на осъществявания в момента подобен контрол, дори когато се констатират сериозни нарушения, е трудно достигането на съществени последици - пише тя. - Именно това обстоятелство представлява проблем, който следва да намери своето законодателно решение. В противен случай на практика предлаганото изменение едва ли би имало очаквания ефект."

Министърът

Министърът на образованието е съгласен с необходимостта от уточняване на понятието "трайно" "с цел избягване на правни неясноти". "Това може да бъде дефинирано например, когато висше уилище в продължение на определен период от време или системно не е осъществявало активна образователна дейност, включително прием на студенти, провеждане на учебни занятия или дипломиране на студенти", обяснява той и уверява, че "въвеждането на такова определение ще осигури обективни критерии за преценка и ще предотврати злоупотреби при прилагането на закона".
Според него отварянето на вратата за възможността правителството да иска закриване на университети с подобен мотив ще доведе до "оптимизация на висшето образование". "Висши училища, които трайно не осъществяват образователна дейност, натоварват системата с ненужни административни разходи и ресурси, които биха могли да бъдат насочени към подобряване на действащите институции", изтъква той. "Подкрепям предложеното изменение, тъй като то ще доведе до подобряване на качеството и ефективността на висшето образование в България. Чрез елиминиране на нефункциониращите институции ще се осигури по-рационално управление на публичните ресурси и ще се създаде по-добра академична среда за студентите и преподавателите", пише министърът.

Ректорите

Управителният съвет на Съвета на ректорите се съгласява с мнението, че описаният казус в Перник е недопустим и "дискредитира публичния образ на висшето ни образование", но има и своите опасения по текста.
За тях ограничаването на правителствените правомощия за закриване висше училище до "трайно неосъществяване на учебен процес" би я ограничило и поставило "в невъзможност да действа при различни бъдещи ситуации, които към настоящия момент едва ли могат да бъдат предвидени".
"Допълнително проявата на "трайно неосъществяване на образователен процес" се явява неустановен и неустановим фактически състав. В Закона за висшето образование липсва законова дефиниция на понятието "образователен процес", обръща внимание Управителният съвет.
"Най-големият проблем от наша гледна точка обаче се появява при даване на отговор на въпроса кой орган установява състоянието на трайно неосъществяване на образователен процес - пишат ректорите. - Без законодателното разписване на подобна процедура, която следва да се основава на обективност и да включва като свой елемент гарантирането на правото на съответното висше училище да представя пред съответния държавен орган доказателства в своя защита, новоучредената компетентност би могла да се използва като средство за действия на административен произвол при определена политическа или обществена ситуация, явяваща се последица от недобросъвестно тълкуване на това правомощие от страна на държавните органи."
Съветът уверява в подкрепата си за "детайлизиране, уточняване и дори разширяването на контролните функции на министъра" по повод нарушения на университетите, но съветва, че е за предпочитане законотворците да създадат "механизми за реакция срещу първичните нарушения, довели до подобен краен резултат".

Студентите

Националното представителство на студентските също взема отношение, като засвидетелства пълна подкрепа."Предложената законодателна промяна ще позвори оптимизиране на академичната среда, ще повиши качеството на преподаване и ще насърчи висшите училища да поддържат устойчиво развитие. ... Прекратяването на дейността на висши училища, които не изпълняват образователната си функция, ще гарантира по-добро разпределение на студентите и академичния състав в ативни университети, където могат да се възползват от качествено обучение и по-добри научни възможности. Това ще доведе до повишаване на цялостната репутация на българското висше образование както в национален, така и в международен план, което от своя страна ще улесни привличането на чуждестранни студенти и ще подобри интеграцията на висшето образование с пазара на труда", пише председателят на НПСС Ангел Стойков.

Бизнесът

Формулировката "трайно не осъществява образователен процес" "препъва" и бизнеса. В становището си председателят на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Румен Радев съветва понятието да бъде дефинирано, защото сега е "правно неясно и подлежи на широко тълкуване".
"Предлагаме да се възстанови правото на Министерския съвет да предлага закриване на държавни висши училища и по общо основание", пише той и допълва, че сега предложената формулировка е ограничаваща.

Синдикат

Искането правителството да инициира закриване на университет среща подкрепата и на синдикат "Висше образование и наука" към КНСБ. Председателят му Лиляна Вълчева подкрепя създаването на механизъм за закриване на неработещи висши училища "като част от усилията за повишаване на качеството на висшето образование и на неговия авторитет в национален и международен план" и също съветва за прецидиране на текста.